Není od věci připomenout si, že mnoho konceptů, se kterými běžně počítáme, je vlastně uměle vymyšlených a ne vždy dost dobře odrážejí skutečnost. Aby člověk žil civilizovaně, má tendence zavádět abstraktní termíny, které mu pomohou chápat složitou realitu nebo tvořit společenské instituce.
To se týká i inteligence a jejích vlastností. Jakmile na ni začneme chtít nahlížet vědecky, uvědomíme si, že je těžké vytyčit, kdo je inteligentní, kdo ne a proč tomu tak je.
Co je vlastně inteligence?
Jak poznáme, že je někdo inteligentní? V běžném životě se můžeme většinou spolehnout na svou intuici. Popíšeme takto spíše nadanou neteř, která v šesti letech luští křížovky, nebo jejího bratra, který propadá ze dvou předmětů? Otázka zní jednoduše, ale také by se dalo namítat, že známky ve škole nejsou měřítkem inteligence. A o to jde.
A co když jím není ani měření IQ? Posuzovat inteligenci objektivně a férově, to už vyžaduje vědecký přístup.
Encyclopedia Britannica definuje lidskou inteligenci jako mentální vlastnost, která sestává ze schopnosti učit se ze zkušeností, adaptovat se na nové situace, rozumět abstraktním konceptům a zvládat je a využívat znalosti k manipulování svým prostředím
.
Podobné definice se objevují i v jiných zdrojích. Otec moderního výzkumu inteligence Charles Spearman ji považoval jak za obecnou schopnost vykonávat intelektuální procesy, tak i za specifické schopnosti vyžadované konkrétními úkoly.
Vědci rozpracovali mnoho teorií o tom, jak inteligence funguje. Nejznámější typ jsou takzvané psychometrické teorie, které si inteligenci představují jako myšlenkovou mapu. Právě na jejich základě byly vytvořeny testy a stupnice k měření IQ. Nejpřijímanější je CHC teorie. Podle ní sestává inteligence ze tří vrstev mentálních schopností: úzké a širší schopnosti a obecná schopnost. Ta se dělí na fluidní, kdy subjekt dokáže bystře a pohotově reagovat na nové podněty, a krystalickou, což znamená umět správně uchovávat poznatky.
Každý umí něco jiného
Jeden z výraznějších protiproudů je teorie multimodální inteligence. Ta nepočítá s obecnou mentální schopností, ale s hned několika specializovanými systémy. Každý z nich vyhodnocuje a zpracovává podněty a úkoly jiného typu. To má být důvodem, proč se někdo snadno učí jazyky, další hraje zpaměti klavírní koncerty a jiný dokáže rychle vyřešit matematickou rovnici.
K nejvýznamnějším představitelům patří harvardský psycholog Howard Gardner. Jeho zakládající dílo Frames of Mind, vydané poprvé v roce 1983, postuluje osm základních kategorií inteligence:
- lingvistická – čtení, psaní, slovní zásoba
- matematická – řešení abstraktních problémů, logika
- prostorová – orientace, čtení map, efektivní rozmístění předmětů
- hudební – hudební sluch, hraní na nástroje, skládání hudby
- tělesně-kinestetická – motorika, atletika a obratnost
- přírodovědná – identifikace vzorců v přírodě
- mezilidská – empatie, porozumění motivace a chování lidí
- vnitřně-lidská – sebereflexe, znalost vlastních motivací a potřeb
Gardnerova teorie se stala slavnou a dodnes se prezentuje v popularizačních médiích. Atraktivní je pro veřejnost v tom, že se v ní najde takřka každý. Vědec sám prohlásil, že různí lidé s různými zaměřeními jsou optimálním výsledkem evoluce. V tomto vyznívá jeho teorie jako méně diskriminující – na rozdíl od toho, když někdo má vyšší a někdo nižší IQ. Navíc může pomáhat ve vzdělávání tím, že vysvětlí, jaké jsou přednosti žáka, a ty pak učitel využije ve svých metodách.
Ale je to vědecké? To, že každému jde něco jiného, vyvrátit nelze. Nemusí to však být oddělenými inteligenčními mechanismy. Kritici mají problém například s tím, že Gardner v podstatě slovem „inteligence“ jen nahrazuje slovo „talent“ a že jeho výpis osmi kategorií je poněkud arbitrární. Nezahrnul totiž žádný test, podle kterého by se mohla ta či ona inteligence zjišťovat. Mnoho kolegů považuje jeho přístup za neuromýtus.
Hmotné důkazy v neuronech
Dlouho se věří, že mozek má různá specializovaná centra. Jejich existenci nasvědčuje například to, jak člověk může přijít po mrtvici o schopnost gramatiky, nebo jak se změní povaha, když někdo prodělá lobotomii. Jenže dosud se nenašel žádný biologický důkaz, který by z Gardnerovy koncepce dělal vědeckou teorii, píše psycholožka Lynn Waterhouse v roce 2023.
Naopak poukazuje na to, že neurologický výzkum mluví proti Gardnerovi. Dnes se totiž počítá s tím, že mozková centra jsou multifunkční a měla by se chápat jako navzájem související komplexní sítě. Základem multimodální teorie je to, že typy inteligence jsou na sobě nezávislé, což by v takovém mozku nemělo být možné.
Článek z roku 2018 je metaanalýzou více než 300 různých neurovědeckých studií inteligence. Jeho autoři vyvozují z mnoha výsledků měření, že biologický důkaz pro Gardnerovu teorii existuje. Ve své studii v podstatě identifikují části mozku korelující s jednotlivými talenty. Waterhouse studii však oponuje tím, že její metody nejsou dostatečně dobře popsány.
Obecně se o fyziologické stránce inteligence ví to, že vyšší naměřené IQ souvisí s vyšší aktivitou některých částí mozku. Předpoklady o velikosti mozku jsou v tomto přežitkem, počítá se spíše s důležitostí efektivity mozkových spojů. V oblasti genetiky se inteligence také zkoumala, ale zdá se, že jediný gen, který by ji určoval, identifikovat nelze. Rasové koreláty v inteligenci se zase ukazují být neprůkazné v tom, že je ovlivňuje nespočet sociálních faktorů. Kromě toho zdůrazňuje vědec Robert Sternberg i to, že samotné třídění lidí do ras je více společensky účelové než geneticky vypovídající.
Věříte, že existuje souvislost mezi kondicí vaší střevní mikroflóry a kondicí vaší psychiky či vašeho myšlení?
Inteligence je konstrukt
Jestli je v mozku fyzicky něco konkrétního, co určuje inteligenci, to je otázka, na niž budeme hledat odpověď ještě hodně dlouho. Zatím se musíme spokojit s vykonstruovanými pojmy. Pojem inteligence známe všichni, je užitečný a většina z nás jej v životě používá. Otázka je, jak velkou váhu mu přisoudit.
Edukační výzkumník James H. Borland je například velkým odpůrcem termínu nadané dítě
. Z vědeckého hlediska je tento pojem těžko postižitelný. Hlavním problémem je však dle Borlanda praktické hledisko: takzvané nadané děti bývají umístěny do speciálních vzdělávacích programů, jejichž účinnost je však pochybná. LaTasha Holden, psycholožka z Illinois, zase poukazuje na třídní rozdíly a diskriminaci, které historicky ovlivnily budování teoretické koncepce inteligence.
Je spravedlivé posuzovat lidi podle inteligence v běžném životě? Na to by si možná měl odpovědět každý sám.
Zdroje:
J. Walinga & C. Stangor: Introduction to Psychology
R. J. Sternberg (2012): Intelligence
Howard Gardner (1983): Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences
Lynn Waterhouse (2023): Why multiple intelligences theory is a neuromyth
J. H. Borland (2005): Gifted Education Without Gifted Children