Pořádná přirozená česká jablíčka nejsou všechna stejná. U těhle "soustružených" kousků, stejně jako u většiny toho "správného" ovoce a zeleniny ze supermarketu, které není plesnivé, jde většinou o plody sklízené nezralé a dovážené zdaleka - a naprosto bez chuti. V supermerketech mi nevadí ani tak plíseň, tako spíše ta dokonalá nepřirozenost ovoce a zeleniny.
Nicmene u nedozralosti nejde o zdravi jako u hniloby. A budete se divit, ale je dost lidi, kteri proste na rozdil od nas nechteji hledat cerstve potraviny - chteji mit proste jistotu, ze co (pravidelne nebo v nouzi) nakoupi za rohem v supermarketu, bude aspon zdravotne bezpecne. A to ted evidentne nemaji.
Proč ne? Rovnocenný partner je snad schopný se rozhodovat, jestli tuhle speciální slevu na nízkou kvalitu přijme, nebo si připlatí a koupí kvalitnější zboží bez slevy. Zajímavý je, že třeba u aut, podlah nebo zájezdů se většina lidí rozhodovat dokáže, ale u potravin do sebe cpe zásadně to nejlevnější.
Mě to jako taková hrůza nepřijde, chodím nakupovat docela často a ještě se mi snad nestalo abych si domů přinesl něco plesnivého. Musím tedy říct že mám nejraději lidl, kde je to tedy lehce dražší, ale třeba ovoce a zelenina je mi tam sympatičtejší než albert nebo tesco. Ale podle mě se tam paní musela hodně přebírat aby našla takovéto zboží, bylo by zajímavé to porovnat s celkovou váhou ovoce a zeleniny na prodejně, aby se ukázalo jestli je to nahnilé deset procent, nebo procento, nebo desetina procenta. Můj okometrický tip je že těch deset kilo shnilého může být tak desetina procenta, z celkového množství na prodejně.
Kdybych to srovnal s Německem, tak je to na první pohled hrůza. Na druhý pohled je to ale hned jasné: v Německu běžné obchody (Rewe, Lidl) vyhazují takové potraviny několik dní předtím, než projdou, a třeba pomačkaná rajčata (náchylná k plísni a hnilobě) vyhodí okamžitě. V ČR se prodávají až do konce, a jak je vidět, někdy i po konci. A důvod je celkem jasný: cena. Čeští zákazníci prostě stále preferují nižší cenu před kvalitou, a tak jim řetězce vycházejí vstříc. Takže nakonec mi i názor SZPI přijde rozumný, i když těžko splnitelný, zákazníků preferujících kvalitu před cenou zatím moc není a tak je omezená i nabídka (těch pár výrobků se značkami Tesco Organic, Albert Bio, Lidl Biotrend nebo Biozahrádka, zatímco v Německu je docela problém sehnat ne-bio potraviny).
"Čeští zákazníci prostě stále preferují nižší cenu před kvalitou"
A proc jsou pak ty plesnive potraviny v CR drazsi (pouhym prepoctem ceny z CZK na EUR, srovnanim kupni sily to vychazi jeste hure) nez v Nemecku nebo Rakousku ? Naopak, cesti zakaznici jiz ted plati predrazene odpadky, takze zadna nizsi cena ! Tohle je treba donekonecna pripominat.
Jina situace by byla, kdyby ty plesnive potraviny byly treba za 1/2 az 1/3 ceny toho co jinde. To ovsem neni ten pripad.
Výborný článek Katko, člověk Tě 10 let nevidí a ejhle))
V každém případě, když se tato problematika veřejně řeší, je pravidlem, že nadřízení běžného personálu svádí vinu na ně, že za toto pochybení nemohou oni, ale je to pochybení jednotlivce v jejich personálních řadách.. ROFL, jako bych ty "k....y" slyšel osobně..(( z vlastní zkušenosti vím, že k tomuto jednání a přístupu jsou běžní zaměstnanci přímo vedeni, a jsou za to dokonce postihování, pokud takový sortiment z pultu odstraní..(
A vzhledem k legislativě a výši pokut v ČR se to ještě dlouho nezmění.. velmi smutná realita.(
...jako když tiskne. Shnilá a poničená zelenina i ovoce je v Kauflandu na denním pořádku. Počkejte, až zase budou melouny... ty se na prodejnu dávají přímo v takových obrovských krabicích na paletách a třetina obsahu je už v ten moment v kapalném stavu. Jestli "to" někdo několikrát denně kontroluje, pak snad jen aby ověřil, jestli to ještě neuteklo.
Skoro mám pocit, že by nebylo od věci fotodokumentovat celou věc a napsat přímo na centrálu do Reichu.
Shnilé či plesnivé jablko či pomeranč téměř vždy poznám, takže si ho nekoupím a je po problému. Mrzí mne, že psavci kvůli tomu píší články a honí zbytečně různé inspekce placené z mých daní, od kterých bych místo toho potřeboval ochranu před závadami, které sám vlastními prostředky, bez speciálních laboratoří nejsem schopen odhalit. Autorce zřejmě vůbec nevadí, že se krmí falšovanými potravinami, že tvaroh je odporná tekutina, která drží pohromadě pouze díky přídavku škrobu, že z čokolády a kakaa jsou vykradeny všechny chuťové a zdraví prospěšné látky a nahrazeny umělými náhražkami, že "pravá" mletá káva skutečné kávy obsahuje minimum, sýry, mléko, jogurty nemají se sýry, mlékem, jogurty společného nic kromě názvu. Shnilé nebo plesnivé zboží, pokud je to již na něm vidět, což na ovoci a zelenině většinou vidět je, může znamenat problém snad jen pro slepého.
Můj děda byl zelinář. Veškeré zboží průběžně přebíral, nahniliny vyhazoval, poškozené kusy dával stranou a prodával šetřílkům jako druhou jakost. S plesnivým nebo zkaženým zbožím zákazník vůbec nepřišel do styku.
Jenomže to byla jiná doba. Poděkujme reálnému kapitalismu, že nám skýtá trvalou iluzi širokého výběru a celoroční hojnosti. Koho by trápilo, že se to nedá žrát... :-P
Je spousta zelinaru kteri si nedokazou predstavit ze by prodavali neco nahnileho ci jen zvadleho .... ale to musite mimo velkoprodejny,nejlepe k soukromnikovi-jednotlivci ....napr. na Ujezdu,v Pze,je naprosto skvely viet. obchod, kde se Vam omluvi kdyz prinesete dalsi den ovoce ktere je uz na ceste k vlastni kulture ... v tescu Vas s Tim vyhodi .... protoze - spokojeny zakaznik = vracejici se zakaznik ....
"...televize v regále se nechová stejně způsobně jako kilo rajčat v přepravce." No nevím, ale mám pocit, že ta televize je docela vychovaná. :-))
Do hypermarketů odmítám chodit právě z důvodů katastrofální kvality, předraženosti a celkově špatné atmosféry. Pryč jsou doby, kdy tyto korporace vstupovaly na trh a snažily se, aby přivedly zákazníky. Nyní dělají přesný opak. Jistě, některé výrobky jsou tam levnější (krab. mléko, inst. káva či rostl. olej), nicméně vše ostatní pořídím ve středním obchodě na maloměstě levněji a rychleji a zelinář ve stánku vozí vynikající sortiment za slušné ceny.
Pěkný večer,
dovolím si reagovat. Do prodejen jsem nevstupovala jako zástupce tisku, viz článek: "Scénář byl vždy stejný. Vstoupit a jako běžný zákazník vybrat to nejhorší, co úseky ovoce a zeleniny nabízely." Prodejci se o mém mystery shoppingu mohli dozvědět nejdříve od tiskových mluvčích daných prodejen. A to až několik dní po nákupu.
S pozdravem
Kateřina Čepelíková
redaktorka serveru Vitalia.cz