Ošklivá zelenina s 10% slevou? Není to málo?

Sdílet

 Autor: Uli Westphal
Je stejně dobrá jako její sousedka z pole, jen má o nožičku navíc. Přesto byla ještě nedávno zralá tak akorát k zaorání, dnes už je z ní zboží prodejné. Ale je sleva deset procent to, co vás ke koupi přiměje?

Uli Westphal je německý fotograf, kterému učarovala tak trochu jiná zelenina a tak trochu jiné ovoce. Fotí šišatá jablka, trojocasé mrkve i siamské lilky. Jeho zvláštně tvarované plody si budete moci prohlédnout na výstavě s názvem Vynikající ve venkovní galerii Artwall od 4. 10. do 2. 12. 2016. A není náhodou, že právě ve stejný den se iniciativa Zachraň jídlo rozhodla uskutečnit svůj další happening, kterým chce znovu apelovat na všechny konzumenty, aby právě takovou tak trochu jinou zeleninu a ovoce nezatracovali. Na happeningu chce Zachraň jídlo ukázat, že i tyto plody jsou kvalitní surovinou, nutričně stejně hodnotnou, kterou bychom neměli plýtvat.

Dnes už se v některých obchodech chytli za nos a křivé plody nabízejí. Ale nechtějí jen zneužít vyšlapané cestičky, kterou neúnavně na české půdě prošlapává neziskovka Zachraň jídlo?

Kdo je Zachraň jídlo?

Už v roce 2013 uspořádali na Václavském náměstí Hostinu pro tisíc, která by bez kamer zanikla, kde rozdávali polévku z nevzhledné zeleniny, v 2014 na akci Tisíc kilo prakticky rozdali u Národního divadla 2,5 tuny mrkví, cibulí a brambor, které neprošly přísným výběrem. V roce 2015 uspořádali happening Křivá polévka, kdy se na stejném místě rozdalo dva tisíce porcí polévek z nevyhovující zeleniny. Pořádají výjezdy na pole, kde paběrkují z polí plodiny po sklizni a následně jimi zásobují Potravinovou banku.

Ten, kdo aktuálně křivou zeleninu k prodeji nabízí, je Penny Market a online prodejce potravin Rohlik.cz. Zatímco online křivou zeleninu koupíte za polovic, Penny Market si sice zaplatil monstrózní akci, ale slevil takové zboží jen o minimálně deset procent. Není to trochu málo, může být taková sleva vůbec pro zákazníka zajímavá? „Otázka výše slevy je něco, čím se budeme v Zachraň jídlo dále zabývat. Z výzkumu provedeného pro Evropskou komisi se ukazuje, že pokud jsou zákazníci informovaní o tom, jaké negativní vlivy plýtvání jídlem má, jsou ochotni jídlo kupovat za stejnou nebo podobnou cenu, jako ty „normální“ kousky. Koneckonců mají stejné výživové hodnoty jako zelenina a ovoce dokonalého vzezření,“ vysvětluje Anna Strejcová z iniciativy Zachraň jídlo.

To jistě ano, ale zase je to asi lepší prodat za polovic než zaorat. Například ve Francii se takové zboží prodává s třicetiprocentní slevou, což už ke koupi může svést i člověka, který o koupi křivých plodů nikdy nepřemýšlel a otázka plýtvání ho nijak nezasáhla. „Oba dva obchody tvrdí, že prodej je úspěšný. V případě Rohlik.cz se prý okolo jedné třetiny zákazníků odklonilo od nákupu té „dokonalé“ zeleniny směrem ke „křivé“ zelenině,“ říká Anna Strejcová. Protože ale v přímém kontaktu s Rohlik.cz ani s Penny Marketem prý napřímo nejsou, zjišťovali jsme situaci přímo u těch, kteří křivou zeleninu nabízejí. „Nezaznamenali jsme jedinou stížnost na tuto zeleninu, naopak byli zákazníci nadšení a děkovali za její zařazení do sortimentu. Odpovídají tomu i obchodní výsledky – nestandardních paprik se prodalo téměř stejně jako těch standardních, okurky se na celkových prodejích této zeleniny podílely jednou čtvrtinou. Zhruba měsíc jsme nabízeli české okurky a papriky, během tohoto, nejpozději příštího týdne naskladníme cibuli, česnek, hrušky a brambory,“ říká Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel online supermarketu Rohlik.cz. Jak jsou na tom v Penny Marketu zjišťujeme.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).