Přestože se v posledních několika letech uskutečňovala pracovní setkání představitelů ministerstva zemědělství se zástupci nadnárodních maloobchodních řetězců relativně pravidelně, nějaký funkční model spolupráce z těchto schůzek zatím nevzešel. To by se ale mohlo po zatím posledním setkání z tohoto týdne změnit.
První vlnky na stojatých vodách
Testovacím projektem by měla být podle ministra zemědělství Mariána Jurečky předvánoční kampaň za zhruba padesát milionů korun, kterou hodlá resort spustit přibližně za dva týdny a která vychází z marketingové kampaně Regionální potravina.
Více: Další peníze pro české potraviny. Utrácíme účelně?
Na té by se měli aktivně podílet i sami obchodníci, byť jim situaci poněkud komplikuje skutečnost, že na předvánoční období pravidelně připravují vlastní kampaně na prodej potravinářských výrobků. Ministr Jurečka i z toho důvodu ale navrhl obchodníkům, aby společně s tvůrci ministerské kampaně spolupracovali na koordinaci marketingových aktivit ve společné pracovní skupině. Což byla dosud věc nevídaná.
Po léta stojaté vody tuzemského maloobchodu se tak začínají, doufejme, že zejména ve prospěch spotřebitelů, docela hýbat. Nejen v komunikaci, do které dnes ministr přispěl prohlášením, že „nikdy neřekl, že vyhlašuje válku obchodníkům“, což ocenil na místě i viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) Zdeněk Juračka.
Ten navíc stojí u zrodu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), jejíž poslední jednání proběhlo shodou okolností také tento týden. Ambicí AČTO, kterou v současné době tvoří šest maloobchodních sítí v čele se sdružením COOP a jejíž podíl na trhu s potravinami v ČR činí podle Juračky 27 procent, je přitom preference prodeje skutečně tuzemských potravin, v řadě případů od regionálních výrobců.
Jsme na dobré cestě, ještě se po ní vydat
Impulsů k rozšíření spektra způsobů nákupu i osvětě spotřebitele je ale víc. Jedním z nich je rostoucí prodej potravinářských produktů prostřednictvím e-shopů a snaha specializovaných prodejců konkurovat „kamenným“ maloobchodním sítím. Část z nich sice již vlastní e-shopy provozuje (iTesco), další sítě je hodlají spustit v příštím roce (Billa, Kaufland), specializované e-shopy, jako je nový Rohlik.cz nebo připravovaný e-shop Rockaway, jim ale nepochybně budou zdatnou konkurencí. Nevýhodou internetového prodeje je sice u některých e-shopů omezenější nabídka potravin o ty, které se rychle kazí, na druhou stranu bude mít při takovém nákupu spotřebitel jistým způsobem svobodnější výběr bez maloobchodních „fint“, jako je atraktivní nasvícení prodávaných produktů nebo umístění potravin v regálech motivující zákazníky logicky k nákupu takového zboží, které se nachází v úrovni jeho očí.
Opomenout ale nelze ani připravovanou novelu zákona o potravinách, jejíž některá ustanovení budou podle legislativního plánu platit od příštího roku, zejména pak rozšíření spektra povinně uváděných údajů na obalech potravin a zvětšení velikosti písma.
A posun se rýsuje také v legislativě, jejímž cílem je omezit plýtvání s potravinami prostřednictvím zlepšení podmínek pro existenci potravinových bank, do kterých by mohly více než dosud přispívat právě i maloobchodníci. I to bylo jedním z témat čtvrtečního setkání ministra Jurečky se zástupci SOCR, které by mohlo být (nicméně nemusí, to vše ukáže čas) v mnohém průlomové.