Jméno Rudolf Náprstek vám nejspíš mnoho neřekne, přesto je to člověk, který vám už několik let pomáhá v orientaci mezi různorodými potravinami. Stojí totiž za celou řadou webů, které do detailu zkoumají sušenky, salámy, sýry, těstoviny, polotovary, prostě vše, nač si v obchodě s potravinami ukážete.
Duchovní otec serverů emulgatory.cz i chemievjidle.cz v rozhovoru vysvětlí, jak programátor k jídlu přišel, seznámí se smělými plány občanského sdružení Zdravá potravina a prozradí i pouze šeptané pravdy o éčkách v biopotravinách.
Co vás přivedlo k myšlence rozjet na internetu webové stránky zabývající se složením potravin?
Má to svůj příběh, který je spjatý s mou osobou. Někdy v roce 2004 jsem začal řešit své zdravotní problémy, související s alergií. Podobně jako každý člověk jsem nejprve zavítal k lékaři, ale bohužel to nemělo valného výsledku. Postupem času jsem tedy začal hledat alternativní způsoby léčení. Nenavštěvoval jsem šarlatány, jen jsem začal trošku jinak žít. Přidal jsem sport, hlídal jsem si pitný režim i přijímanou stravu. Přirozeným způsobem jsem začal ze svého jídelníčku vyřazovat jídla obsahující chemii a zjistil jsem, že tohle je ta správná cesta. Nicméně když jsem na internetu hledal stánky, které se podrobně věnují éčkům, žádné jsem v té době nenašel. Díky tomu, že jsem původním povoláním webový programátor, okamžitě mě napadlo založit stránky vlastní. A tak v roce 2007 vznikl první web emulgatory.cz.
Ale to není váš jediný počin…
Po tom, co vznikla první verze seznamu éček, jsem zjistil, že to nestačí. Že pro mě a lidi, kteří řeší stejný problém chemie v potravinách, by byl velmi šikovný web s potravinami a jejich kompletním složením. Právě proto vznikl v roce 2008 web chemievjidle.cz. K dnešnímu dni máme v databázi kolem devíti tisíc potravin a naším cílem je tam mít všechny. Z počátku jsme potraviny přidávali jen my, nyní se seznam rozšiřuje i díky našim uživatelům, kteří je sami vkládají. Dále pak následovaly weby zdraverecepty.cz, zdraveprodejny.cz a zdravapotravina.cz.
Čtěte také: Potraviny bez chemie? Utopie
Pokud uživatelé mohou vkládat i vlastní údaje o potravinách, nemůže nastat situace, že se vám v databázi objeví nějaké bludy?
To určitě ne, dříve, než se uživatelem vložený údaj objeví na webu, projde důkladným prověřením z naší strany. Zakládáme si právě na co největší možné přesnosti a nezaujatosti informací. Proto také u každé potraviny požadujeme fotografii její etikety, abychom věděli, z jakého dne potraviny pocházejí. K mystifikaci či zahlcování našeho webu nepřesnými či klamavými údaji tak nemůže dojít, za to dám ruku do ohně.
Dozvím se na vašich stránkách víc, než se třeba dočtu z obalu mých oblíbených tatranek?
Určitě, nechceme mít jen samotnou databázi potravin, ale také umožnit práci s ní. K velmi používaným funkcím patří podrobné vyhledávání potravin, kde lze zkombinovat různé podmínky a vyhledávat podle nich. Můžete si třeba vyhledat všechny bio sušenky z ČR, k tomu ještě bez éček a třeba i bez obsahu vybraného alergenu. Velmi oblíbená je také funkce provázání složení s databází přísad, kdy nezůstanete odkázána jen na cizí nic neříkající název, ale můžete si přečíst podrobné informace. Zjistíte, jak se například éčko vyrábí, k čemu se používá a hlavně jaká je jeho případná nebezpečnost.
Jak to u vás funguje v případě, že potravina změní své složení?
Na našem webu máme sekci „Polepšovna potravin“, kde se uveřejňují produkty, které změnily své složení k lepšímu. Ale bohužel jich tam moc není. Jedná se pouze o dvanáct výrobků, především sladkostí. Za všechny lze uvést tyčinku Kofilu, ve které ubyla tři éčka.
K tématu: Dobře utajená éčka
Když už výrobci mění složení svých výrobků, je to k horšímu, protože jdou tvrdě po snižování nákladů?
Vždycky existuje nějaký impuls k tomu, aby výrobce změnil složení svých výrobků. Před dvěma lety tomu napomohlo nařízení EU 1333/2008/ES, čl. 24. To výrobcům nařídilo uvádět na potravinách údaj „konzumace může mít negativní vliv na aktivitu a schopnost soustředění dětí“, v případě, že obsahují tzv. AZO prvky. A najednou ze složení potravin tato barviva zmizela. To je příklad polepšených potravin. Ale nikdy člověk nemůže spoléhat na to, že výrobce chce dělat dobré potraviny sám od sebe. Jednoduše to není jejich hlavní priorita, i když samozřejmě existují čestné výjimky.
Na čem výrobci šetří nejčastěji?
Cena spotřebitele vždy zajímá, a tak se výrobci snaží šetřit. Většinou se jedná o sladidla, kdy je často nahrazován cukr sladidly. Avšak takových příkladů je nespočet, a nemusí vždy souviset s použitím „éček“, i když to jde často ruku v ruce. Pokud se nějaká původní složka nahradí, je potřeba zajistit, aby vlastnosti té nové byly co nejvíce podobné (nebo ještě lepší) než té původní. Někdy se tak výrobcům podaří zamaskovat alternativní složky dobře, někdy méně. Ukázkovým příkladem vámi zmíněného šetření je třeba situace se sterilovanou zeleninou – s okurkami, červenou paprikou či řepou. Ať si sami čtenáři zkusí najít výrobky, které ještě používají cukr namísto dnes všudypřítomných umělých sladidel. Není to nic lehkého, stejně tak jako třeba můj oblíbený výrobek „zavináče“. Osobně vím už jen o jednom výrobci, který ještě používá cukr. Ale pojďme třeba k cukrovinkám, zvláště levnější, ale někdy i u dražší čokolády se běžně nahrazuje drahé kakaové máslo levným rostlinným tukem. V jogurtech jsou pak dnes „populární“ zahušťovadla a škroby. V mléčných dezertech zas probíhá našlehání obsahu plyny, aby ho bylo opticky více. A přesně z tohoto důvodu pracujeme na tom, aby byly tyto údaje v přehledné a v dohledatelné podobě na jednom místě. A je pak čistě na uvážení každého, jak s takovými informacemi naloží – jestli třeba maminka koupí své ratolesti piškotového medvídka s výpisem složení na půl stránky nebo upeče jednoduchý domácí piškot.
Výrobci ale argumentují tím, že sladidla přidávají pouze proto, že si zákazník žádá nižší kalorickou hodnotu…
K tomu čtěte také: Jsou ovocná piva cool?
To je hezký marketingový tah… Výrobci na sladidlech jednoznačně ušetří, spotřebitel sice může být spokojen, že nezískává žádné kalorie, ale už se nemluví o tom, že tyto náhražky mohou zvyšovat chuť k jídlu. Takže pokud se budeme bavit jen o kaloriích, ani zde to není jednoznačný argument. Mezi ty nejkontroverznější patří acesulfam K, aspartam, cyklamáty či sacharin, já osobně se výrobkům s těmito sladidly vyhýbám.
Provozujete celou rodinu webů, to už zabere spoustu času a energie, kam se nyní ubíráte?
Do roku 2010 byly všechny weby provozovány jako jeden velký koníček. Poté jsme se zformovali v občanské sdružení Zdravá potravina, jehož hlavním cílem je propagovat kvalitní potraviny.
Jak toho chcete docílit a co podle vás vůbec kvalitní potravina je?
Vytvořili jsme projekt „logo Zdravá potravina“, které má podobu zeleného jablka a je jednoduše identifikovatelné. Naším cílem je dívat se na potravinu komplexně ze všech pohledů, nejenom zda obsahuje éčka, barviva nebo je bio. Hodnocená potravina získává kladné i záporné body a v případě zisku dvaceti a více bodů je označena logem na našem webu. Body jsou přidělovány na základě kritérií, která si každý může prohlédnout na www.zdravapotravina.cz a celé hodnocení je tak naprosto transparentní. Na vytvoření podmínek jsme spolupracovali s odborníky na potraviny a výživu poměrně dlouhou dobu. Chtěli jsme systém vyladit tak, že hranice dvaceti bodů opravdu odpovídá těm potravinám, které si označení logem zaslouží. Navíc odpovídají i tzv. Zdravé třináctce – sestavené Společností pro výživu.
Je vaším cílem dostat logo Zdravá potravina i na obaly konkrétních potravin nebo se jedná jen o značení na vašich stránkách?
Logo Zdravá potravina je určeno hlavně pro běžného spotřebitele, proto je naším cílem dostat logo přímo na samotné potraviny. Už jsme oslovili mnoho výrobců kladně hodnocených potravin, jestli by o logo měli zájem. A máme radost, že je zájem veliký. Chceme, aby člověk v obchodě jediným pohledem na logo zdravá potravina věděl, že tento produkt je důkladně prozkoumán ze všech stran. Jednoduše, že si s tím dal někdo tu práci a všechno, co by jinak musel pracně luštit a zjišťovat z obalu a dalších zdrojů, jsme zjistili za něj. A v případě, že potravina splnila přísná kritéria, je označena zřetelným logem Zdravá potravina.
Nemáte pocit, že v záplavě značek jako je Klasa, Bio, Regionální potravina… se vaše logo může ztratit?
Naprosto souhlasím s názorem, že spotřebitel se už teď ztrácí v nepřeberném množství značek. Nejenom že většina lidí neví, co ty značky znamenají nebo si to myslí špatně, ale zároveň vůbec není jednoduché, ani v dnešní internetové době, tyto informace dohledat. Například podle zkušeností z četných e-mailů našich uživatelů nikdo neví, co představuje značka Klasa. Někdo si myslí, že je to značka ryze českých potravin, jiný zas, že je to potravina, která neobsahuje éčka. Ani jedno není pravda. Naše logo se od jiných liší tím, že hodnotí potravinu komplexně. Je fajn vědět, že potravina je bio, ale kdo ví, že bio výrobek může obsahovat éčka? My například řešíme spoustu e-mailů typu: „Ježišmarjá, já jsem našel bio uherák, který obsahuje éčka, jak je to možný?“ Odpovídáme, že to není skandál, že to možné prostě je.
Přečtěte si dále: Loga na potravinách: Průvodce zmateného spotřebitele
U kterých éček to legislativa umožňuje a proč se vlastně do biovýrobků přidávají?
Přesně se jedná o Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 a Nařízení Komise (ES) č. 889/2008, které povolují použití sedmačtyřiceti přídatných látek. Mnohé z nich jsou bezpečné látky, ale nalezneme mezi nimi i ty, které bychom v bio potravinách běžně určitě nečekali – např. konzervanty oxid siřičitý nebo dusitan sodný. Rozhodně je dobré vědět, že bio automaticky neznamená, že potravina je bez éček, bohužel.
Kdy plánujete plné nasazení loga Zdravá potravina do oběhu?
V současné době jsou již desítky výrobců, kteří mají potraviny s logem na svém obalu, a s dalšími jednáme. V této chvíli nás ale nejvíc zaměstnává příprava zcela nových webových stránek, ty současné jsou již přeci jen pět let staré. Stránky nebudou mít jen nový moderní design, ale i mnoho nových užitečných funkcí. V neposlední řadě připravujeme i druhou verzi aplikace NutriAtlas do mobilů Android a iPhone. To vše se snažíme stihnout co nejdříve, abychom mohli návštěvníky již brzy přivítat na webech, na které se tolik sami těšíme.