Každá kultura má svou oblíbenou drogu. Drogou západní kultury je alkohol. Tolerance vůči této látce zřejmě souvisí i s jinými rysy naší kultury, jako je závislost na cukru a červeném mase, které tvoří typické doplňky životního stylu spjatého s alkoholem.
Terrence McKenna, odborník na „houbová náboženství“ (americký spisovatel, filosof a etnobotanik. Je známý zejména pro užívání a studium rostlinných psychedelik a entheogenů, studia šamanismu, vytvoření teorií o původu lidského vědomí a eschatologických myšlenek, více Wikipedie.cz), tvrdí, že alkohol, v protikladu k jiným typům drog, se pojí s kulturou tzv. dominanční společnosti.
Spolu s tím, jak se praktiky evropské civilizace šířily světem a podmaňovaly si jiné kultury, se alkohol stával nositelem otroctví, a to mnohdy přímo doslova.
Psychologie alkoholu
I psychologie alkoholu a jeho požívání odpovídá kultuře dominanční společnosti.
V mírných dávkách totiž stimuluje libido, posiluje ego a zároveň uvolňuje společenské zábrany. Tyto pocity navíc často provází jinak nedosažitelná míra výmluvnosti. Výzkum ovšem bohužel prokázal, že tyto prchavé účinky obvykle rovněž vyvolávají zúžené vnímání a oslabují schopnost adekvátně reagovat na společenský kontext. Člověk v důsledku infantilní regrese ztrácí schopnost sexuálního výkonu, běžnou motorickou sebekontrolu a následně i adekvátní hodnocení sebe sama.
„Věřím tomu, že syndrom zneužívání alkoholu je symptomatický pro stav nerovnováhy a napětí mezi muži a ženami i mezi jednotlivcem a společností,“ uvádí McKenna. „Alkoholismus je jedním z původců posedlosti egem a neschopnosti vyrovnat se s potřebou okamžitého uspokojení. K zneužívání a tyranizování žen dochází nejčastěji a nejbrutálněji v opilosti nebo v důsledku opileckého životního stylu. Mlácení manželek bez alkoholu je totiž něco jako cirkus bez lvů. Nejtemnější vyjádření našeho strachu a zoufalství plynoucího z odklonu od mateřské matrix se tradičně projevuje právě zde,“ domnívá se.
Přečtěte si: Domácí násilí zažilo 38 % českých žen
Utlačování žen bylo s alkoholem spojeno odpradávna. Jedním z příkladů je zákaz požívání alkoholu ženami. Ženy ve starověkém Římě nesměly pít víno.
Pivní kultura dříve
Naším národním nápojem je pivo. Již samotný slovanský název pivo, tedy to, co se pije, označuje nejoblíbenější a nejrozšířenější nápoj. Pivo se ale vařilo už ve 3. tisíciletí př. n. l. v Egyptě a v Mezopotámii, a to z ječmene a pšenice. Pití tohoto nápoje, patrně nefiltrovaného, pomocí brček se však předpokládá již v mezopotamském Tepe Gawra okolo roku 4000 př. Kr.
Pití alkoholických nápojů bylo nejen oblíbené – někdy se dokonce považovalo za záslužné. Patřilo nepochybně i k rituálům pravěkých lidí, doklady ze střední Evropy však máme až ze středověku. Původní pivo bylo nechmelené, přidávaly se však jiné aromatické byliny.
Češi vařili dobré pivo odnepaměti. Piva se při jídle vypilo mnoho, a nejen při něm, a mravokárci hlásali, že si sedláci a jejich čeládka kvůli tomu hledí práce méně než dříve, kdy prý byl selský lid hospodárnější a pobožnější. Pilo se hodně a pilo se všude. Když hostitel nenutil do pití, uvádělo se to jako příjemná zvláštnost. Jinak se v pití přímo soutěžilo. Kdo v té půtce klesl, byl zahanben, ale při další příležitosti se pokoušel znovu.
Pilo se na přivítanou, pilo se pro zdraví a štěstí či na přátelství. Jindy se pilo o sázku.
Existovaly i pijácké cechy a řády zvané Frantova práva. Členové cechu měli být jako ptactvo nebeské, jíst a pít podle vůle, ráno dříve pít než jíst, neplatit dluhy, nepracovat a dělat další a další nepravosti. Zkrátka ani ve středověku pivaři nevykazovali mnoho chlapských rysů, nanejvýš tu „zdravou soutěživost“.
Čtěte téma: Řekni, kde ti chlapi jsou?
Tajemství pivního pupku
Těžko si představíme pivaře bez statného panděra. Jeho „pivní pupek“ slouží některým odborníkům na výživu jako důkaz vysoce kalorického účinku alkoholického nápoje. Kdyby ale měli pravdu, muselo by být také vinné břicho, a to nemluvíme o pupcích koňakových nebo likérových. Ty však neexistují. Proč?
Problém tedy spočívá v něčem jiném: nikoli „kalorie“ rozhodují o tělesné váze, nýbrž doprovodné látky naší výživy. V pivu je na vině za „kulatost“ vysoký obsah ženských pohlavních hormonů daidzeinu a genisteinu v chmelu. Od dob různých skandálů s výkrmem skotu víme, že stálý přísun hormonů způsobuje přibývání na váze. Je-li omezena konzumace piva, diskutovaný „pivní pupek“ mizí. Nemá to však nic společného s „kaloriemi“, nýbrž s menším přísunem hormonů.
Čtěte také: Pivní břicha – jsou opravdu z piva?
Jak působí ženské hormony v pivu
Když byl chmel ještě sklízen ručně, objevovaly se u trhaček při česání šištic měsíčky. V lidovém léčitelství byl chmelový čaj „doporučován mladistvým, aby zanechali onanie. Jeden až dva šálky, v případě potřeby každý den, neslazený a po doušcích“. Chmel tlumí sexuální žádostivost.
U mnoha pijanů piva není obtížné rozeznat typické působení estrogenu: objevují se u nich zjevné náznaky růstu prsou. Ještě nedávno dostávaly kojící matky často dokonce rady k pití piva, aby se povzbudila tvorba mléka. Lékaři odbývají tyto účinky ječného nápoje rádi jako babské povídačky. Studie však ukázaly, že jeden až dva půllitry zdvojnásobí obsah prolaktinu v krvi kojící ženy. Tento hormon stimuluje tvorbu mléka.
Další pivní látky
Také slad přispívá k účinkům: z něj pochází hordenin. Tato látka je blízce příbuzná se známými povzbudivými látkami, jako je efedrin nebo meskalin. Zřejmě proto se pije „na odvahu“. Dříve lékaři předepisovali hordenin proti poruchám krevního oběhu. Hordenin působí při pití piva diureticky, to znamená, že vyvolává nucení na moč.
K tématu: Pivní základka – co víte o pivu?
Nejbližší příbuzná rostlina k chmelu je rostlina kannabis, tedy dodavatel hašiše a marihuany. U chmelu se sklízí květy s obsahem drogy, stejně jako u konopí. Pach chmelových šištic působí lehce hypnoticky a je příčinou tzv. nemoci z česání chmelu, jejímž nápadným příznakem je silná ospalost.
Mnozí současníci si před spaním dopřejí půllitr, protože je příjemně unaví. Jisté je, že toto uklidňující působení pochází z chmelu. Která látka je však bezprostřední příčinou, o tom se stále diskutuje. Možná právě kvůli těmto chmelovým účinkům se před staletími vydával „příkaz čistoty“, který zapovídal přidávat do piva různé povzbuzující přísady a dával přednost uklidňujícímu chmelu: když měli pivo, poddaní rádi mlčeli.
Pivo dělá z chlapů baby
Podtrženo, sečteno: Spíše než pitím opravdového muže je alkohol synonymem pro mnoho špatného, co bylo součástí mužské dominanční kultury. A vezmeme-li v úvahu účinek látek, které získáváme konzumací piva, dalo by se v případě pití piva a chlapství dokonce mluvit o nepřímé úměře. Jinými slovy, pravidelné vysedávání u chmelového moku dělá z chlapů baby.
Zdroje:
Udo Pollmer: Šokující pravda o potravinách
Terence McKenna: Pokrm bohů
Magdaléna Beranová: Jídlo a pití v pravěku a středověku