To je zase snůška jednostranných nesmyslů, dokonce ještě větší, než posledně.
>> "Jenže člověk je součástí přírody a i v přírodě samotné se tvorové požírají navzájem."
A také si čuchají navzájem k zadnicím, máme to proto také dělat? A nepoužívají vyspělou techniku jako my, možná bychom ji měli zahodit a vrátit se na stromy. Argumentovat primitivnějšími tvory, od kterých nás dělí neuvěřitelná propast intelektu a morálky, je vážně skvělé...
>> "Navíc, pokud vyloučíme cíl, pro který lidé domácí zvířata pěstují, pak by se tato chovaná zvířata ani nenarodila."
A to je právě ono - ta zvířata, určená 'na maso', jsou narozena pouze pro tento účel, takže ke zvířatům v divočině trpí **navíc** zbytečně i oni.
>> "Nemají i rostliny duši a nevnímají bolest při sklizni a požívání?"
Pokud narážíte na Backsterův efekt (v podstatě telepatie rostlin), jež je vědci řazena někam mezi astrální cestování a poltergeisty, tak gratuluji k úplné ztrátě příčetnosti. Dokud se něco takového nepotvrdí, nevidím jediný důvod, proč tím argumentovat. Až po nějakém novém převratném objevu v této oblasti se o tom dá diskutovat.
>> "Jako například když neurotičky ve Freudových dobách cítily odpor k sexu, protože je tak „nečistý“?"
Pěkná demagogie - kanibalismus je také jen obyčejné pojídání masa živočichů, u zvířat praktikovaný zcela běžně. A přesto (snad) i Vy cítíte, že není morálně obhajitelný, jakmile lze přežít bez něj.
>> "Jste vegetariáni? Jaký je váš důvod?"
Jsem vegan a to z prostého důvodu - existují dvě cesty, jakými se lze v tomto ohledu vydat:
1) ubližovat zvířatům (v jakékoliv míře)
2) neubližovat zvířatům
Co bych to byl za člověka, kdybych si svobodně vybral první možnost? Žiji ve společnosti, kdy se bez živočišných produktů mohu pohodlně obejít, aniž bych nějak strádal (byť pouze po gastronomické stránce).
Jistě, svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda druhého, takže vegetariáni nikomu tento názor nemohou "cpát" (opačně to samořejmě lze!). Zamyslete se, zda-li pojídáním zvířat neporušujete jejich svobodu. A potom není těžké uhodnout motivy některých vegetariánů - co jim (i mne) vadí, je ubližování zvířatům - vy jste ti agresoři, stejně jako otřokáři černochů a státníci, upírající všelijaké svobody ženám.
Na druhou stranu, kolik lidí o tom opravdu přemýšlí? Stejně jako další jmenované utlačování živých tvorů je to postavené na předsudcích, tradicích a výchově. A jít proti proudu je společenský zločin.
S lidmi, co jí maso, však žádné problémy nemám. Co však nemohu vystát jsou podobné prvoplánové a dokola se opakující hloupé argumenty, jako jste tu splácal.
Peace ☮
Neberu vám váš světonázor, ale když argumentujete, že nejsme na úrovni zvířat, tak pak oslabujete i svůj argument, že je nemůžeme jíst. Člověk se tak vyvinul a byl pro to uzpůsoben, jsme prostě všežravci, vše ostatní je jen morálka a etika, v tomto případě značně subjektivní. Nasazovat někomu psí hlavu jen proto, že jí zvířata (třeba i ty psy :) mi přijde v pohodě, ale taky dost omezené.
Doporucuji prostudovat funkce a porovnani jednotlivych casti jako zuby, celisti, travici ustroji, funkci jater, slozeni slin, pH krve, pH moci a par dalsich veci mezi masozravci, bylozravci, vsezravci a plodozravci nez se opet pustite do tvrzeni, ze clovek je vsezravec.
Vsezravec je napriklad prase a pravda velka cast lidi je mozne s klidnym svedomim oznacit za prase (problem spise pak je, ze uz to je urazka toho zvirete nez toho cloveka), ale to, ze clovek je schopny snist cokoliv neznamena, ze to potrebuje k zivotu nebo ze mu to vubec prospiva (viz. narust ruznych civilizacnich chorob a dalsich problemu).
Byt clovekem rozhodne neznamena snazit se zbavit vseho, s cim jsme se narodili, vcetne vyhod vyplyvajicich z anatomie.
U zvirat a rostlin pestovanych na jidlo nikdo nepochybuje o smyslu zivota. Byla by to snad vada na krase naseho vlastniho zivota, kdybychom takto skutecny smysl odhalili? Jiste ne. O realnem utrpeni vyvojove nizsich tvoru s jednodussi nervovou soustavou toho bylo napsano mnoho. Clovek jim ve sve blahovosti prisuzuje kdejake lidske vlastnosti a city. A vegetariani jsou v tehle fabulaci hotovi mistri :) Denne opecovavane a dobre krmene domaci zvire se proste a jednoduse ma dobre. Jejich utrpeni je jen falesna predstava, ktera ma doplnit celou tu filozofii vegetarianstvi o 'humanni rozmer animalni rise'. Zjednodusene receno moc koukate na Disneyovky.
O ublizovani: vy tu autorovi predhazujete demagogii, hloupost, ztratu pricetnosti a jednostranne nesmysly a pripada vam, ze to je naprosto v poradku, ze tim mu nezpusobujete zadnou ujmu. Takove presvedceni vychazi z vasi vlastni viry a je projevem jeji obhajoby. Autor, vystudovany teolog, tu pouze predklada nekolik podnetu k zamysleni. Svobodne jste si vybral a sel z vlastni vule proti proudu, tak moc nechapu, proc se tak vztekate nad tim, ze vam ted proud podrazi nohy. A nakonec pokrytecky zakoncit svuj hanopis mirovym provolanim, to celkem presvedcive dava nahlednout do duse a mozna i na duvody vasi sarady s veganstvim. Snaha se nejak projevit, realizovat, obhajit vlastni a svymi vlastnimi pochybami obestrenou existenci? 9.5 z 10 veganu ma neskutecne nizke sebevedomi. Setkavam se s nimi prakticky denne ve sve praxi. Zbytek jsou militantni magori, kteri strhavaji ostatni. Chce to vic myslet sam za sebe, nez skakat temhle magorum na spek.
Kdyby jste si dal mene prace s vymyslenim inteligentnich a nenapadnych urazek a naopak vice prace se studiem a pochopenim, tak by jste si zajiste vsiml, jake ublizovani tvorum mel prispevatel na mysli.
Kazdy at si da co mu chutna. Vegane nebo vegetariani (nejsem jeden z nich, praktikuji neco co se tady prakticky ani nezna) uz byli i v dobach pred Kristem, filosofove v Recku to uspesne aplikovali, DaVinci, Einstein a mnozi dalsi, ale presne jak rikate, je to nepodstatne. Nic se nema nikomu vnucovat.
Prispevatel chtel naznacit, ze slepice, prase, krava, ...... chovane nekde na domaci farme s peci, dobrou stravou a dalsima nalezitostma se ma zcela jiste uplne jinak nez zvirata vyrustajici v podminkach obrovskych chovu. Kdo zazil osobne nebo minimalne videl videa, kterych je vsude dostatek, tak vi o cem mluvim.
Kazdy se muze presvedcit sam o cem mluvim, kdyz neni liny a nehleda vymluvy jak si nepripustit realitu. Na BBC se vysilal i skvely dokument Supermarket secrets. Je volne i na Youtube a zde je ke stazeni dil specialne o kuratech http://dl.veg-tv.info/Dispatches%20-%20Supermarket%20Secrets.avi
Tohle je presne to upozorneni na problem. Ne maso jako takove, ale upadek jeho kvality (dneska uz to je jen kus plastu) a souvislosti okolo jeho "vyroby".
Zravím, vegetarián jsem krátce. Každopádně co bych opravdu doporučil všem "silným" masožravcům, kteří pohodlně kupují růžovou hmotu v sáčcích je, ať si zvíře, živé zvíře, jdou zabít, vykuchat, rozsekat a rozkrájet. Myslím, že by dobrá většina odpadla, omdlela, zvracela nebo se rozbrečela.
Každý má právo volby, kdo je ale větší pokrytec? Kromě toho, když vyvedu věcido extrému:"Stejně tak jako jíme masozvířat, můžeme jíst maso lidské." Jediný důvod, proč se tak neděje je společnost a její zákony... prakticky také forma etiky s tresty...
S dobře napsaným článkem a brilantními argumenty plně souhlasím. Jenže je to trochu házení hrachu na stěnu: Pro "militantní" vegetariány je neubližování živočichům spíš zástupný problém k tomu cítit se nadřazení ostatním "my jsme etičtější, my jsme ti vyvolení", což je ostatně typické i pro různé sektáře. Nedovedu si představit, že by přistoupili na jakýkoliv seberealističtější argument, který neodpovídá jejich neměnnému přesvědčení.
Tak si asi zaházím hrách na zeď já: Když pomůžu na ulici babičce, která spadne na zem, tak zcela bezpečně je to z pocitu nadřazenosti a můj čin je neupřímný a opovrženíhodný.
Říká se tomu také "podle sebe soudím tebe" nebo "čistému vše čisté".
Jsem vegetarián a nikdo to o mě neví, pokud se ovšem nestane svědkem toho, že si opakovaně na stůl nedávám maso - pak se omluvím a uvedu důvod, aniž mám chuť někoho přesvědčovat o své jediné pravdě.
Ten, kdo nevidí nekonečné utrpení zvířat ve velkochovech a jatkách, proti němuž jsou vyhlazovací tábory nacistů procházkou růžovou zahradou, musí mít otupělý cit. Ale neznamená to, že každý je schopen se masa zříci a já to respektuju. Stejně ale chápu i ty militantní vegetariány, kteří tomuhle naprosto zbytečnému násilí prostě nemohou blazeovaně přihlížet.
Článek je podle mě dosti demagogický a chvílemi i hloupý. Například ten nářek bezcitných nad utrpením rostlin. Je známou věcí, že "přes maso" se spotřebuje mnohonásobně víc rostlin, než pokud se konzumují přímo. Je to realistický argument nejen z hlediska možného utrpení rostlin, o němž masožraví tak často hovoří, ale i z pohledu ekologie a odstranění hladomoru?
Sam jste si zaroven odpovedel. Kdyz je nekdo militantni, tak nevidi zadne argumenty a umi byt pekne otravny. A i kdyz ma pravdu, tak ho ostatni nebudou chtit poslouchat uz proto, ze je militantni. A je jedno jestli se jedna o vegetariana, sektu nebo nevim co dalsiho.
Problem je, ze kdyby obcas nekdo nebyl militantni, tak si dodnes myslime, ze Zeme je placata a Slunce se toci kolem nas ;-)
Jednu malou výtku k článku - nesouhlasím s tím, že odmítání vepřového nemá racionální důvod. V době vzniku zákazu tento důvod existoval - prasata kvůli svému způsobu života byla často hostiteli různých na člověka přenosných parazitů a chorob (navíc prase je geneticky velmi blízké člověku, takže je na přenosné choroby obzvláště náchylné).
Každopádně jinak souhlas, podle mě vegetariánství (nebo dokonce veganství) není nic jiného než obyčejná "rozmazlenost". Ještě pár let zpátky byli naši předkové rádi, že vůbec sehnali něco k jídlu (i když maso to většinou nebylo, pokud ho neupytlačili v panském lese) a v některých zemích to platí dodnes. Takže jsou lidé, kteří nejí maso, jiní si zase potrpí na tzv. fair trade potraviny a o nějaké popové hvězdě jsem zase četl, že chce jen modré potraviny (nebo něco takového).
My si můžeme vybírat. Sýry ze Švýcarska, káva z Brazílie, voda z Norska, čaj ze Srí-Lanky, banány z Panamy, kakao z Pobřeží slonoviny (tedy správně se má uvádět francouzský název, ale kdo by věděl kde leží Côte d'Ivoire)...). Hodně lidí nedá dopustit na tu "svojí" potravinu, kde náklady na její produkci a dopravu jsou při jeho velikosti spotřeby někdy vyšší, než celkové životní náklady lidí v některých chudých zemích.
Po cestě do práce jezdím kolem plakátu, který hlásá "za 90 % skleníkových plynů může chov hospodářských zvířat. Staňte se vegetariány, zachraňte planetu". Nejen, že to není pravda (většinu skleníkových plynů mají na svědomí sopky), ale ti samí lidé, co se "ofrňují" nad masem pak kupují oblečení nebo elektroniku z Číny, ovoce ze střední Ameriky a učit se jazyk letí do Austrálie.
Rozmazlenost? Vy jste se ale musel hodně udeřit do hlavy. Pokud bych měl specifikovat jak vypadá rozmazlenost, popsal bych jí jako řízek na talíři. Naši prarodiče a jejich předci měli to štěstí, že měli maso na talíři jednou týdně, a to v neděli nebo v sobotu jako sváteční záležitost.
Naopak dnešní neutuchající a bezedná rozežranost, kdy musíme mít 3x denně na talíři kus zvířete, jehož vyprodukování spotřebovalo neskutečné množství vody, obilnin, soji, kukuřice které by nasytilo miliony hladovějících, tomu říkám rozmazlenost. Zvykli jsme si na pohodlí, kdy si koupíme v krámě kuře za 40 Kč, které vyrostlo za rekordní 3 týdny. To je rozmazlenost. Dobytek je krmen sojou z vykácené Brazílie, to je rozmazlenost.
Než začnete psát bláboly, opláchněte se studenou vodou a zjistěte si nepříjemnou pravdu, na novinkách a v blesku ji ale nehledejte!
Naši předkové jedli méně masa ne proto, že by byli tak vybíraví, nebo to považovali za něco neetického, ale protože rostlinná strava byla prostě dostupnější. Náklady na její vypěstování byly o hodně nižší, než na získání masa.
Byly ale i národy, kde tomu tak nebylo. Zvláště v pro pěstování zemědělských plodin méně hostinných oblastech (více na sever od nás) byl podíl masa v potravě mnohem vyšší.
Jenže náš aktuální způsob života hodně změnil. Změnily se poměry cen základních výrobních prostředků (půda, práce, kapitál) a tím celkové náklady na výrobu rostlinné a živočišné stravy. V ceně se projeví nejen náklady na samotné vypěstování, ale i dopravu, skladování a prodej (poslední tři hrají ve prospěch masa).
Když budu chtít ušetřit, tak si koupím řízek a vezmu si k tomu kousek chleba (nebo brambory). Slušnou večeři včetně nákladů na přípravu lze tak pořídit pohodlně do 20 Kč. Navíc to nevyžaduje ani extra kuchařský um.
Udělat bezmasou večeři za 20 Kč tak, aby to nebyly suché brambory je docela problém.
Ano, patříme k "horním 10 %" populace. A co? Máme se za to snad stydět? Máme přebytečné prostředky posílat do Afriky, ať jich je tam ještě víc a jednou nás přijdou ušlapat?
Přijde mi to jako rady "stáhněte si topení na 20 °C a vemte si svetr", ušetříte. Ať si šetří nezaměstnaní! Já pracuji a chci přijít z práce domů a chci mít doma TEPLO a ne, že se budu choulit ve svetru.
Já osobně nemám problém s tím, že člověk je všežravec. Maso na lidský jídelníček odjakživa patřilo. S čím ale mám problém, to je koncentrákový způsob "chovu" jatečných zvířat. Příčí se mi v krku kuře, když vím, že bylo vykrmeno směsí odpadu, hormonů a antibiotik, nepoznalo denní světlo ani čerstvý vzduch a jako život (a milionů jeho souputníků) i jeho smrt byla průmyslová a krutá. Raději bych si dala kuře, které vyrostlo někde na zahradě s hejnem slepic, chodilo po pozemku hrabalo si na hnoji a škubalo trávu a když přišel jeho čas, hospodář mu jedním švihnutím srazil hlavu a bylo po všem dřív, než si milé kuře stačilo všimnout. A pokud by mně náhodou chtěl někdo obvinit z demagogie, ať to nejdříve zkusí. Ono to "domácí" maso je objektivně lepší než to z koncentráku.
1. Proč tedy v přikázaní v bibli nezní Nezabiješ, ale zvířata můžeš zabíjet nebo Nezabiješ člověka
2. Zajímalo by mě jak vypadá humánní zabíjení. To je jako „lidské“ zabíjení? A jak vypadá humánní zabití třeba člověka. Je to injekce, elektrické křeslo nebo gilotina?
3. Píšete, že člověk je součástí přírody a i v přírodě samotné se tvorové požírají navzájem. Pokud je tedy chování v souladu se zvířecími pudy nevyhnutelné, proč tedy například nesouložíme každý s každým na ulici?
4. Odpor k požívání mrtvol. Píšete, že vysvětlení zhnusení z komzumace mrtvol je zcela prosté: silné přesvědčení o nevhodnosti požívat maso generuje pocity, včetně silných emocionálních reakci, které tomuto názoru odpovídají.Věřím, že jednou se podaří všechny tyto emocionální bariéry překonat a s chutí se zakousneme třeba do lidské kýty. Například těla mladých obětí nehod je přece škoda nevyužít.
Proč tedy v přikázaní v bibli nezní Nezabiješ, ale zvířata můžeš zabíjet nebo Nezabiješ člověka
Protože ten, kdo knihu napsal, tam napsal tohle. Kdyby tam napsal "nos růžovou sukýnku", tak nebudou žádní transvestiti.
Viz: http://www.henryho-prdel.net/
2. Zajímalo by mě jak vypadá humánní zabíjení. To je jako „lidské“ zabíjení? A jak vypadá humánní zabití třeba člověka. Je to injekce, elektrické křeslo nebo gilotina?
Obecně je to samozřejmě nesmysl a nápad různých pseudohumanistů.
3. Píšete, že člověk je součástí přírody a i v přírodě samotné se tvorové požírají navzájem. Pokud je tedy chování v souladu se zvířecími pudy nevyhnutelné, proč tedy například nesouložíme každý s každým na ulici?
Protože jsme se vyvinuli z té větve primátů, pro kterou je důležité vlastnictví (zdrojů, samic,...) a péče o vlastní genetický kód, nikoliv o kód celého společenství. Proto jsme, jací jsme (násilní). V prostředí, ze kterého pocházíme (savany) bylo toto chování úspěšnější.
Možná bychom souložili, kdyby naši předkové byli podobní šimpanzům bonobo (pro které je přirozeným prostředím prales). Je dost dobře možné, že lidská společnost by žila v mnohem větší harmonii (viz srovnání společenství šimpanzů obecných a šimpanzů bonobo). My se svým chováním podobáme spíše těm šimpanzům obecným.
4. Odpor k požívání mrtvol. Píšete, že vysvětlení zhnusení z komzumace mrtvol je zcela prosté: silné přesvědčení o nevhodnosti požívat maso generuje pocity, včetně silných emocionálních reakci, které tomuto názoru odpovídají.Věřím, že jednou se podaří všechny tyto emocionální bariéry překonat a s chutí se zakousneme třeba do lidské kýty. Například těla mladých obětí nehod je přece škoda nevyužít
Člověk je obzvláště nevhodný ke konzumaci. Vzhledem k vysokému věku, kterého se dožívá, se v jeho těle nahromadí vysoké množství škodlivin. Dále je tu riziko přenosu různých chorob, zejména těch, napadajících mozek.
1) V Bibli bylo i psano co se ma jist a maso tam rozhodne nebylo. To tam pridali az Rimane znami svym hodovanim. Potrebovali to mit jen oficialne schvalene :-) Jinak co se jedlo v raji? ;-)
2) Humanni zabijeni je blabol, ale jde provest rychle zabiti bez zbytecneho utrpeni. Otazka je, jestli zlocinec zrovna tohle zaslouzi.
3) Spise se jedna jen o tabu zapadni civilizace. V Cine je napr. kmen, ktery provozuje tzv. dochazkove manzelstvi. Zena spi a ma deti s vice muzi z vesnice, ale vse tam funguje dobre, jak rozdeleni penez, tak vychova deti a i zivot je poklidnejsi. V Africe nebo mezi Araby je napr. mozna i bigamie, stejne tak jako u Amishu v USA.
4) Ale nepovidejte? Tak se podivejte v cem vsem dostavate tohle ;-) - Jednou z nejpodivnějších z povolených potravinových přísad je L-cystein(E920). Najdete jej v leckterém pečivu a chlebu, protože se často používá jako prostředek zlepšující těsto. Lze jej získávat z peří, štětin, ale nejčastěji je dnes vyráběn z lidských vlasů. Asie dodává vlasy velmi levně a největší zpracovatelé L-cysteinu pro potravinářský průmysl jsou v Číně. Vlasy pro produkci mohou pocházet z holičství, z nemocnic, z věznic apod.
Protože přepočítáme-li kolik je potřeba půdy na výrobu je na tom maso podstatně hůř. Otázka není jestli jíst maso je, či není barbarské, ale jak moc jsme bezohlední k přírodě jen z důvodu našeho nasycení. Příroda zbytky nenechá a vesměs nezabíjí bez nutné příčiny. A taky jsme zlí hospodáři >Je vypočítáno, že 1 ha půdy může uživit 7 vegetariánů, zatímco masojed pro svou obživu potřebuje 2 ha půdy (zahrada, louka, pole). Na výrobu 1 t hovězího masa je zapotřebí 10-20 tun vysoce hodnotného krmiva. Zrno, nutno k vykrmení jednoho vepře, vystačilo by člověku na mnohem delší dobu než maso tohoto zvířete. Na vyrobení jistého množství živočišné bílkoviny je zapotřebí 5krát více půdy než na výrobu stejného množství rostlinné bílkoviny. Ročně na světě umírá půl miliónu lidí hladem.< Stačilo by jen upravit rodiči jídelníček a když maso jíst, tak raději méněkrát v týdnu. Je to stejné, jako bychom se bez nemuseli složitě ekonomicky zamýšlet pořídit si elektromobil, hybrid či diesel. Jestli svítit zářivkou či novým LED osvětlením. Pud sebezáchovy nám velí sáhnout po menším zlu.
Poměr celkové "zátěže" planety u vegetariána/vegana vychází vůči "masožravci" teoreticky lépe, ovšem jen do doby, než do toho započítáme realitu. Maso se obvykle konzumuje ve vzdálenosti do několika set kilometrů od místa produkce. Navíc jeho skladování je jednodušší (stačí mrazírny) a lze tak jeho spotřebu snadno rozvrhnout v čase (zmrazené se může skladovat přibližně dva roky).
Naproti tomu u čerstvého ovoce a zeleniny je to složitější. Přepravují se často i tisíce kilometrů, aby se vyrovnaly výkyvy v sezónní a místní dostupnosti. Náklady na dopravu jsou vyšší (některé druhy ovoce se přepravují letecky, protože lodní doprava je příliš pomalá; pro získání stejného množství energie z rostlinné potravy ji potřebujeme větší množství), také je vyšší odpad (jak při prodeji (více se ho zkazí), tak při zpracování - část zpracovávané suroviny není určena ke konzumaci). Případná konzervace vyžaduje ještě další energii.
Suma sumárum není, dle mého názoru, možné jednoznačně obecně určit, zda je větší zátěží pro planetu vegetarián/vegan využívající i jinou potravu než pouze z místních zdrojů (bez toho by měl velmi chudý jídelníček, zvláště v zimě), nebo člověk chovající se podle zlatého pravidla "jez střídmě z bohatého stolu".
Problém naší planety není v tom, jestli jíme nebo nejíme maso, ale v tom, že je nás prostě moc. Jediné rozumné řešení je tak regulace porodnosti, zejména v chudých zemích (Evropa je schopná být více než potravinově soběstačná)
Ani moc nestojím o tzv. "čerstvé" ovoce, podtržené a nepřirozenými postupy udržované a přes půl světa dovezené. Stačí mi jablka, švestky, hrušky, taky zelenina, zelí se naloží do hrnce a vydrží skoro do nového. Ve sklípku vydrží podobně brambory. Pokud jde o odpad, přijde do kompostu nebo domácím zvířatům, takže se plně využije.
Vím, každý tu možnost nemá a někdo se o ni dokonce dobrovolně nebo z hlouposti či lenosti připravil. Těm pak zbývají možnosti, o nichž píšete:(
Problém naší planety je hlavně problémem naší nenasytnosti, neskromnosti, hamižnosti apod.
Pohoda, hezký den
Autor to vi a uvedl zjednodusene, nepochybuji o tom vzhledem k jeho vzdelani, jen to sem uvedu. Ale nekonzumace veproveho (kosher stravovani) neni otazka pouze ortodoxnich zidu, nejsem ortodoxni, pohybuji se ve spolecnosti reformniho judaismu a i zde kosher pravidla plati, nejim veprove a ridim se radou pravidel pro kosher stravovani, jen nejsou tak prisne jako v ortodoxnich smerech (chasidim, mitnagdim, karaite atp).
Jsem 50% vegetarian, ne z presvedceni ale proste jim to abych se citil dobre, drive byly doby kdy lide na maso nemeli penize ale byly doby kdy se hodne mastilo atp., jejich strava odpovidala fyzicke namaze, v dnesni dobe kdy vetsina z nas sedi v kanclu, cpat se tunou jitrnic neni zrovna idealni.
Mam spoustu pratel vegetarianu a plne je chapu, sam jim maso max 3x tydne a pocitam do toho i ryby. Extremni nelogicke nazory se najdou na obou stranach.
Shalom lekulam
Ha Levi
Alfa omega je dopad na lidské zdraví. Kecy o tom, že člověk potřebuje maso vezmou za své v momentu, kdy to bez něj zkusíte a ejhle...kopa zdravotních problémů zmizí (u mě senná rýma, 30 let trvající ekzémy atd.) protože se střevy zaneřáděnými od hnijícího masa nikdy zdraví nebudete!
Člověk je nejblíž plodožravcům, ať už se vám to líbí nebo ne...