Bill Gates kdysi prohlásil: "Děti, které dnes programují, budou jednou šéfovat těm, které dnes hrají počítačové hry". Vy jste asi nikdy neprogramovala, že? Jinak existuje spousta studií například o tom, že u dnešních dětí je vinou přemíry času u počítačů podstatně vyšší procento očních vad, že nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu škodí, že ty "střílečky" nemají zrovna blahodárný vliv na vývoj psychiky atd. Ale vy to vidíte zcela jednostranně a kdo má jiný názor, toho pourážíte a považujete ho za pravěkého tvora. Vidím, že tradice Rudého práva neblaze ovlivňuje i dnešní novináře a publicisty.
Jiste, mate pravdu, ale tyhle veci uz jsou stokrat omlete jinde, kde uplne stejnym zpusobem jini lide oponovali vecmi ktere obsahuje tento clanek, chtelo by to nejake spojeni =)
Podle me je to co vam vadi - to dneska deti sedi pred PC - dane proste a jednoduse vetsi zabavnosti tech her, nic vic bych v tom nehledal.
Vyrok Gatese je nutne chapat v kontextu. V USA byly tou dobou rozsirenejsi ( nvm jak je to dnes ) herni konzole, kde bylo hrani otazkou zastrceni cartrige do bedny a jelo se, coz v kontrastu s PC na ktere on dodaval OS bylo nesrovnatelne.
Nooo zrovna u Gatese (jakoz i u dalsich) plati pravidlo ze tuna vyroku, a nektery se nahodou trefi (alespon osobe ktera zrovna neco podobneho potrebuje, samozrejme se ne vzdy trefil, to stejne napr. Einstein, tuna teorii... viz google/wiki).
Obecne, hry mohou byt dobre i zle. Ono vseho moc skodi. Uvedu Vam napr. priklad z me rodiny, mam pribuzne (dve slecny), ktere travi nad ucenim/ctenim/vzdelavanim se obecne, neskutecne procento casu (v porovnanim s sirokym okolim). A to se bavim o klasickych metodach uceni, prehled maji neuveritelny, ale za to jej nedokazi skoro vubec uzit, protoze jejich logicke uvazovani je proste na nesrovnatelne slabsi urovni, nez jinych prislusniku rodiny. No a jelikoz v zivote jsou Vase problemy jen Vase, tak je nutne zvazovat nasledky svych cinu, akce a reakce atd. Holt jim to nedochazi az tak moc do hloubky. To je dan za "jejich hrani se" (v tom meritku co predvadi uz to proste musi byt jista forma zabavy).
Ze napr. rychle strategicke (vlastne strategicke obecne) velmi pozitivne ovlivnuji analyticke mysleni, je znamo. Ze napr. tahove hry (sachy nevyjmaje) rozvyji dalsi oblasti (napr. Civ ekonomicke smysleni) je take znamo. Ze diky CS/CoD ziskate velmi rychle reakce je taky ok, ale vzdy je to na ukor neceho. Nejsem proto sedet 24x7 u pc, ale rikat ze je nutne se vyhnout hrani/cteni take netvrdim.
Sam mohu neskromne tvrdit, ze me reflexy by mi tu mohla zavidet polovina lidi, kteri na tento portal chodi. Ale to neznamena ze o dalsi "kilometry dal" jsou napr. hokejovi brankari (coz je zase dalsi forma hry). Ci ze by me "pomala pani ucetni" hrave nestrcila do kapse se svym logickym uvazovanim (prestoze se povazuji za cloveka spolehajici hlavne na sve logicke uvazovani).
No kdyz se podivame na piloty formule 1, tak t bezpochyby maji rychle reflexy a ono se rika, ze hraci pocitacovych her - tim nemyslim miny, maji stejne rychle reflexy.
Ja to pozoruji na sobe, rocnik 79, pocitac poprve v roce 1987 a doma od roku 1990. No a co muzu rict? Ze mam asi problemy kvuli microstrain, tedy kvuli neustale praci s mysi. S tim hranim se to nesmi prehanet. Ale povazuji to za lepsi zabavu, nez sledovani televize, ovsem takove cteni knih je na rozvoj mysli naprosto uzasne.
a dětem nic nepřináší. Jen tupě sedí u nějaké debilní hry a nic. Kdyby se třeba učili programovat nebo jiné užitečné věci. Hry jsou zabíjením hry a degenarativní. Vsadím se, že kdyby průměrnému náctiletému děcku někdo dal za úkol vytvořit něco v Excelu, vytvořit jednoduchou HTML stránku - jsou mimo. Umí většinou jen hrát ty debilní hry a myslí si, co všechno umí s počítačem a neumí nic.
Jestli je HTML programování či není, je docela sporné. Svým způsobem je i není, pravdou je, že tak jako aplikace má i HTML nějaký výstup. Ale zase zde je pouze zapisování tagů, nikoli prvky jako cykly, podmínky, funkce,... Jinak k tomu C, je to opravdu pěkný jazyk, na numerické výpočty si troufám říct nejlepší - rychlost. Samozřejmě v mnoha ohledech je C již zastaralé proti např. C#, Javě a C++.
Ak sa da assembler I8080, alebo Z80 nazvat programovacim jazykom, tak ano. Basic mi nepripadal dost komfortny a zvazoval mi ruky. Mimo ine okrem pouzivania software pre kodenie a debugovanie v assembleri, som poznal kody vsetkych instrukcii z hlavy. U oboch procesorov. Nepotreboval som disassembler na to, aby som zbezne zistil co dany kod robi.
A mimochodom, tiez sa rad obcas zahram. Ked mam volnu chvilku zahram sa nejaku strategiu, RPG, alebo MMORPG, ked nie vyblaznim sa na niecom, kde netreba moc rozmyslat. Rad si pozriem aj dobry film, serial, ci precitam knihu.
Kedze ma moj pocitacovy konicek peknych par rokov zivi, presedim za obrazovkou monitora viac casu ako za televizorom, ci nad knihou, ale co sa tyka oddychu, vychadza to zhruba rovnako (knihy mi ale viac unavuju uz pracou beztak unavene oci).
Asi som nejaky divny.
Postreh sice nemam obrovsky, ale staviam tiez na logike ako niektori diskutujuci. Tym nevylucujem, ze je vela ludi s omnoho lepsou logikou, co nehraju pocitacove hry. Poznam ludi, pre ktorych je najlepsim relaxom prave praca a keby nemuseli spat, tak by pracovali 24/7.
Co je v tomto pripade horsie? A horsie vzhladom na co? Vsetko (aspon vacsina) je relativne a vztahuje sa ku niecomu. Napriklad ku spolocenskym nepisanym normam. V minulosti bolo napriklad v norme upalit carodejnicu. Dnes nie.
Preco teda hadzat vsetky hry a vsetkych tych, ktori ich hraju, bez ohladu na vek a ostatne okolnosti, do jedneho vreca?
Jste umyslně předpojatý. Do těchto debat nahlíž jen abych zjístil jak tupí sou lidé kteří nerozumějí, že počítače a mobilní zařízebí přímají podobu prostředku zábavy. Abyste dokázal hrát počítačové hry, musíte mít nějakou dávku inteligence. Kdo šéfuje programátorům? Manager, který je má za cvičené opičky, kterými mnohdy také jsou. Ať žijí počítačové hry!!!
školou povinným o létání (jsem v tomhle seznamu: http://www.aecr.cz/sekretariat-stary/ODZPLST.HTM
). Mluvilo jen ono, jak "létá" na nějakém simulátoru.
Obavam se, ze casto je problem v te vyvazenosti casu. Spousta deti se premistuje akorat mezi skolou (kam je vozi rodice autem) a pocitacem, kde prez jogurtaky cumeji do monitoru, kdyz kraji monstra motorovou pilou, coz je vysoce intelektualni cinnost rozvijejici schopnost ditete krajet monstra motorovou pilou.
Byly doby, kdy deti umely skakat prez svihadlo, vylezt na strom nebo jezdit na kole. Jednou mozna prijdou doby, kdy rodice budou na potomky hrdi, ze se jiz v deseti letech naucili chodit nebo jiz v patnacti naucili zavazat si tlanicku (to samozrejme jen v chudsich rodinach, kde nebudou mit ma boty se servozamky). Mozna, ze se i vyvine novy druh cloveka. S deseti prsty na kazde ruce, bez nohou a s prdeli, jak holstynska dojnice.
A tiez vedeli susedovi rozbit prakom okno, ocesat mu jablon v zahrade aj ked mame vlstnu. Vedeli aj spadnut zo stromu, skakat cez svihadlo, ci sa bicyklovat na ceste, kde chodia auta. Vedeli si aj pri rubani dreva zaseknut do ruky. :D
To ale myslim budu vediet aj s desiatimi prstami na kazdej ruke. ;D
Chyba to niekomu? Myslim ze nie.
A také věděly, že rozbité okno se musí opravit, že to musí někdo zaplatit, že věci mají svou hodnotu a že příště musí být opatrnější, že když očešou cizí jabloň, že si třeba týden potom nesednou na zadek, že když budou jezdit na cestě, kde jezdí i auta, že se musí naučit dvakrát více rozhlížet kolem sebe a nevyhledávat nebezpečí... Věděly také, jak se má držet sekera, aby ťala, tam a tak, jak je třeba. Byly to věci samozřejmé, byla zkušenost. Když někdo něco umí odmala, je riziko úrazu mnohem menší. Kdo nic nedělá, nic nepokazí. Kdo sáhne poprvé na sekyru, pravděpodobněji si ublíží. Kdo poprvé poleze na vysoký strom, zřejmě z něj brzy spadne. Kdo beze zkušeností najednou vyjede na kole na silnici, snadněji může vlítnout do průšvihu...
Někdo by prostě rád (a směřuje k tomu), aby se omezilo množství a pestrost podnětů, dovedností, činností, abychom děti odnaučili samostatně myslet a jednat... Odpojíme je od řady zdrojů, poskytneme jim jen ty, pomocí nichž se dá snadno manipulovat, takové ty "nezávadné", "bezpečné" a schválené podněty a informace. Děti pak snadno přijmou, co se dozvědí v mainstramových médiích, pochopí a vezmou za své, že samy mohou za to, jak se mají blbě a že za to musí platit (penězi, nepohodlím apod.). Pak už bude jen krůček ke světlým zítřkům z knížek, co psali třeba Huxley, Orwell...
Pohoda, hezký den
Přání je otcem myšlenky...
Jedna věc je získat určité dovednosti hraním her, druhá pak umět je aplikovat v reálném, životě.
Jakkoliv to může být prospěšné, je to velmi sporné. Ti kdo jsou dokonalí v Sims, nemusí bý okouzlujicí v životě.
Stejně tak chlapec co se svojí počitačovou družinou nebo vojenskou postavou dobyde ve strategii nějaké město nebo postřílí hromadu nepřatel, vůbec nemusí bý průrazný v reálném živoťe.
Hry většinou nefungují jako nácvik na život, ale čato naopak jako únik ze otravného života do jiného světa...
Který je "Lepši než život" :)
Doplňuji:
Výzkum po šest týdnů sledoval 11 430 lidí. Cílem bylo zjistit, jestli mají speciální počítačové hry na rozvoj mozku nějaký dopad.
Podle časopisu Nature se sice hráči v testovaných úkolech postupem času zlepšovali, získané schopnosti ale nedokázali uplatnit v jiných oblastech.
Dovednosti hráčů se v oblasti logiky, paměti, plánování či vizuální analýzy nevyvíjely.
Programuji od svých 15 let, což už je více, než 25 let. Takže od pravěku, o kterém se asi Lucce ani nezdá. Přesto jsem tremp. (taky asi dnes už cizí slovo) Ale myslím si, že dnes je pro spoustu rodičů právě počítač berličkou, aby se jim nemuseli věnovat a měli klid. Vyrůstá nám tu generace počítačových povalečů, kterým už jen při pouhém pohledu do přírody naskakují pupínky. Vidím to dnes mezi děckama. Už se neumí bavit, pokud k nim nevede 230v/aspoň 400W, aby jim to udrželo comp a monťas. Jo, a něco musí zbýt na nabíječku pro foun. Mnoho štěstí s těmi dětmi přeji.
Dnešní děcka jsou všechny stejné. Tupé je to, drzé, sprosté a myslí si, když mají nejnovější mobil (kdo jim ho asi platí), jak jsou in. Ve skutečnosti jsou to jen blbí rozmazlenci, vyfintěné puberťačky se sluchátkama v uších a myslí si jak jsou chytří a skvělí. Postávají na zastávkách, kouří a dělají bordel. A rodiče nic, těm je to šumák. Zmetci to jsou, inteligence tajícího sněhuláka a neumí to nic.
Au! To tak strašně bolí!!! No jo. Nějaké osoby očividně nemají rádi děti, tak se tu musí ponižovat(jako my, spratci), nadávat(jako my, spratci), ztrácet u počítače čas a psát hloupé komentáře(jako my, spratci), kouřit(jako my, spratci), být nezodpovědný (jako my, spratci)a zásobovat nějaké náhodné mladé čtenáře "krásnou" slovní zásobou a pak se diví, že jsme takový rozmazlení spratci, kteří umějí jenom nadávat. Vždyť mi se to naučili od vás! Stejně jako všechno ostatní. My máme své vzory, a to jste VY! Stávat, a cvičit!(Očividně znám i něco z televize.)
(Ano, je mi 12.)
P.S.: Kolik je v tomto příspěvku chyb?
Myslíte si že děti nic neumí, jsou neschopné a rozmazlené? S idioty nelze diskutovat, tudíž se budy snažit vás co nejvíce rozčílit. Lidi jako vás beru jako spodinu národa, hraju 3-5 hodin denně, na mobilu jsem další 4 hodiny. Myslíte si že když jste vy vyrůstali bez těchto skvělých věcí, nám jsou k ničemu. Chtělibyste, aby se čas zastavil a zrůdy jako komunisté nám vládli.
Myslíte si že jste chytrý, když se pojmenujete void? Na rozdíl od vás buranů děti jsou chytré a skvělé! Vy jste naprostý idiot, který si myslí že nadávat na PC hry a děti celkově je normální. Není! Idiote.
To je vskutku velice jednostranný článek-zmiňované přednosti jako postřeh, matematické schopnosti a další jsou rozvíjeny pouze jednostranně (a navíc zcela virtuálně), jejich převedení do reálného života nefunguje, sry. Nahrazujeme skutečný život, a vše co s ním souvisí, něčím velice zvláštním.
Nemáte pravdu, paní autorko. Ostatně postačí jen velice malá doba k tomu, aby se experimentálním ověřením vyvrátila téměř všechna Vaše tvrzení. Konkrétním příkladem současné doby je fenomén sociálních sítích, kdy sice každý chytrolín poznamená, že se jedná o nástroj, a jak je důležité umět s ním zacházet, ovšem tak trochu nezohlední věk prvouživatelů. A co zde máme? Stačí si přečíst FB zprávy-9 z 10 je průůůůůůůser náctiletých, 1 z 10 pozitivum. WOW! Atd.
Lidé, přemýšlejte trochu zdravým selským rozumem a tím samým zvažujte přínos moderních technologií pro sebe, ale především pro Vaše děti.
Díky.