Lidi chtějí platit víc, tak by byli obchodníci blbí, kdyby jim to neumožnili.
Pamatuji si na příklad s jedné učebnice marketingu. V USA byla nějaká potravinářská firma, která prodávala identické kondenzované mléko ve třech různých baleních za tři různé ceny. Jakási spotřebitelská organizace na ně podala žalobu pro klamání zákazníků - no a firma vyhrála. Argumentovala tím, že určité skupiny spotřebitelů zkrátka vyžadují zboží za určitou cenu a nekoupí ani dražší, ale ani levnější a nebudou se přeci připravovat o část trhu!
Tohle ano, ale většinou ne. Například pro Billu dělá pod její značkou Holandia, a jsou to "light", polotučné, polobílkovinné verze jejich vlastních výrobků. Pro Globus Hermelín dělá nevímkdo z ČR, pravděpodobně podle způsobu balení výrobce originál Hermelínu ze Sedlčan, ale opět méně tuku, bílkovin.
Smyslem privatnich znacek retezcu (u tech kde je vysledkem alepson trochu kvalitni produkt jako v pripade Holandie) je znicit tu znacku v ocich zakazniku a transformovat na privatni znacku retezce. Tim se stane snaze nahraditelna pokud bude "zlobit", priste uz doda pod stejnou privatni znackou "stejny" vyrobek nekdo jiny.
Tuhle metodu popisuje v rozhovoru na DVTV pan Vanek jako jednu ze strategii, kterou si v bananove CR retezce diktuji podminky dodavatelum.
Super argumentace:
„Vzhledem k velkému zájmu o mléko a mléčné výrobky už bychom zde nestíhali pasterovat mléko do lahví, proto je pro nás šetrně pasteruje Mlékárna Polná....''
Az si otevre restauraci, tak to bude vypadat nasledovne:
Vzhledem k velkemu zajmu je kuchyne v nasi restauraci vytizena na 100% a nestiha v rozumnem case uspokojit vsechny objednavky. Proto cast nasich jidel pripravuje s maximalni peclivosti Dr. Oetker.
Paaapaaa...
Zrovna v pátek jsem si v Dobrém špajzu připlatil za opravdové mléko z Ježkova statku. Sice mi přišlo divné, že označení výrobce "CZ 718 ES" je nějaké krátké (u malého statku bych čekal delší číslo), ale neřešil jsem to. Mléko nebylo špatné, ale že by bylo 3 krát lepší (když už je 3 krát dražší) než to z Billy, to také ne. A po přečtení článku vidím, že jsem byl za hejla. Takže příští mléko bude zase za 9 Kč z akce ze super/hyper a do farmářské prodejny taky nějaký čas nezavítám. Fakt mi vadí, když ze mne někdo za moje peníze dělá vola.
Stejně jako fair trade, předražené věci pro lidi zaslepené dobročinným cítěním.
Někdy na jaře jsem četl v nějakým magazínu rozhovor s majitelem Sklizeno, kde obhajoval vysoké ceny kvalitou a exkluzivitou. To mě pobavilo, protože vím o konkrétní položce, kterou kupovali za 200 a prodávali za 360 (nebo tak nějak). Kvalita prostě zázračně vzrostla na polici prodejny. A to se vyplatí.