Před několika lety mezi českými matkami vypuklo šílenství pro britskou značku oblečení Next. Ve staré dobré Anglii se jedná o zcela průměrný obchod s konfekcí, kde nakupují běžní lidé, tedy rozhodně nic extra.V Česku je Next jednoznačně „nóbl“ zboží, které vás posouvá mezi lepší lidi. Postačí, když svému potomkovi navléknete ty správné oblečky.
Next je prostě super, skvělá kvalita a hlavně báječné vzorečky. Naše malá je hned za princeznu. Nebude některá z vás objednávat z jarní kolekce? Už se nemůžeme dočkat,
vychvaluje si značkové hadříky jedna z mnoha matek, které řeší hotový poklad jménem Next. Na internetových burzách mají dětské oblečky dokonce takovou hodnotu, že se obnošené prodávají za stejnou nebo dokonce vyšší cenu než nové. Maminky, co prodávají nošené oblečení po svých dětech je pak neopomenout nabídnout s výmluvným komentářem: Nabízím báječný kabátek NEXT po naší Terezce. Měly jsme ho moc rády. Sem tam žmolečky, ale jinak super stav. Jako nový! Určitě udělá velkou parádu!,
popisuje jedna z maminek běžný růžový a mírně infantilní kousek z dětské garderóby. Dokonce je tak úžasný, že za něj chce 550 Kč. Jiná z maminek naopak hledá pro svou berušku konkrétní krásnou růžovoučkou bundičku z letní kolekce Next. Nechce jen tak obyčejný růžový oděv, ale hotový poklad.
Nejdrsnější jsou však v Nextu sezónní slevy. Módychtivé matky neváhají vystát fronty před obchody ještě před jejich otevřením. Sama jsem vyrazila do dvou pražských prodejen 27. prosince dopoledne. Bylo otevřeno sotva dvě hodiny, avšak vypadalo to tu jako po řádění šílenců. Zákazníci, tedy spíš zákaznice, křečovitě držely hromady módních hadříků a vrhaly se po nich jako psi po ohlodaných kostech. Ale už pár hodin pro zahájení výprodeje se kousky zlevněné na poloviční ceny objevují na internetu. Samozřejmě za původní ceny. Nechcete rifličky pro broučka za 599 Kč?
Tvrdý byznys na mateřské
Módní řetězec Next se v Česku oficiálně vyskytuje jen v několika obchodních centrech a s jejich rostoucím počtem roste i počet obchodů. Ještě nedávno však bylo obchodů jen pár a soustředěných jen v Praze. „Venkovanky“ mohly jen tiše závidět. Spolu se závistí však rostla chuť po jiných oblečcích, než jaké nabízely obyčejné prodejny. To mělo háček, Next je v Česku drahý či spíše předražený. Za normální dětské tričko, ze kterého průměrný kojenec vyroste nejpozději během tří měsíců, zaplatíte zhruba tři sta až pět set korun. Mikina nebo svetřík vyjdou v průměru na osm set korun. Vzhledem k rodičovskému příspěvku 7600 Kč a hlavně schopnosti miminek poblinkat se a pozvracet kdykoliv cokoliv se jedná o astronomické částky.
Řešení se však záhy našlo. České matky začaly se značkovým oblečením obchodovat. Nejdříve využívaly své známé v Anglii a nechaly si posílat balíky s výprodejovým, second handovým nebo outletovým zbožím. Záhy však začaly do Velké Británie cestovat samy a vozit přeplněné kufry hadříků. Do Londýna lítám tak jednou za dva měsíce. Vozím oblečení pro kamarádky, ale také ho prodávám přes internet. Maminky mají o Next obrovský zájem. K nám se vozí jen pár kousků, takže si zákaznice vyberou přes internet a já jim to koupím,
popisuje svou praxi třicetiletá Markéta, matka dvouletého syna. Za libru si počítá 37 Kč, ačkoliv reálný kurz je téměř o deset korun nižší. Rozdílem prý Markéta financuje své náklady, zejména letenky a ubytování v zahraničí. Přesto jí obchodování s oblečky Next přináší slušný zisk. Na domeček to opravdu není a kdo nezažil, ten nemá tušení, kolik okolo toho je práce a času. Next nás neživí, ale baví!,
je přesvědčená o svém poslání.
Neexistující kouzlo
To, co stojí za obrovským úspěchem značky Next mezi českými matkami, není zcela jednoznačné. Samy nadšené zákaznice blahořečí „skvělé kvalitě“ a tomu, že oblečení „drží tvar i po několika vypráních“. Mezi sebou však přiznávají, že na Nextu „ulítávají“ a kupují oblečky do zásoby. A tak se snadno stane, že jejich malý poklad vezme na sebe dokonale módní kousek jednou nebo dvakrát. Stejně to ale matky koupí, už pro ten pocit.
O výlučnosti Nextu mezi matkami je přesvědčen i Petr Jánský, stylista módního časopisu Style: Next je specifický v tom, že v dětském provedení nabízí zmenšeniny dospělého oblečení. Maminky tak mohou samy sebe sladit se svým potomky. Navíc oblečení této značky působí velmi roztomile,
dodává. Podle něj je výhodou této značky široký nabídka motivů, a tak není problém z prtěte udělat malého elegána nebo drsného týpka, naopak holčička se může proměnit v přeslazeného růžového trpaslíka, v oku matky však princezničku.
Oblečení z Next není samo o sobě nijak zvláštní. Jde o naprosto normální značku, která ve Velké Británii nijak nevybočuje z běžného průměru. Narazíte tu na skutečné kopie „dospěláckých“ džín, háčkovaných svetříků i elegantního obleku pro předškoláka. Kouzelné ovšem je, že všechny oblečky pochází z Asie, obvykle ze Srí Lanky nebo Číny. Tedy opět nic extra, ale běžný průměr.
Vyšší kasta Next
Největší záhadou oblečků z Nextu je ovšem to, jak snadno dokáží posunout matku do lepší společnosti. Není divu, že pak část z nich obléká své dítě lépe než sebe. Chtějí jednak mrněti dopřát to nejlepší a vlastně i sobě. Viděla jsem v poradně maminku oblečenou s prominutím jak strašidlo v hadrech snad po dědečkovi a děťátko v Nextu, moc hezké, ale jen do chvíle, než mimi svlékla. Pod Nextem mělo zaprané punčocháčky, bodýčko neurčité barvy a plínka neměla ani náznak bílé, trochu připomínala jetou utěrku,
pohoršuje se jedna z matek na internetové diskusi a ostatní se k ní přidávají s tím, že když už oblékat dítě to Nextu, tak celé, nebo ho aspoň barevně sladit s jinými značkami.
Vášeň pro Next jde dokonce tak daleko, že se z obyčejné preventivní prohlídky u lékaře stává ostře sledovaná módní přehlídka, na kterou se maminky snaží své dítě „oblíct, co nejlíp to jde“. Nemluvě o tom, že se v módní molo mění i pískoviště, kde si pak nemohou nebohé děti ani pořádně hrát, aby se neumazaly. Next vede zkrátka k závislosti se vším všudy.