Každý Čech vypije ročně 18,5 litru vína, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Ve spotřebě vína sice zaostáváme za ostatními státy Evropy, přesto se je snažíme pomalu dohnat. Stále však platí, že Česko je především státem pivařů. Ti neradi opouští své zvyky zažité v hospodě na růžku, což je ovšem chyba. Dobré a cenově dostupné víno už se dá nalézt i v blízkém supermarketu. Nevěříte?
Příkladem jsou
moravská vína. Zatímco ještě před pár lety měla nechtěnou pověst
nekvalitních „patoků“, nyní se situace obrací. Například v obchodním
řetězci Tesco tvoří moravská vína, jak červená, tak bílá, zhruba
polovinu prodeje všech vín. Myslím, že moravští
vinaři ušli
obrovský kus cesty, za relativně krátkou dobu. Dnes jsou srovnatelní se
světovou špičkou ve spoustě odrůd, pro které je na Moravě příhodné
prostředí,
vysvětluje Pavel Kubeš, manažer
nákupu pro pivo, víno a alkohol společnosti Tesco Stores, která provozuje
více než 100 prodejen v Česku. Má mezi svými oblíbenými víny ta,
která pochází z Moravy. Na většinu našich vinařů můžeme být
právem pyšní,
dodává.
Hanba vinařů?
Část zákazníků od nákupu vín v supermarketech odrazuje obava, že si domů nepřinesou kvalitní nápoj. Není divu, když v jednom regálu se dají najít krabicová vína nebo podezřele levná vína ve skle, která nelze označit jinak než jako univerzální bílé nebo červené. Obecně platí, že podezřele nízká cena nevypovídá pozitivně o kvalitě vína, právě naopak. Stejně tak se nevyplatí kupovat zahraniční vína jen proto, že jsou z ciziny a levná. Snadno tak narazíte na víno, které se do Česka dováží v barelech a zde se plní. Tedy nic dobrého. V žádném případě neplatí, že by zahraniční vína byla automaticky kvalitnější než domácí. Bohužel zahraniční vinaři jsou schopni svou produkci prodávat někdy hluboko pod cenou.
Na Moravě se navíc ještě před pár lety produkovalo jen velmi málo
kvalitních vín a ta se do supermarketů nedostala. Zájemci o dobré
tuzemské víno měli smůlu a museli nakupovat jen ve specializovaných
vinotékách. Navíc i pro samotné vinaře bylo „ponižující“ prodávat
svou produkci v obchodních řetězců. Nechtěli
klesnout v očích svých zákazníků. Když jsme uvažovali o tom, že
začneme naše vína dodávat do obchodních řetězců, setkali jsme se
s názorem, že pro dobrého vinaře je skoro hanba prodávat svou produkci
v hypermarketu. To je ale omyl,
popisuje Marek
Špalek, ředitel Nového vinařství, které začalo dodávat svá
růžové a bílá vína do řetězce Tesco. Podle něj by se firma neměla
starat o názory okolí. Konkurence nás naprosto nezajímá. Jdeme si svou
cestou,
dodává.
Sám nepovažuje za chybu vinařství, když se rozhodne dodávat víno jinam než do vinoték. Když neobsadí trh s kvalitním vínem, předběhne je zahraniční konkurence s méně kvalitním, a to by bylo chybou jak pro vinaře, tak pro zákazníky. Kvalitní víno přitom nemusí být nutně cenově nedostupné, růžová vína pod značkou Moravská Růženka se pohybují v ceně okolo sto korun a řada prémiových vín Vinextra postavená na odrůdě ryzlink vlašský od sto padesáti do dvou set korun.
Nebojte se supermarketu
Přitom v zahraničí je situace přesně opačná. I znalci vína se
nestydí nakupovat supermarketu, protože vědí, že tam dostanou dobré víno.
Ve Francii je naprosto běžné, že spolu s běžným nákupem
pořídíte i vína určená pro posezení s přáteli nebo večeři ve dvou.
Kvalitní vína jsou tam dobře dostupná,
popisuje Libor Budinský, publicista a milovník kvalitního vína.
Dokonce se dobrá vína prodávají v supermarketech levněji než
u samotných vinařů. Je však nutné vědět, jaké víno si koupit.
Podle Jiřího Horta, vinaře a majitele firmy Víno Hort není
chybou spotřebitele, když se vydá pro víno do supermarketu. Myslím si,
že v současné době je tam opravdu široký sortiment. Osobně bych uvítal
lepší značení zemí odkud vína pochází, aby se každý zákazník mohl
lépe zorientovat,
říká. Sám ale preferuje nákup, během kterého
může víno ochutnat.
Vinotéka na rozdíl od supermarketu nabízí individuální přístup a radu
a často možnost ochutnat víno před nákupem. Obchodní řetězec díky tomu,
že nakupuje určité objemy vín, může nabídnout lepší cenu.
Z nabídky vín v supermarketu může mít spotřebitel problém si sám
vybrat. V orientaci mu mohou pomoci různá vodítka. Jedním z nich může
být samolepka – medaile z některé soutěže vín,
vysvětluje Šárka Dušková, šéfredaktorka odborného vinařského
magazínu Vinorevue. Ten pořádá soutěž vín Prague Wine Trophy, v níž
certifikovaní degustátoři hodnotí za rok více než sedm set vín na našem
trhu, z toho tři čtvrtiny zahraničních. Medaile z této soutěže na lahvi
znamená, že víno se umístilo mezi třiceti procenty nejlepších vín
daného druhu. Nové vinařství se stalo nejúspěšnějším vinařstvím
loňského roku, když na soutěži Prague Wine Trophy získalo celkem sedm
medailí.
Oceněná vína ze soutěže najdete jak ve vinotékách, tak
v supermarketech. Jako šéfredaktorka časopisu o víně ochutnám mnoho
vín a dostanu se do řady vinařství. Pro běžné pití nakupuji jak přímo
od vinařů, tak od dovozců, ve vinotékách i v supermarketu,
uzavírá
odbornice.