Na co jsme byli běžně zvyklí
- na hodiny strávené v přeplněných čekárnách
- na nedostatek času v ordinacích
- na předání pouze základních informací o předepsaných lécích
To vše nás velmi často odrazuje od návštěvy praktického lékaře, kterou odkládáme. Jak si vybrat vhodného praktika, když toto chceme změnit?
Základní kritéria výběru praktického lékaře
- Měl by mít ordinaci v blízkosti vašeho bydliště – oceníte to ve chvíli, kdy je vám špatně.
- Praktický lékař by měl mít smlouvu se zdravotní pojišťovnou, u které jste pojištěni – v případě poskytnutí tzv. nutné a neodkladné zdravotní péče (péče zachraňující život a zdraví) vás ale musí ošetřit každý lékař, tedy i ten, který smlouvu s vaší pojišťovnou nemá.
- Zde můžete zjistit, jak postupovat, pokud vybraný lékař nemá smlouvu s vaší současnou zdravotní pojišťovnou, a kdy ji můžete změnit: Změna zdravotní pojišťovny má nová pravidla
- Praktik je také vykonavatelem návštěvní služby – pokud z důvodu zdravotních obtíží nejste schopni dostat se k němu sami, navštíví vás doma v předem určených hodinách.
Jaký by měl být
- Praktický lékař je nejen váš lékař, ale i amatérský psycholog.
- Měl by si vás pamatovat, znát vaši rodinnou a pracovní situaci alespoň v hrubých obrysech a vědět, co se mu snažíte při popisu obtíží říci.
- Praktický lékař je schopen pomoci i ve složitých životních situacích – řada nemocí začíná v hlavě, správný praktik to ví a zajímá se o vás komplexně.
- Praktický lékař je všestranný – průběžně si doplňuje vzdělání i z jiných oborů, má přehled o současných léčebných metodách.
Co o vás má vědět
- Praktický lékař je znalý vaší zdravotní historie – každý člověk je originál, a pokud lékař zná nejenom vaše neduhy, ale jejich historii, může lépe volit léčbu.
- Koordinuje vaše zdraví – namísto bezhlavého obíhání specialistů dokáže lépe posoudit, co může být zdrojem vašich obtíží, a na tuto oblast se zaměří.
- Nezapomínejte svému praktickému lékaři dodávat veškerou zdravotní dokumentaci o své osobě od specialistů.
Kdy vybírat
Vybírejte svého lékaře ve chvíli, kdy jste zdraví, ne v době akutního problému.
Samozřejmostí by mělo být příjemné prostředí, profesionální a lidský přístup lékaře i sestry a vaše vzájemné sympatie.
Před registrací byste měli lékaře osobně navštívit.
Co a kdy nabízí
- Dobrý praktický lékař vám vyjde časově vstříc.
- V neakutních případech vás objedná na konkrétní hodinu, abyste nemuseli čekat dlouho v čekárně.
- Běžně nabízí odpolední ordinační hodiny.
- Komunikaci může zjednodušit elektronicky.
- Stále častější službou navíc jsou internetové stránky, kde naleznete aktuální upozornění např. na nepřítomnost nebo rady pro zdraví (např. o opatřeních během chřipek atd.).
Preventivní péče i chroničtí pacienti
- Prevence je vždy snadnější než samotná léčba – u praktického lékaře by měla probíhat prohlídka jednou za dva roky, hradí ji všechny zdravotní pojišťovny.
- Kromě základních vyšetření a anamnézy na ní lékař kontroluje i platnost očkování.
- Jako specialista primární péče je praktik zaměřen preventivně, ví, co vám doporučit.
- Je poskytovatelem preventivních programů – nezabývá se pouze následky, ale hledá i příčiny, nabízí možnosti, jak se řady chronických nemocí vyvarovat úplně; např. prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku je v České republice na světové špičce. Zdravotní pojišťovny poskytují různé bonusy na preventivní programy, podívejte se, jaké máte možnosti: BENEFITY ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN
- Praktický lékař pečuje o chronické pacienty (diabetik, hypertonik, pacient s vysokou hodnotou cholesterolu atd.) – nesnaží se vás odeslat k jinému lékaři jen proto, že péče o vás „stojí příliš“.
Lékaře nestřídejte často
Pokud nejste s péčí svého registrujícího lékaře spokojeni, můžete jej změnit jednou za tři měsíce.
Stačí si najít jiného lékaře, domluvit se s ním a vyřešit předání zdravotní dokumentace.
Časté střídání registrujícího lékaře ale není vhodné, může to ohrozit návaznost při péči o vás.
Pokud lékaře měníte, informujte původního o této změně.