Potravin se vyhodí tuny, mnohdy naprosto zbytečně. Produkty s prošlými daty použitelnosti či trvanlivosti jsou často bezpečné ke konzumaci ještě dlouho poté, co skončí někde na skládce (kdyby na ní ovšem neskončily). Darovat takové potraviny je totiž paradoxně celkem drahá záležitost, proto je obchodníci raději zlikvidují.
K tématu: Jak darovat potraviny a nezaplatit za to
Autoři aplikace FoodLoop to chtějí změnit. Zboží zahrnuté do systému by umožnilo zákazníkům vyhledat zlevněné produkty před expirací třeba podle kategorie nebo místa nákupu. Máte chuť na steak a těsně před výplatou? Zeptejte se svého mobilu, kde seženete ten nejlevnější. Systém vás bude informovat, který výrobek snižuje cenu, protože se „jeho konec“ blíží. Najde nejvýhodnější nabídky ve vašem okolí. „Ušetříte peníze, ale také přispějete ke snížení množství odpadu,“ říká Christoph Müller-Dechent, zakladatel FoodLoop.
Supermarkety všech zemí, spojte se
Zatím hudba budoucnosti ovšem předpokládá plošné zapojení obchodníků, ambicí autorů je vybavit systémem do roku 2025 všechny supermarkety v EU. Služba by nakonec mohla být výhodná i pro ně, umožní lepší organizaci a elegantnější řešení, než nám známý nákupní vozík s halabala naházeným zbožím a papírovou cedulí „sleva – končí platnost“. O tom, že prošlé zboží najdeme mnohdy v regálech neoznačené a nezlevněné ani nemluvě. FoodLoop by měl umožnit maloobchodům, aby měly o svém zboží a jeho trvanlivosti lepší přehled. Podle autorů projektu by označení výrobků s blížícího se lhůtou expirace fungovalo jednoduše a téměř automaticky.
První nákup s aplikací si mají již brzy vyzkoušet zákazníci v německém Bonnu, kde bude FoodLoop využíván ve dvou bio supermarketech a pekárně.
Aplikace najde dobré jídlo za nejlepší cenu
Vše má fungovat tak, že jakmile dané zboží dosáhne „kritického“ data, bude nejen označeno na prodejně, ale uživatelé aplikace dostanou informaci do svého mobilu. Abyste nebyli zahrnováni nesmyslnými nabídkami, které vás vůbec nezajímají, můžete si vytvořit vlastní nákupní seznam. Dostanete tak okamžité upozornění o snížení ceny oblíbených produktů, které pravidelně nakupujete.
Můžete si také objednat zasílání speciálních nabídek ve vašem okolí, od zvoleného obchodníka nebo pouze vyhledávat konkrétní potraviny. Slevy můžete sledovat také již přímo při nákupu.
Když vidím v krámě vedle sebe dejme tomu dva stejné jogurty, jeden končí zítra a druhý za týden, vezmu si preventivně ten „mladší“; i když ho nakonec sním, jen co přijdu domů. Takhle to prý dělá většina lidí. Pokud by byl produkt včas před svoji expirací zlevněn a zákazník by to díky aplikaci snadno zjistil, třeba by se rozhodl jinak, ekonomicky. A obchodníci by tak snáze udali zboží, kterému končí trvanlivost a nemuseli by ho tolik vyhazovat… Teď jsou to prý každý den dva plné vozíky potravin v každém supermarketu.
K tématu: CHYTRÝ NÁKUP – co znamená datum na obalu
Nákup s chytrým telefonem
Systém využívá čárových kódů a nejnovějších technologií, kromě hlídání doby trvanlivosti umí sledovat a předávat i další informace o jednotlivých potravinách.
Projekt je podporovaný z prostředků EU, která chce i tímto způsobem zvrátit současný stav. Podle odhadů Evropské komise končí v popelnici každoročně devadesát milionů tun poživatelných potravin, a to pouze v rámci Unie. Autoři aplikace navíc upozorňují, že obchodníci mnohdy vyhazují potraviny již několik dnů před tím, než jim vyprší datum použitelnosti či trvanlivosti. „Velké množství vysoce kvalitních potravin, které ještě měly životnost až jedenáct dnů, končí v kontejnerech supermarketů, protože musí udělat prostor pro nové, údajně čerstvější zboží. Hledali jsme proto způsob, jak zamezit tomuto druhu zbytečného plýtvání potravinami,“ říká Christoph Müller-Dechent.
Otázka je, jestli se podaří projekt opravdu rozjet ve velkém a zda vynaložené peníze neskončí tak nějak v odpadu spolu s potravinami. Sice mě trochu děsí představa, že si bez mobilu už pomalu nekoupím ani „prošlé“ mléko, ale pokud by to bylo něčemu prospěšné, proč ne.
- Video o projektu: Vimeo.com (německy s angliclými titulky)
- Stránky projektu: Foodloop.de