Ptali jsme se v řetězcích, jakým způsobem a jak často čistí v obchodech podlahy. Ne snad proto, že máme pocit, že je v nich na zemi nepořádek, ale proto, že jsme viděli v obchodech roboty, které uklízejí samy, aniž by je ovládal člověk. Jak a kde fungují?
Albert má roboty dva roky
Po téměř dvou letech provozu, kdy jsme je mohli vídat v hypermarketech Albert, se roboti dostávají i do menších prodejen. Tam však uklízejí menší, avšak stále autonomní pomocníci.
Úklidoví roboti každý den v určený čas automaticky vyjedou, aby uklidili prodejní plochu nebo její části. Ve své paměti mají naprogramovanou mapu obchodu, díky které se orientují v prostoru a na základě které si sami skládají a vyhodnocují optimální trasu úklidu. Úklid jim trvá přibližně dvě a půl hodiny, po této době se vrátí do své dokovací stanice. Obsluha jen doplňuje čistou vodu a po úklidu je jednou denně vyčistí.
„O úklid v našich supermarketech se starají externí firmy, které ale neuklízí po celou dobu provozu. Mimo vyhrazené hodiny tak musí běžný úklid podlahy prodejní plochy zajišťovat sami zaměstnanci, což je často odvádělo od jiných úkolů. To se s instalací nyní změní, protože úklidové roboty lze snadno ovládat podle aktuální situace prostřednictvím mobilní aplikace nebo přímo na stroji, a zaměstnanci se tak budou moci plně soustředit na práci s vyšší přidanou hodnotou,“ vysvětluje Dagmar Rose, Operations Support Consultant ve společnosti Albert.
Do konce roku řetězec plánuje po obchodech rozmístit čtyři desítky robotů a další přibudou v příštím roce.
Čisticí stroj bez obsluhy v Globusu
Pro úklidy podlahových ploch používají v Globusu mycí stroje se sedící nebo chodící obsluhou, ale od loňského roku využívají na některých hypermarketech také autonomní mycí stroje střední velikosti.
„Převážná část úklidu však vyžaduje lidský přístup a manuální provedení. Hlavní úklid prodejní plochy probíhá převážně v nočních hodinách, kdy je obchod uzavřen,“ řekla nám mluvčí řetězce Aneta Turnovská s tím, že uklízejí průběžně a nepřetržitě.
V jakou denní dobu chodíte nejčastěji nakupovat?
Kaufland má roboty, ale jen někde
K čištění podlah na prodejnách využívá Kaufland mycí stroje, které obsluhují jak zaměstnanci, tak v některých případech najatá externí úklidová firma. Ale podle tiskové mluvčí Renaty Maierl i u nich na vybraných prodejnách probíhá čištění autonomním robotem.
„Úklid probíhá na denní bázi. Prodejní plochu čistíme několikrát za den, je to vždy v závislosti na počasí a počtu zákazníků, tedy podle aktuálního znečištění,“ zdůrazňuje mluvčí Kauflandu.
Lidl využívá hlavně čisticí stroje
V Lidlu mají přesně dán rozpis úklidu, který jasně popisuje kde, kdy a čím se má čistit. Tento úklid je prováděn školeným personálem, a to úklidovými prostředky, které Lidl sám prodává, jde o výrobky jejich privátky W5. „Jednou ročně pak probíhá generální úklid celé prodejní plochy vč. zázemí a skladu,“ říká nám mluvčí Lidlu, Eliška Froschová Stehlíková.
Prodejny jsou podle mluvčí vybaveny čisticími stroji na podlahové plochy, díky kterým je úklid velkých ploch rychlý a efektivní.
Penny Market: mycí stroje s obsluhou
Úklid na prodejnách probíhá podle potřeby v průběhu celého dne a zajišťují ho primárně zaměstnanci. „K úklidu nejčastěji využívají zaměstnanci mycí stroje. K úklidu celé prodejny dochází také vždy na konci dne po uzavření prodejny, aby prodejna byla připravená a čistá na další den. Jednou až dvakrát do týdne, v případě potřeby i častěji, nám s větším úklidem vypomáhá externí firma,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny. Několikrát do roku potom probíhá kompletní generální úklid.
Tesco kombinuje roboty a lidi
V letošním roce v Tescu testovali různé typy robotů na mytí podlah od několika dodavatelů, hledali totiž ideální řešení pro rozmanité potřeby svých provozů. „Na základě výsledků testování plánujeme postupně zavádět tyto roboty na vybraných prodejnách. I přesto však na provozovnách nadále zůstává pracovník úklidu, protože považujeme lidský faktor za klíčový při udržování čistoty a bezpečnosti,“ popisuje Iva Pavlousková, mluvčí Tesca.