Pane vrchní, vy nemáte wifinu?!

Sdílet

„Vypněte wi-fi,“ doporučuje ostatním restauratérům majitelka kavárny Prádelna. Wi-fi je v kavárnách a restauracích k zlosti i k užitku. Na jedné straně dobrý marketingový nástroj znamená i to, že si tu host za cenu jednoho kafe zřídí kancelář na pět hodin.

Najít v současné době podnik, který bude disponovat bezdrátovým připojením k internetové síti, je dnes hračka. Stačí využít rozcestníků sdružujících restaurace po celé ČR, zaškrtnout políčko „restaurace s wi-fi“ a rázem máte ucelený přehled o tom, kde vám umožní u oběda hraní her, pročítání sociálních sítí či práci. A že jich není málo. Jen v Praze jsme jich napočítali přes pět set. Kaváren je pak kolem šesti stovek. Jenže zatímco jinde wi-fi teprve s velkou pompou zavádějí jako službu zákazníkovi, my jsme našli i kavárnu, kde s wi-fi nadobro skoncovali.

Wi-fi jako marketingový nástroj

Měla jsem za to, že do restaurace se člověk chodí primárně najíst, potřebuje-li něco pracovního rychle vyřídit, má jistě data v mobilu… Jenže to se dost pletu. Z pohledu podnikatele je to služba navíc, která se dnes již běžně očekává, ale zároveň může sloužit i jako dobrý marketingový nástroj. Wi-fi takto využívá například síť restaurací Kolkovna. „Po připojení se k wi-fi v restauracích Kolkovna se návštěvníci přihlásí přes Facebook, následně jsou nasměrováni na profil restaurace, a pokud označí svou polohu, mohou začít využívat wi-fi síť. Od začátku totiž chtěla Kolkovna nejen nabídnout hostům wi-fi, ale využít této služby i po marketingové stránce. Tím, že v restauraci zákazník oznámí svou polohu, dostane se Kolkovna i do povědomí jeho přátel a těch, kdo jej sledují na Facebooku,“ píše se v tiskové zprávě společnosti zajišťující wi-fi.

Šikovné, že? Zákazník je spokojen, že si surfuje zdarma, restaurace zas zdarma přijde k reklamě a datům o svých zákaznících.

Více na Lupa.cz: Co umí hotspot v restauraci? Moderní Wi-Fi o vás ví mnohé

Proto ani nikomu nevadí, že podle průzkumu si v restauraci lidé procházejí zejména sociální sítě a koukají na videa. Doba se mění, podniky určené primárně k zahnání hladu či trávení času s přáteli se mění na čtyřmístné stoly zabrané na celé odpoledne jedním zářícím monitorem s jednou sodovkou.

Co je v podobných podnicích dovoleno, je v Café Prádelna poměrně nově zapovězeno. Wi-fi tam na konci loňského září vypnuli.

Wi-fi byla – a už není

„Wi-fi byla v kavárně hned od jejího otevření, připadá mi přirozené, že člověk občas potřebuje v kavárně třeba zkontrolovat poštu nebo cokoliv vyhledat na internetu,“ říká majitelka kavárny Lenka Miličová. Jenže rychlé prohlédnutí mailu se nesmí zvrhnout v celodenní vysedávání u monitoru v oblíbené, leč malé kavárně. Je tu jen šest stolů a dvacet židlí, a když je večer co večer polovina stolů obsazená lidmi, kteří v kavárně civí do monitoru, docela rychle se rozkřikne: „Jo, Prádelna je super, ale věčně tam pro písíčkáře není k hnutí.“ A znovu tak už nepřijdou.

Plíživým tempem se z kavárny začala stávat pracovna. „Ve chvíli, kdy zjistíte, že si někdo z vaší kavárny udělá za cenu jednoho kafe kancelář na pět hodin, tak není něco v pořádku. Takhle jsem si svoji kavárnu nevysnila,“ říká Lenka Miličová a dodává: „Často jsem lidem říkala, že je tu ráda vidím, ale že jsou podniky, které jsou k práci určené, odkazovala jsem je na sdílenou kancelář nedaleko odsud, kde si můžete pronajmout místo, na jak dlouho chcete. Ale musí se tam platit.“ 

A to je ten důvod, proč chodili do Prádelny. Za více než čtvrt roku bez wi-fi je v Prádelně k hnutí, kavárna dle slov majitelky ožila, a chodí dokonce více lidí. Už vědí, že si sednou. „Jednoznačně bych vypnutí wi-fi doporučila i ostatním podnikům,“ říká bez zaváhání Lenka Miličová.

A to i navzdory tomu, že radikální řešení přineslo vzpouru na sociálních sítích. „Já jsem se nad tím bavila. Nejvíc totiž plakali muži, kteří zde trávili hodiny u počítače,“ říká majitelka Prádelny. Namítali, že to není progres, že stejně jako oni s počítačem může místo na mnoho hodin obsadit i čtenář knih nebo člověk s počítačem s mobilním připojením. I na to má ale majitelka jasnou odpověď: „Hosté s vlastním připojením zpravidla vyřídí jen to, co zrovna hoří. Přeci jen si data platí sami – nechodí sem jako do kanceláře, nebrouzdají hodiny na Facebooku a už vůbec si sem nechodí hrát hry. Vášnivý čtenář zas nezabere svou knihou celý stůl, lze k němu tedy přisadit i další hosty, v případě, že jsou ostatní stoly obsazeny.“

Kdo ví, možná že stejně, jako jsou dnes vyhledávače restaurací s wi-fi, bude jednou i vyhledávač restaurací „bez wi-fi“.

A jaký názor máte na wi-fi v restauracích a kavárnách vy? Obtěžuje vás, využíváte tohoto připojení?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).