V roce 2016 otevřel Penny Market nově postavenou pražskou prodejnu Penny Lehovec. Žádný Penny Market, ale jen přívětivěji znějící Penny s upřesněním lokace. Tehdy se do ní s novináři přijel podívat i předchozí ministr zemědělství, Marian Jurečka. Když se před pár dny v Praze otevírala již třicátá prodejna v novém konceptu, a sice Penny v Horních Měcholupech, jen shodou okolností též z gruntu postavená, obešlo se to bez ministra, zato dorazili čelní představitelé nejvyššího managementu z Německa – z centrály REWE (pod kterou spadá i Billa). Ukázali nám, co je v Penny nového, a my se ptali, proč už Penny není „obíhačka“ a proč žádná prodejna není úplně stejná.
Penny zažívá žně
Penny Market dosáhl loni na své historické maximum, když se jeho zisk před zdaněním přehoupl v Česku přes jednu miliardu korun. Po zdanění si tak na konto připsal 866 milionů korun, což je o více než tři sta milionů více než v roce 2017. Podle jednatele společnosti Penny Market Martina Peffka se na sympatických černých číslech podílí hned několik faktorů. Tím pro zákazníka nejvýraznějším jsou jednoznačně investice do přestaveb a výstavby.
„Pozitivně se projevil efekt nově otevřených prodejen a modernizace prodejen stávajících. Ukazuje se, že jsme se vydali správným směrem a nové, přátelštější a neformální prostředí tržiště se zákazníkům líbí,“ uvedl Martin Peffek s tím, že loni Penny otevřelo sedm nových prodejen, letos je v plánu dalších deset a v roce 2020 by rádi měli v Česku čtyři sta prodejen. Aktuálně jich mají tři sta osmdesát.
Penny je i v malém
Prodejny ale neotevírají jen tak velké, jak je známe, v centru Prahy se zaměřili na tzv. city koncept. „Zůstáváme na osmi stech třiceti metrech čtverečních u nových otvírek, ale tím, že se přizpůsobujeme novým trendům, je jednou z možností právě tento city koncept. Budeme ho dále rozvíjet, ale jen ve velkých městech,“ říká Martin Peffek bez upřesnění konkrétních míst.
Tohle všechno a smělé plány do budoucna ale něco stojí. Investice do rozvoje společnosti dosáhly loni jedné miliardy korun, tedy téměř stejné částky, kterou Penny Market v Česku vydělal – šlo o vůbec největší investici v historii firmy. A protože jsou v Penny přesvědčeni o tom, že kdo neinvestuje do modernizace dnes, nemá šanci na úspěch v budoucnu, budou peníze do prodejen hrnout dále.
V čem se Penny změnilo?
V Česku má Penny tři sta osmdesát prodejen, přičemž ve dvou stech dvaceti mají hned vedle vstupu, pro absenci vlastního pultového prodeje, externího řezníka. Zeman, Novák, Chodura a Můůů. „Kvalita je pro nás velmi důležitá, protože zákazník nevnímá, že jde o externího partnera, on řekne, že to koupil v Penny Marketu,“ popisuje Martin Peffek. Nicméně dodává, že Penny zkouší i nové externí partnery, je tak pravděpodobné, že řezníků bude přibývat, nebo budou nahrazeni jinými.
Penny Market ve starém konceptu prodejen vítal své zákazníky (a mnohde ještě vítá) zeleninou, dnes ji v novém konceptu nahradilo čerstvé pečivo, které ze zadní pozice přesunuli hned za vstupní turniket. Jak nám během prohlídky vštěpuje Martin Peffek, v Penny si velmi zakládají na regionálních dodavatelích, takže mezi rozpečeným a rozmrazeným pečivem najdete i čerstvé kousky od lokálních výrobců. „S každou regionální pekárnou jsme například vyvinuli vlastní regionální chléb, který je dodáván speciálně do Penny,“ říká Václav Šíma z Penny Marketu. Nenápadným rozpoznávacím znakem je skoro neznatelné, laserem vypálené logo na kůrce.
Nový koncept prodejen
Nový koncept Penny spočívá v tzv. tematických světech, do nichž je prodejna rozdělena. Srozumitelněji popsáno; má jít o koncept tržiště, kde se přesouváte od jednoho „prodejce“ ke druhému. Od světa pečiva přes pivo a víno projdete až k zelenině. Jestli jste bedlivými pozorovateli změn v Penny, pak vám jistě neuniklo, že poté, co v roce 2016 Penny představilo svůj nový koncept prodejen, zeleninu přesunulo. Po přestavbě byla v levém zadním rohu prodejny, dnes už tak daleko není.
Video: Přestavba Penny Marketu
„Musíte pracovat s tím, jak se vyvíjejí kategorie zboží. Když se některá nevyvíjí dobře, nebo se vyvíjí výrazně hůře než ostatní, tak si s ní musíte hrát a trošku ji upravit,“ říká Martin Peffek. To byl právě případ zeleniny, která se z kouta přesunula před chladicí pulty s mléčnými výrobky. Dát zeleninový koutek ještě blíže ke vchodu je sice věc, o které se v Penny dlouze diskutuje, ale není to tak snadné. „Ono to vypadá, že se zboží na prodejně jen trošku přeorganizuje, ale předchází tomu hodně práce,“ říká Martin Peffek. Je totiž třeba zohlednit energetickou náročnost. „Když je zelenina u chlazeného zboží, využíváte jeho chlazení i na chlazení zeleniny; když je zelenina v přední části prodejny, je energetická náročnost vyšší,“ vysvětluje.
Ke změnám došlo i uprostřed prodejny, kdy tu oproti prvotnímu záměru Penny coby běžeckého oválu vznikla zkratka. „Po zákaznické studii jsme zjistili, že to pro zákazníky i zaměstnance není to pravé, proto jsme do středu prodejny přidali průchod. Byla to obíhačka,“ uznává Martin Peffek. Mimochodem Penny se svými zákazníky absolvují tzv. focus group s dvěma tisíci lidmi, od kterých sbírají informace o tom, co jim v Penny schází, co by změnili, co se jim líbí. Je tak možné, že i v novém konceptu brzy dojde k dalším změnám.