Online tržiště s vepřovým masem: prodává jen větší balení, zato 100% české za výhodnou cenu

15. 12. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Projekt na podporu českého vepřového je výhodný pro chovatele i spotřebitele. Online řeznictví Naši zemědělci chce podat pomocnou ruku českým zemědělcům a kvalitnímu masu. Vyplatit se může i zákazníkům.

Vepřové maso je v současné době prakticky jedinou základní potravinou, jejíž ceny nerostou. To je sice dobrou zprávou pro konečné spotřebitele, nízké výkupní ceny masa od chovatelů prasat ale zároveň generují jejich fatální ekonomické ztráty. A to dříve či později povede, alespoň u některých z nich, k uzavírání chovů. Tato situace by podle chovatelů v důsledku vedla k růstu cen vepřového na tuzemském trhu a pokračujícímu poklesu soběstačnosti ČR v produkci vepřového. Navíc již jednou uzavřené chovy nebude v zásadě možné obnovit.

Zachraňte české vepřové…

Jednou z cest, jak tomuto vývoji alespoň částečně čelit, je marketingový projekt na záchranu tuzemského vepřového masa s názvem „Naši zemědělci“. V praxi jde o „online tržiště“ vepřového masa, které odstartovalo v tomto měsíci ve spolupráci s Agrární komorou ČR a Svazem chovatelů prasat.

Základním cílem je podpořit odbyt vepřového masa tuzemského původu za ceny, které chovatelům prasat umožní pokračovat v produkci vepřového, ale zároveň také za ceny, které jsou výhodné i pro spotřebitele. Ti mohou ve stále se rozšiřující síti prodejen masa zakoupit vybrané partie vepřového (konkrétně jde o krkovici a plec a koleno, kýtu a plec a pečeni, a bok a plec) za ceny od 849 korun za 10 kilogramů vepřového masa.

Jde o ceny nižší než v maloobchodech, samozřejmě s výjimkou slevových akcí jednotlivých řetězců, které jsou ale i přes reklamy na tyto akce jen dočasné. Výhodnější ceny pro spotřebitele jsou přitom dány zkrácením dodavatelského řetězce z farmy ke konečnému zákazníkovi, takže v nich nejsou započítány vícenáklady a zisky maloobchodu.

Jen „rodinná“ balení masa

Objednat si a zaplatit balíček českého vepřového masa si mohou zákazníci na webové stránce Naši zemědělci, minimální doba mezi objednáním a vyzvednutím masa je tři dny. „Je tomu tak proto, že objednávka putuje přímo k chovateli prasat a tři dny je minimální doba potřebná ke zpracování a doručení masa do řeznictví. Zákazník pak dostane absolutně čerstvé, kvalitní české vepřové maso s jasným původem,“ konstatuje autor online tržiště vepřového masa Jakub Žák.

Aktuálně je plošně po celém území ČR možnost vyzvednout si objednaná rodinná balení vepřového masa na 88 místech a další stále přibývají. Někoho nicméně může odradit skutečnost, že objednat si lze zatím jen desetikilogramové či větší balení, což obnáší zaplatit za takovou objednávku kolem tisícovky, podle zvolené kombinace masa.

O projekt je velký zájem

Podle Jakuba Žáka to ale zákazníky neodrazuje. „Jen za prvních osm dní provozu webové stránky se tímto způsobem prodalo více než jeden a půl tuny masa,“ konstatuje Žák s tím, že zatím jde stále o pilotní část projektu, který by měl být postupně rozšiřován jak z hlediska hmotnosti nabízených balíčků masa, tak z pohledu dalších partií vepřového. Rozšířená nabídka pro spotřebitele by měla být podle jeho slov funkční počátkem příštího roku. V současné době je zatím složení balíčků pevně dané.

V období před vánočními svátky, kdy je konzumace masa, a to především vepřového (ne každý si dává ke štědrovečerní večeři tradičního kapra, mnozí jej nahrazují vepřovým řízkem) obvykle o něco vyšší než v průběhu roku, se navíc koupě většího množství masa vyplatí, zejména početnějším rodinám. Využití projektu „Naši zemědělci“ se ale vyplatí i dlouhodobě, a nejen kvůli ceně.

Smysl podpory domácích chovatelů

V prvé řadě představuje kratší dodavatelský řetězec od zemědělce přes řeznictví ke spotřebiteli nižší uhlíkovou stopu než v případě masa dováženého do ČR ze vzdálenějších zemí EU. V současné době se v případě vepřového jedná především o Španělsko.

Navíc už v příštím roce může dojít k omezené nabídce vepřového ze zahraničí na tuzemském trhu. A to z několika příčin. Jsou to mimo jiné rostoucí požadavky na zlepšení podmínek chovů hospodářských zvířat v EU spolu s úmyslem některých zemí (Německo) prodávat vepřové především na svém vlastním trhu. A dále je tu předpokládané oživení obchodu s vepřovým s Čínou po útlumu afrického moru prasat. Také proto je i pro spotřebitele strategické podržet domácí producenty vepřového.

Pokud se to i za přispění projektu „Naši zemědělci“ podaří, mohou pak na změny na trhu zvýšenou nabídkou domácí produkce reagovat. Pokud toho ale schopni nebudou, neboť s chovem prasat část z nich skončí, může už v příštím roce vyjít vepřový řízek na vánoční menu, na rozdíl od letoška, dost draho.

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).