Farmářské družstvo Čerstvě utrženo, které na tuzemský trh dodává lokální zeleninu a ovoce, jako první český producent přichází s moderním laserovým značením. Firma se novinkou pochlubila v tiskové zprávě. „Tento na první pohled takřka přehlédnutelný počin nahrazuje původní papírové samolepky, a přináší tak značné úspory materiálu, odpadu a další cenné benefity pro životní prostředí,“ uvádí družstvo.
Na první pohled jiné než konkurence
Salátové Hugo okurky nyní mají ekologické laserové značení. Značka je na povrchu dobře viditelná, a přitom podle producenta nijak neovlivní chuť, vůni, poživatelnost či kvalitu okurky. Okurky jsou pěstovány na farmě ve Velkých Němčicích a jejich výhodou oproti zelenině z dovozu je i to, že tu dostávají čas skutečně dozrát a navíc jsou vždy čerstvé, k zákazníkům necestují přes půl Evropy, ale z jižní Moravy.
Právě pro tyto benefity jeho pěstitelé chtěli okurky jasně odlišit pro zákazníky:
„Huga jsme potřebovali hned na začátku jeho uvedení na trh viditelně označit, aby v prodejnách nedocházelo k záměně naší moravské okurky s okurkami ze zahraničí. Začali jsme tedy používat malé papírové samolepky, které ale nebyly funkční. Okurka má hodně vlhkosti, samolepky nedržely a odlepovaly se. Inspirovali jsme se proto v zahraničí a vyzkoušeli nejmodernější laser. Ten okurku šetrně označí, navíc úplně bez odpadu,“ konstatuje Josef Karpíšek, vedoucí farmy ve Velkých Němčicích.
Galerie: Okurky z Čerstvě utrženo
Čerstvě utrženo sdružuje tuzemské farmáře
V družstvu společně podniká několik farmářů, kteří pod společnou značkou v ČR pěstují a dodávají do obchodů zeleninu a ovoce pěstované lokálně. Pěstují například několik odrůd rajčat, meruňky či borůvky. Namísto pesticidů používají výhradně přirozenou biologickou ochranu a maximum přirozeného světla a vzduchu. „Čerstvost, kvalita, minimum chemie a ekologie,“ tak popsal zásady firmy v nedávném rozhovoru pro server Vitalia.cz předseda představenstva Adam Havlíček.
Galerie: Jak pěstuje a sklízí Čerstvě utrženo
„Vždy se snažíme vyhnout zbytečné chemii a plýtvání vodou, proto například ve sklenících sbíráme dešťovou vodu tak účinně, že tím pokryjeme čtyřicet procent naší spotřeby vody,“ říká předseda družstva, kterému se podařilo konkurovat zahraniční produkci a uspět i v řetězcích.
Produkty s logem Čerstvě utrženo najdou zákazníci například v sítích Makro, Globus, Kaufland, Tesco, Albert či Delmart a v online obchodech Košík.cz, Rohlík.cz a Scuk.cz. První tři kamenné prodejny Čerstvě utrženo jsou v Brně – v OC Šumavská Market, OC Kaštanová a OC Perla. Od září 2020 funguje Krámek Čerstvě utrženo v ZC Slavkov u Brna a nově také v Olomouci. V každém z těchto pěti míst dostávají prodejní prostor také další menší domácí i zahraniční producenti kvalitních potravin.