Občanská iniciativa Česko bez kouře poslala stanovisko k dopadům kouření ve jménu tabákové firmy. Zprávu zveřejnila některá česká média. „Cílem naší aktivity nebylo někoho poškodit a omlouváme za případné problémy redakcím. Naším cílem bylo zvýšit povědomí o dopadech kouření u české veřejnosti,“ říká Jiří Jeřábek.
Tisková zpráva Philip Morris je podvrh. Chce upozornit na rizika kouření
Iniciativa Česko bez kouře oslovila firmu Philip Morris se žádostí o potvrzení či vyvrácení tvrzení Miloše Zemana o škodlivosti kouření, která pronesl na půdě jejich továrny. „Firma na naši výzvu vůbec nereagovala, proto jsme se rozhodli ulehčit jim práci a stanovisko vydat za ně, přičemž informace v tiskové zprávě byly v převážné míře zkopírované přímo ze stránek firmy Philip Morris ČR,“ vysvětluje Jiří Jeřábek a upozorňuje, že iniciativa Česko bez kouře funguje na dobrovolné bázi: „Nemáme plná oddělení PR specialistů, ani nemáme zástupy lobbistů či milióny na propagaci jako tabákový průmysl. Česká televize nedávno informovala o tom, že firma Philip Morris do lobování tabákové směrnice v Bruselu zapojila 161 lobbistů, přičemž měla registrovaných pouze 9 (www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika).“ Škoda, že nikdo z nich se nevěnuje odpovědím na dotazy veřejnosti, podotýká člen iniciativy.
„Dopady kouření na lidské zdraví jsou veřejně bagatelizovány a rozsah znalostí je malý. Svědčí o tom právě bizardní výroky prezidenta Zemana. Tabákové firmy mají přístup do médií, ale nevyužívají ho pro komunikaci zdravotních dopadů kouření. Rozhodli jsme se to udělat za ně a informace z jejich stránek poslat médiím a na Hrad sami. Hlavní sdělení je to, že kouření škodí v každém věku.“ komentuje aktivitu občanské iniciativy Česko bez kouře Jiří Jeřábek. „Úroveň české debaty o kouření je vidět jasně na tom, že jsme poslední zemí v EU, která nikterak neomezuje kouření v restauracích. Tolerujeme tak to, že milióny zákazníků včetně dětí a také desetitisíce zaměstnanců v pohostinství jsou dlouhodobě vystaveny škodlivému kouři. Taktéž se Česká republika v Rámcové smlouvě o kontrole tabáku zavázala k zákazu tabákové reklamy, ale ta na nás z prodejních stánků svítí stále," dodává.
Situaci názorně představuje infografika: JAK SE NE/KOUŘÍ V EVROPĚ