Změna zdravotní pojišťovny je snadná. Je třeba vyplnit přeregistrační formulář a ten pak odnést nebo zaslat poštou na kteroukoliv pobočku nově zvolené pojišťovny. Odhlašovat se u původní pojišťovny není nutné. Z nové pojišťovny klientovi po čase přijde nová kartička pojištěnce – a v tu chvíli se někteří začnou divit.
O tom, že pojišťovnu změnili, totiž nic nevěděli, jak uvádí mluvčí naší největší zdravotní pojišťovny Oldřich Tichý: „Zaskočení lidé se o tom, že už nejsou klienty VZP, dozvídají často teprve poté, co jim do schránky přijde od jiné pojišťovny nový průkaz pojištěnce. Pokud se nechtějí se změnou smířit, mají dvě možnosti – buď se co nejdříve obrátit na pracoviště své nové pojišťovny a trvat na zrušení neplatné registrace, nebo požádat o asistenci VZP, která s vyřízením problému pomůže.“
Změna zdravotní pojišťovny:
- Změnu může každý udělat jednou za rok a na výběr má ze dvou termínů.
- Pokud podepíše a odevzdá formulář v období od 1. ledna do 31. března, stane se klientem nově vybrané pojišťovny od 1. července.
- Tutéž možnost má i v termínu od 1. července do 30. září, a pak se stane pojištěncem nové pojišťovny od začátku příštího roku.
Konkurenční boj
VZP na nekalé praktiky provázející přetahování klientů upozorňuje dlouhodobě, případů jsou stovky. „Situace, kdy se nic netušící lidé dozvědí, že byli záhadně přeregistrováni k jiné zdravotní pojišťovně, nejsou bohužel nijak ojedinělé. Například před dvěma lety se na VZP obrátilo více než 250 klientů z Libereckého a Ústeckého kraje, že je kdosi bez jejich souhlasu přehlásil k OZP. Desítky takových případů zaregistrovali následně i pracovníci regionální pobočky VZP v Praze,“ říká Oldřich Tichý.
Jak je možné, že někdo vyplní formuláře za klienty pojišťovny a přehlásí je jinam bez jejich vědomí? Pohledem na přeregistrační formuláře pojišťoven zjistíte, že ke změně stačí znát základní osobní údaje. Kromě jména a bydliště například rodné číslo pojištěnce, lidé by proto měli na svá data být opatrní.
V minulých letech se objevila řada nekalých praktik, jak náboráři pojišťoven tato data získávali. „Klienty zpravidla navštívil někdo, kdo se představil jako pracovník VZP a nechal si pod vymyšlenou záminkou ukázat průkaz pojištěnce, případně podepsat jakýsi papír. Data z průkazu pojištěnce pak ovšem takový podvodník využil k tomu, že za nic netušícího klienta VZP vyplnil přeregistrační formulář, falšoval či podvodně získal jeho podpis a přehlásil ho tak ke konkurenci,“ popisuje mluvčí.
Nejčastější triky podvodných náborářů:
- Tvrdí, že provádějí kontrolu platnosti průkazu pojištěnce, protože se chystá výměna.
- Vydávají se za pracovníky pojišťovny, kteří kontrolují, zda lékaři nevykázali na klienta neposkytnutou péči. Vyplní fiktivní dotazník a pro kontrolu chtějí vidět průkaz pojištěnce.
- Předstírají, že provádějí průzkum spokojenosti se službami pojišťovny, a požádají o podpis dotazníku. K podpisu však klientovi podstrčí přeregistrační formulář.
- Požádají o podpis fiktivního evidenčního listu s tím, že tak klient potvrzuje vůli zůstat u své pojišťovny. Ve skutečnosti však klienta nechají podepsat přeregistrační formulář.
Pokud se setkáte s podobným jednáním či máte jakékoli podezření, obraťte se s dotazem na svoji zdravotní pojišťovnu. „Veškeré výše uvedené triky jsou snadno odhalitelné – pracovníci VZP žádné kontroly či průzkumy v bytech klientů ani na ulicích neprovádějí. Největší zdravotní pojišťovna nenajímá ani žádné externí náboráře,“ komentuje Oldřich Tichý.
Zneužili i mentálně postižené
Snadnými oběťmi honu za novými klienty a provizí jsou například senioři, a zejména lidé mentálně postižení. „Naháněči, kteří se snaží za využití nejrůznějších nekalých praktik přehlašovat klienty VZP ke konkurenčním pojišťovnám, ukázali, že se neštítí opravdu ničeho,“ popisuje mluvčí aktuální případ z Liberecka. VZP tu zdokumentovala sérii případů, kdy náboráři přehlásili k České průmyslové zdravotní pojišťovně mentálně postižené klienty s omezenou svéprávností. Jejich soudně určení opatrovníci a zástupci organizací, které se o ně starají, se nyní musí složitě domáhat toho, aby byly neplatné přeregistrace zrušeny.
VZP doposud zdokumentovala šest takových případů, nicméně lze předpokládat, že nemusí jít ani zdaleka o konečné číslo. Opatrovníci zneužitých lidí se obrátili s oficiálními stížnostmi na ČPZP. „Oba vaši noví pojištěnci jsou klienti námi poskytované pobytové sociální služby, mají z důvodu mentálního postižení omezenou svéprávnost a nejsou oprávněni uzavírat smlouvy. Předpokládám, že váš pracovník během kontaktu rozpoznal, že jím oslovení lidé nechápou, co jim nabízí. Jelikož u sebe neměli občanské průkazy, opsal si jejich údaje z průkazek ZTP,“ napsala na adresu ČPZP ředitelka jednoho z libereckých domovů pro mentálně postižené.
Množství případů, kdy lidé změnili zdravotní pojišťovnu, aniž by o tom věděli, spolu s faktem, že taková praxe pokračuje už několik přeregistračních období, vyvolává podle mluvčího VZP otázku, zda nejde o organizovanou nezákonnou činnost. „Důležité je také připomenout, že zákon pod hrozbou mnohamilionové pokuty zakazuje, aby pro pojišťovny dělaly nábor najaté firmy. Akvizici by měly pojišťovny dělat vlastními silami,“ připomíná Tichý.