Online pohotovost pro obyvatele Jihočeského kraje funguje od 1. srpna prostřednictvím aplikace Meddi. K dispozici je nonstop. Podmínkou je registrace.
Systém, pro který je nezbytné vlastnit minimálně chytrý telefon, funguje tak, že zájemce o konzultaci odešle přes aplikaci požadavek. Do 30 minut se s ním spojí praktický lékař pro dospělé nebo praktický lékař pro dítě. Podle toho, kdo potřebuje pomoci. Rozhovor s lékařem probíhá formou videorozhovoru nebo chatu.
Nejde samozřejmě o praktika, u kterého je uživatel Jihočeské pohotovosti registrovaný. Je to lékař nasmlouvaný provozovatelem aplikace. Zájemci tedy mohou konzultovat svůj zdravotní stav pokaždé s jiným lékařem. Záleží na tom, kdo zrovna pro Meddi slouží.
Konzultovat lze i ze zahraničí
Na dálku lékař poradí, doporučí další postup, vypíše eRecept, je-li to třeba. Spojit se s ním lze odkudkoli, třeba i ze zahraničí. Pro Jihočechy je služba zdarma, ostatní si ji musí předplatit.
Výhodou online pohotovosti je, že základní diagnózu se pacient může dozvědět i mimo ordinační hodiny svého praktického lékaře. V lehčích případech se může vyhnout také cestě a čekání na skutečné pohotovosti.
„Ukazuje se, že v ČR je kvůli nedostatku lékařů čím dál složitější udržet pohotovostní služby. Připravili jsme projekt, který tuto situaci může pomoci řešit. V této chvíli jsou Jihočeši v tuzemsku jediní, kteří mají možnost využívat služeb online pohotovosti. Čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu úplně zdarma,“ vysvětluje účel služby hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.
Zdarma služba samozřejmě není, byť si ji lidé neplatí z vlastní kapsy. Kraj za ni autorům a držitelům licence aplikace Meddi za 12 měsíců zaplatí necelých 14 milionů korun.
Hned první den šest tisíc registrací
Podle hejtmana se jen za první den fungování zaregistrovalo bezmála šest tisíc Jihočechů. Na lékaře bylo 84 požadavků, z toho se jednalo o 21 dětských pacientů. Všechny problémy bylo možné vyřešit online spojením a konzultací. Vydáno bylo 23 eReceptů,
popsal na sociálních sítích Martin Kuba.
Ani s využitím online pohotovosti ale samozřejmě není vždy možné, aby k lékaři pacient fyzicky nešel či nejel. Pokud při konzultaci praktik shledá, že stav klienta Meddi vyžaduje další vyšetření nebo třeba rentgen, pacienta do ordinace stejně odešle. Může mu ale poradit, zda jet urgentně na nemocniční pohotovost, nebo vydržet do ordinačních hodin pacientova registrujícího praktického lékaře.
Podívejte se, jak služba, nyní bezplatná pro Jihočechy, funguje a pro koho je vhodná: