Někdo už letáky skoro netiskne, další obchodníci výrazně podporují jejich stahování do chytrých telefonů. Najdou se ale i maloobchody, které na papír nedají dopustit, protože stále patří k těm platformám, prostřednictvím nichž se jejich zákazníci nejčastěji seznamují s akční nabídkou. Zvláště třeba senioři.
Tesco přišlo s redukcí letáků první
Už začátkem letošního roku britský řetězec de facto skončil s papírovou verzí slevových nabídek. „Úplně jsme upustili od masové distribuce rozsáhlých letáků a například již nemáme k dispozici tištěné letáky v našich prodejnách,“ řekla nám manažerka externí komunikace Tesco Iva Pavlousková. Lidem ale listování slevovými nabídkami chybělo, takže se Tesco k letákům vrátilo, respektive nabízí jejich zkrácenou verzi, v níž nabízí to nejvýhodnější ze své nabídky. Tu pak distribuuje jen domácnostem, které jsou v okolí jejich prodejen.
Tesco má své letáky hlavně online
„Stále je hodně zákazníků, kteří tištěné letáky a akce v nich upřednostňují,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Nicméně jedním dechem dodává, že objem letáků v papírové podobě přesto snižují.
Menší a tenčí papír výrazně sníží náklady
Zatímco jedni šetří zejména na množství papírových letáků, další hledají udržitelnější řešení ve změně formátu. „Již před dvěma lety jsme učinili průlomové rozhodnutí, které se zaměřilo nejen na šetrnost k životnímu prostředí, ale také na hospodárnost,“ říká tisková mluvčí Lidlu Iveta Barabášová s tím, že zmenšení velikosti letáků přineslo úsporu 2500 tun papíru ročně.
Zmenšení ale není jedinou změnou, kterou letáky mohou projít – ty z Billy jsou například aktuálně tenčí. „Nově tiskneme letáky na gramážově nižší, novinový papír, který je vůči přírodě ohleduplnější. Speciální katalogy, kterých jsme v minulosti tiskli až 21 vydání za rok, jsme až na pět přestali tisknout úplně,“ řekla nám Dana Bratánková za Billu. Reklamní leták považují za nejsilnější nástroj, jak zákazníky o sortimentu včetně akčních nabídek informovat. „Letáky jsou stále nejoblíbenější a nejefektivnější, o jejich zrušení neuvažujeme,“ dodala ještě mluvčí Billy.
Papír je papír, o rušení nechceme ani slyšet
Někteří z letáků ukrajují centimetry a gramy, další naopak papírové letáky podporují, a takové Penny si na nich dokonce postavilo marketingovou kampaň. „Řada zákazníků ráda bere do ruky tištěný leták, kde si své oblíbené produkty často kroužkuje, nebo jiným způsobem zvýrazňuje. Proto jsme také začali natáčet vtipná videa s takzvaným kroužkováním, kdy různé známé osobnosti každý týden upozorňují na nejzajímavější nabídky,“ říká mluvčí Penny Tomáš Kubík.
Má přitom na mysli online formát videí, který už před časem rozjeli s Jiřinou Bohdalovou, v současnosti se v rámci videí objevuje Richard Genzer s Michalem Suchánkem, ale i řada dalších známých osobností, například Alice Bendová a Eva Decastelo. „Naše fanoušky tento formát velmi baví,“ doplňuje tiskový mluvčí. V nejbližší době ani žádné změny s letáky neplánují.
I Kaufland vnímá papírové letáky jako hlavní variantu, díky níž se lidé seznamují s akční nabídkou. „Zájem o fyzický leták meziročně roste,“ řekla serveru Vitalia.cz tisková mluvčí řetězce Renata Maierl, která souběžně potvrdila, že o změnách ani zrušení tištěné nabídky neuvažují.
Řetězce našly jinou cestu
Protože všechny velké řetězce mají i své mobilní aplikace, implementovaly své letáky i do nich. Velice snadno si tak můžete slevové akce prohlížet cestou do práce, nebo o přestávce na oběd, bez nutnosti shánět a nosit s sebou papírový leták. Zcela běžně je také dostupný na webových stránkách jednotlivých řetězců nebo cenových srovnávačů.
Například Lidl má ve svých obchodech mezi regály velký QR kód, z nějž si můžete aktuální leták platný pro danou prodejnu ihned stáhnout do svého telefonu.
Mezi regály v Lidlu můžete najít tyto QR kódy, díky nimž máte možnost si stáhnout leták do mobilu
Kaufland zase v minulých dnech spustil možnost jednoduchého prohlížení aktuálního letáku konkrétní prodejny skrze aplikaci WhatsApp.
„Stačí pouze naskenovat QR kód nebo navštívit naše webové stránky. Oba tyto postupy odkážou do mobilní aplikace WhatsApp. Následně zájemce odešle přednastavenou zprávu. Aby zákazníkovi dorazil leták z nejbližší prodejny, zadá pouze PSČ nebo město a vybere si z nabízených prodejen v nejbližším okolí,“ vysvětluje tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl a doplňuje, že odběr letáku se potvrdí tlačítkem „ODEBÍRAT“. První aktuální leták dorazí ihned po registraci, další budou následovat každou neděli.