Potřebujete během vytíženého pondělí rychle zaparkovat u své nemocnice, ale k areálu přijíždíte raději už o hodinu dříve, protože víte, že najít volné místo bude nadlidský úkol? Stává se to bohužel i u fakultních nemocnic, kde jsou velké parkovací plochy, během dalších dnů se tam ale situace většinou uklidní a místa pro auta bohatě stačí. To je i případ Fakultní nemocnice Plzeň. V Brně jsou na tom s místy pro auta o poznání hůře a v Olomouci se s tím vypořádali po svém. Dá se s tímto celorepublikovým problémem něco dělat a může do situace nějak zasáhnout třeba ministerstvo zdravotnictví?
Nemocnice bez parkoviště
Své o tom vědí i ve Fakultní nemocnici u sv. Anny v Brně (FNUSA). Parkování se tam totiž stává stále větším problémem. Zmiňované zdravotnické zařízení má nedostatek parkovacích míst v dostupné vzdálenosti od areálu. Od roku 1997 se přitom tento problém zdál být vyřešen. FNUSA si totiž pronajala pozemky sousedící s areálem nemocnice od soukromého vlastníka. Bohužel v srpnu loňského roku už tento majitel smlouvu na využívání pozemků u Mendlova náměstí FNUSA neprodloužil.
Lidé si navíc často stěžovali i na kvalitu parkování. FNUSA byla ale pouze v roli nájemce, a tak s tím nemohla nic dělat. „Velkou nevýhodou naší nemocnice je bohužel poloha; sice je dostupná prostředky městské hromadné dopravy, nicméně leží v historické části centra města Brna, takže další rozšíření mimo stávající pozemky je bohužel nemožné,“ podotýká k problémům s parkovištěm ředitel nemocnice Martin Pavlík. V době nájmu vybírala FNUSA parkovné ve výší 40 korun za hodinu, musela totiž pokrýt náklady spojené s nájmem. „Nyní evidujeme stížnosti na stejnou záležitost, tedy v době nepříznivého počasí na stav povrchu včetně ceny parkovného, kterou soukromý subjekt od května 2018 zvýšil na 70 korun za hodinu parkování v denní době,“ uvádí Martin Pavlík. Živnostník si tak s parkovištěm nakládá sám, což mu samozřejmě nikdo nemůže mít za zlé, je to jeho pozemek a je na něm, kolik si za hodinu parkování v centru města řekne.
Kdy bude stát parkovací dům?
Pro řidiče, kteří chtějí u nemocnice nechat své auto, je to však matoucí. Nedávno byla totiž na parkoviště umístěna cedule s nápisem „Parkoviště u sv. Anny“, což je velmi zavádějící. Jak již zaznělo, FNUSA už není provozovatelem tohoto parkoviště a hledá jiné řešení. „Vedení nemocnice již několik let usiluje o získání dotačních prostředků na výstavbu parkovacího domu,“ popisuje ředitel. „Máme připravený projekt na parkovací dům, který by měl být situován v místě existujícího vjezdu do areálu fakultní nemocnice z Mendlova náměstí, tedy na pozemku nemocnice,“ doplnil Martin Pavlík s tím, že výstavba parkovacího domu je pro vedení nemocnice jednou z priorit.
Vzhledem k rozsahu tohoto investičního záměru však FNUSA není v této chvíli schopna sama bez dotačních prostředků zafinancovat jeho realizaci. Aktuálně tak v moravské metropoli hledají možnosti, současně probíhají jednání nejen se zřizovatelem, ale i s vedením města Brna.
Ministerstvo nemůže zasahovat
Problémy s parkováním u nemocnic nemají jen v Brně. Pacienti kroužící kolem zdravotnického zařízení bez možnosti najít místo pro auto jsou samozřejmě nespokojení. Stejně jako ti, kteří nechtějí či nemohou dávat za parkování velké peníze; vyšetření apod. může trvat i několik hodin a náklady na parkování pak mohou být několik set korun. Ale stěžovat si jinde než u dané nemocnice nemá valný smysl. A už vůbec prý ne u ministerstva.
Gabriela Štěpanyová, tisková mluvčí ministerstva zdravotnictví, k tomu uvádí, že parkování v areálu nemocnice a jeho cena je plně v gesci vedení jednotlivých zdravotnických zařízení. „Problematika plateb za parkování mimo areál nemocnice, pokud jde o kapacitní možnosti parkování nebo výši sazby, je vždy na straně vlastníka pozemku nebo provozovatele parkoviště. Ministerstvo zdravotnictví nemůže v této záležitosti do rozhodování jednotlivých subjektů zasahovat,“ vysvětluje mluvčí.
Olomoucký experiment
I přesto, že s komplikacemi kolem parkování ministerstvo zdravotnictví nic udělat nemůže, najdou se nemocnice, které se snaží tento problém efektivně řešit. Příkladem je aktuálně Fakultní nemocnice Olomouc. Tam se totiž rozhodli, že v rámci parkovišť nebudou rozlišovat, kdo je primář, šéf kliniky či šofér, který veze pacienta na vyšetření. Lidé, kteří se potřebují nechat ošetřit, tak budou nově moci zaparkovat hned před vchody do nemocničních budov, které byla dříve vyhrazeny jen „vyvoleným“.
Už před časem přitom olomoucká nemocnice výrazně snížila cenu parkovného, které nyní pacienti budou hradit jen v automatech. První půlhodina při vjezdu do areálu bývá v mnoha zdravotnických zařízeních zcela zdarma. V Olomouci budou vybírat symbolický poplatek 5 korun. Výhodou je, že za další půlhodinu řidič zaplatí znovu jen 5 korun a za každou další hodinu pak 10 korun.
Neměli by podobný systém zavést i další zdravotnická zařízení? Problematiku budeme samozřejmě i nadále sledovat. Jaké jsou vaše zkušenosti s parkováním u nemocnice?