O lokální a kvalitní potraviny je zájem, otvírají se další prodejny

17. 10. 2012

Sdílet

 Autor: Sklizeno
Rostoucí počet obchodů s lokálními potravinami ukazuje, že je o tyto produkty zájem. Rozhodující je kvalita a jasný původ, ať už se jedná o prodejny tzv. farmářské nebo jinak nazvané.

O nových prodejnách s lokálními a kvalitními potravinami vás pravidelně informujeme, na našem serveru najdete i aktualizovaný PŘEHLED FARMÁŘSKÝCH PRODEJEN. Některé obchody nesou název farmářský, jako například tři provozovny farmy rodiny Němcovy, jiné třeba U sedláka, U dobráka nebo U moudré kozy, jako nedávno otevřená prodejna v Havířově (Krámek U moudré kozy prodává farmářské a domácí potraviny), ale to není podstatné.

Důležité je, co v těchto obchodech nakoupíte. Ideu vysvětluje David Kukla, zakladatel sítě prodejen Sklizeno. „Projekt si vzal za cíl přinášet soustředěnou nabídku poctivých potravin především od regionálních farmářů a spojit ji s celoroční možností pohodlného nákupu v moderních prodejnách. Sklizeno nabízí potraviny především od malých a středních sedláků, farmářů, pěstitelů a výrobců z regionu, které vznikají podle staletí prověřených postupů a receptur, bez použití zbytečných konzervantů, náhražek, škodlivých éček a dalších chemikálií, za použití kvalitních surovin, které byly vyprodukovány lokálně a nemusely cestovat přes půl světa.“

Přečtěte si: Pět důvodů, proč nakupovat lokální potraviny

Sklizeno slaví první narozeniny otevřením své již třetí prodejny

Síť prodejen lokálních potravin Sklizeno v těchto dnech slaví první rok existence a současně otevírá k dosavadní pražské a brněnské pobočce svoji už třetí prodejnu. Ta svůj provoz zahájí 22. října v Kartouzské tržnici u Semilassa v Brně. Současně se připravuje i druhá pražská pobočka v Bubenči. „Zájem o franšízy prodejen Sklizeno dokazuje, že poptávka po lokálních potravinách roste,“ říká David Kukla.

První prodejna Sklizeno otevřela v září 2011 s vizí přiblížit zákazníkům lokální potraviny tak, aby je měli dostupné celoročně a v celé sezónní šíři. Cílem Sklizeno tak od začátku bylo fungovat jako plnohodnotný prodejce, nikoliv jen jako doplněk k běžným nákupům nebo z druhé strany k farmářským trhům. „Ne že bychom mohli nabídnout takovou šíři potravin jako supermarkety, ale snažíme se mít nabídku co nejpestřejší co do typů potravin a zároveň důsledně hlídat jejich kvalitu a původ,“ vysvětluje David Kukla.

Do prvního brněnského Sklizeno se zákazníci rychle naučili chodit nejen pro sezónní a čerstvé potraviny, ale hlavně pro kvalitní masa a uzeniny, především pro vyzrálé hovězí i méně obvyklé druhy, jako je jehněčí, selečí nebo zvěřina. Své si tu našli i zákazníci se speciálními dietetickými požadavky. První franšíza Sklizena se otevřela v pražských Nuslích v květnu 2012. Při startu využila zkušenosti brněnské prodejny, postupně si ale vyhledala svoje lokální producenty především čerstvých výrobků, jako je zelenina, ovoce nebo pečivo.

Brňané mohou od 22. 10. nakupovat v už třetí prodejně Sklizena. „Zájem o franšízu je vcelku velký, málokterý franšízant má ale reálné představy o tom, co to znamená vést prodejnu s potravinami. Partnery proto vybíráme přísně a raději volíme pomalejší a pečlivou cestu rozšiřování. Jenom tak můžeme zajistit, že všechny prodejny budou fungovat dobře a dělat čest svému jménu,“ říká David Kukla.

Rozšiřuje se i síť Farmářského obchodu na Plzeňsku

Právě dnes otvírá také další ze sítě Farmářských obchodů, za nimiž stojí pořadatelé známých Plzeňských farmářských trhů. Dosavadní dva Farmářské obchody jsou v provozu v Plzni. První byl otevřen v květnu 2011, druhý pak v březnu 2012. Od 17. října se obchod otvírá i pro obyvatele Klatov a okolí.

K tématu: Farmářský obchod rozšiřuje síť prodejen, na řadě jsou Klatovy

Kde všude najdete v ČR obchody s lokálními potravinami přímo od pěstitelů a výrobců? Informace najdete v přehledu FARMÁŘSKÝCH PRODEJEN.

Farmářské obchody již více než rok nabízí skutečné jídlo od konkrétních malých a středních zpracovatelských podniků, pěstitelů i chovatelů. Sortiment obsahuje zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, uzeniny, maso z ekologických chovů, ryby, med, pečivo, víno, pálenky, mošty… Všechny potraviny jsou tuzemského původu. „Prvořadá je pro nás kvalita. Nejen chuť a vůně, ale i způsob produkce, zpracování a původ. Vybíráme ty nejkvalitnější potraviny s tváří (jasným dohledatelným původem). Všechny prodávané potraviny máme osobně vyzkoušené. Nabízíme skutečně jen to nejlepší, co tuzemští farmáři produkují. Zájem našich zákazníků to potvrzuje,“ vysvětluje jednatel Farmářského obchodu s.r.o. Tomáš Popp.

O prodejně: Farmářský obchod Klatovy

Nejvíc prodejen má Náš grunt (a už není Český)

Další z provozovatelů prodejen s lokálními potravinami s názvem Český grunt dokonce rozšiřují svou síť i k našim sousedům. Z Českého gruntu se stal Náš grunt a prodávat chce i na Moravě a na Slovensku.

K tématu: Český grunt už není Český, ale Náš

V současnosti mají zákazníci možnost dopřát si tradiční české produkty na šestnácti místech v republice a do konce roku 2012 má být otevřeno dalších pět provozoven.

Všechny prodejny Našeho gruntu, ale i další kamenné obchody s lokálními potravinami najdete v přehledu: FARMÁŘSKÉ PRODEJNY

Jiří Málek a Aleš Kotěra z Našeho gruntu potvrzují zájem o lokální produkty s jasným původem. Společnost vznikla v roce 2010 a zaměřuje se na prodej tradičních českých potravin od malých a středních producentů s důrazem na kvalitu. Kromě možnosti nákupu mlékárenských produktů, masa a uzenin, čerstvého pečiva, zeleniny a sezonního ovoce si mohou zákazníci pořídit i med či tradiční české koření. Na spotřebitele v průběhu podzimních měsíců také čekají ochutnávky a další akce, z nichž nejbližší se věnují tématu hub a zabijačky. V listopadu to budou ochutnávky vín a tipy, jak připravit tu nejlepší Svatomartinskou husu.

Čtěte téma: Nejlevnější nákup: stojí nám to za to?

Přestože slevy v supermarketech lákají na gastronomické zločiny, dost lidí hledá kvalitnější varianty. A když nemají možnost si je vypěstovat na zahrádce nebo chovat v chlívku, zamíří třeba na trhy nebo do malých prodejen. „Snažíme se budovat vztahy se zákazníky, kteří oceňují kvalitní potraviny. Pozitivní je, že jich neustále přibývá,“ uzavírá David Kukla ze Sklizena.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).