Pojišťovny musí lidem vracet nadlimitní doplatky za léky. Co udělat pro to, aby vám peníze opravdu přišly?

2. 11. 2021

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Zdravotní pojišťovny mají povinnost doručit svým klientům peníze, pokud celkové výdaje na předepsané léky překročí stanovený limit. Platby zasílané prostřednictvím poštovních poukázek se však pojišťovnám často vrací zpět.

Ochranné limity za doplatky u léků na předpis stanovuje zákon o veřejném zdravotním pojištění pro jednotlivé skupiny pojištěnců. Osoby od 19 do 64 let mají roční limit 5 tisíc korun, ostatní tisíc korun a senioři nad 70 let pak 500 korun. Vše nad tuto sumu klientům ze zákona automaticky proplatí jejich zdravotní pojišťovna.

Co se dozvíte v článku
  1. Ochranný limit na doplatky za léky
  2. Téměř desetina složenek se vrací zpět, často jde o desetikoruny
  3. Funkční kontakty chybí
  4. Vše zjednoduší bankovní spojení
  5. Přehled zdravotních pojišťoven a kontaktů

Tyto vratky se vyplácejí kvartálně, a to na účet nebo prostřednictvím poštovních poukázek. A právě v nich je mnohdy potíž, jak popisuje v tiskové zprávě Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR); nicméně problematika se týká obdobně všech zdravotních pojišťoven a jejich klientů, ať jsou již registrováni kdekoli.

Ochranný limit na doplatky za léky

Je stanoven ve výši:

  • 1000 Kč u dětí mladších 18 let, včetně kalendářního roku, ve kterém dovršily 18. rok věku, a u pojištěnců starších 65 let, včetně kalendářního roku, ve kterém dovršili 65. rok věku,
  • 500 Kč u pojištěnců starších 70 let, včetně kalendářního roku, ve kterém dovršili 70. rok věku, 
  • 500 Kč u pojištěnců, kteří jsou poživateli invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a doložili tuto skutečnost kopií rozhodnutí o invalidním důchodu pro invaliditu třetího stupně, a u pojištěnců, kteří byli uznáni invalidními ve druhém nebo třetím stupni, avšak invalidní důchod jim nebyl přiznán pro nesplnění podmínky doby pojištění, a doložili tuto skutečnost kopií posudku o posouzení zdravotního stavu (od doby doložení dané skutečnosti a jen po dobu jejího trvání),
  • 5000 Kč u ostatních pojištěnců (tj. ve věku 19–64 let).

Pokud celková částka uhrazená za regulační poplatky, za doplatky za částečně hrazené léky apod. překročí v kalendářním roce stanovený limit, je zdravotní pojišťovna povinna uhradit pojištěnci částku, o kterou je tento limit překročen. Bližší informace o dosažené výši u jednotlivých pacientů apod. jsou dostupné vždy u konkrétní zdravotní pojišťovny.

Do ochranného limitu se započítávají doplatky za částečně hrazené léky, a to ve výši doplatku na nejlevnější lék, který obsahuje stejnou léčivou látku se stejnou cestou podání.

Zdroj: Státní ústav pro kontrolu léčiv

Téměř desetina složenek se vrací zpět, často jde o desetikoruny

O zaslání případné vratky se klienti nemusejí starat, pojišťovny vše evidují a peníze posílají automaticky. Pokud ovšem mají kam. Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR hledá cesty, jak splnit povinnost a doručit všem svým klientům peníze, které jim má podle zákona vrátit v případě, že celkové výdaje klienta za doplatky na předepsané léky překročí stanovený limit. Za minulý rok měla pojišťovna vyplatit vratky více než 85 tisícům klientů, ale u bezmála 10 tisíc z nich eviduje nezdařenou platbu prostřednictvím poštovní poukázky.

Z celkového počtu 9998 pojištěnců ZP MV ČR, kterým se nepodařilo v loňském roce doručit vratky, jsou 2 tisíce lidí ve věku nad 80 let. Přitom ale 3170 z těchto téměř deseti tisíc klientů měla být vrácena velmi nízká částka, do 10 korun, a 4945 klientům pak částka do 50 korun. „Lze tedy předpokládat, že jejich motivace, aby si u naší pojišťovny zaregistrovali bankovní účet nebo nám sdělili aktuální doručovací adresu, je malá,“ uvádí ZP MV ČR. V některých případech ale může jít o významné sumy.

Podle zákona o veřejném zdravotním pojištění musí nicméně zdravotní pojišťovna vrátit třeba i pouhou jednu korunu, a to do 60 kalendářních dnů po uplynutí posledního kalendářního čtvrtletí v kalendářním roce. Celkem tak pojišťovna jen v loňském roce poslala klientům více než 200 tisíc vratek, což je počet zahrnující i případy opakovaných pokusů o doručení plateb, které se předtím nezdařily.

Funkční kontakty chybí

Denisa Kalousková, ředitelka obchodně-organizačního úseku ZP MV ČR, vysvětluje, že pojišťovna se sice snaží všechny adresáty kontaktovat, ale není to snadné:Na 2295 máme e-mailovou adresu, na 2588 máme číslo na mobil a 1325 má aktivovanou naši e-komunikaci. 5115 těchto osob je ale bez telefonu, u 989 máme sice číslo na pevnou linku, ale ta je vesměs již nefunkční, a v případě 4126 lidí máme pouze adresu. Jenom v 537 případech se nám podařilo aktuálně zjistit nebo ověřit číslo bankovního účtu.“

Ve 140 případech dokonce pojišťovna zjistila, že nemá k dispozici funkční korespondenční adresu, když se jí rozeslané poštovní poukázky vrátily s informací, že adresát je neznámý nebo se odstěhoval. Po kontrole těchto adres ZP MV ČR nefunkční doručovací adresy zrušila jako neplatné. Pro doručování v takovýchto případech se pak používá adresa trvalého pobytu převzatá ze základního registru obyvatel.

Bohužel ale u řady pojištěnců, kterým byla složenka poslána na adresu trvalého pobytu a vrátila se jako nevyzvednutá, lze z náhledu do vykázané péče dovodit, že pojištěnec je umístěn v některém sociálním zařízení, v domově seniorů, na LDN apod. A vyskytují se i případy pojištěnců, kteří mají jako místo pobytu nahlášenou adresu obecního úřadu, což je situace, která velmi komplikuje komunikaci nejen v agendě vratek nadlimitních doplatků.

Vše zjednoduší bankovní spojení

Pojišťovna se v současnosti snaží upozornit na problém s vyplácením vratek za doplatky na léky veřejnost. Apeluje na své klienty a jejich blízké, aby jí vyplácení vratek umožnili a zjednodušili.

Nejjednodušší způsob, jak zajistit, že peníze dorazí, kam mají, je nahlásit své zdravotní pojišťovně – toto platí obecně pro všechny pojišťovny a jejich klienty – číslo bankovního účtu, kam je možné platby převádět. Dále je potřeba nezapomínat ani v budoucnu oznamovat své zdravotní pojišťovně funkční kontaktní údaje.

Protože se jedná převážně o seniory, lidé se mohou také zeptat svých blízkých ve vyšším věku, jak mají tuto situaci podchycenou a případně jim pomoci vše zařídit.

Samotná ZP MV ČR má v plánu oslovit také sociální zařízení pro seniory a požádat i sociální pracovníky v terénu o pomoc.

Kromě toho, že bankovní spojení usnadní doručení peněz, jde také o významnou úsporu ze zdravotního pojištění. „Na bankovní účty šlo celkem 9671 plateb, což je jen asi jedna pětina. Ostatní částky jsme vypláceli složenkami. Přitom cena za platbu složenkou se pohybuje od 35 do 47 korun podle výše zaslané částky, což nás stálo ve druhém kvartále celkem 1 358 410 korun na poplatcích za složenky. Kdybychom počítali s částkou 35 korun za složenku, vyšlo by nám, že jenom za složenky jsme v roce 2020 České poště zaplatili cca 6 milionů korun,“ vysvětluje Denisa Kalousková.

Jak konkrétně postupovat, poradí klientům či jejich blízkým na pobočkách jejich zdravotních pojišťoven, informace dostanou také na infolinkách či prostřednictvím e-mailových kontaktů. Některé pojišťovny umožňují rovněž e-komunikaci, která vše zjednoduší, ale v uvedených případech nelze předpokládat její využívání.

Přehled zdravotních pojišťoven a kontaktů

205 Česká průmyslová zdravotní pojišťovna

www.cpzp.cz, 810 800 000, posta@cpzp.cz

207 Oborová zdravotní pojišťovna

www.ozp.cz, 261 105 555, online podatelna www.ozp.cz/#link-kontakty

213 RBP zdravotní pojišťovna

www.rbp213.cz, 800 213 213, rbp@rbp-zp.cz

201 Vojenská zdravotní pojišťovna

www.vozp.cz, 222 929 199, info@vozp.cz

111 Všeobecná zdravotní pojišťovna

www.vzp.cz, 952 222 222, info@vzp.cz

209 Zaměstnanecká pojišťovna Škoda

www.zpskoda.cz, 800 209 000, zpskoda@zpskoda.cz

211 Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra

www.zpmvcr.cz, 844 211 211, info@zpmvcr.cz

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).