Osobně bych byl spíše pro podporu toho, aby se kvalitní lokální výrobky více vyskytovaly v normální obchodní síti. Nejsem si jist, zda tomu mohou státní intervence pomoci, spíš jsem skeptický vůči tomu, co stát dělá v oblasti regulace a kultivace tržního prostředí.
A jednotliví místní výrobci stěží mají šanci oslovit přímo konečného spotřebitele pro pravidelný odběr v malém. Družstva výrobců a jejich prodejny by fungovat snad mohly, poučit se dá třeba v Rakousku...
Místní výrobci mají velmi jednoduchou možnost, jak se dostat do řetězce.
Můj přítel pracuje na vedoucí pozici jednoho nadnárodního řetězce, ti dokonce sami oslovují lokální dodavatele.
Velmi často to dopadne tak, že lokální dodavatel jim 1 až 2 měsíce dodává a pak není schopen udržet kvalitu, nebo objem, ke kterým se zavázal. Jen malá poznámka, častěji jde pryč kvalita než objem.
Jen pro zajímavost, v supermarketu tohoto řetězce, který máme u nás na sídlišti, jsou k dostání např. rohlíky a chléb z místní rodinné pekárny. Jen jsem jim musel poradit, aby se aspoň pokusili se nabídnout řetězci. Vůbec je nenapadlo se o to pokusit.
Ještě pro rejpaly, ne nemusí ta malá pekárna dodávat do všech filiálek, dodávají jen do 3 v okolí.
Schválně neuvádím jméno nadnárodní firmy, aby mě někdo neobvinil z reklamy.
Pravidelně jsem v blízkém hypermarketu cestou z práce kupoval pečivo od místního pekaře. Bylo moc dobré, často ještě teplé. Zaváželi ho 2x denně.
Pak ale přestalo bývat. Odpoledne se mi ho povedlo koupit tak jednou týdně a chuťově už nebylo ono. Ptal jsem se na úseku oddělení pečiva a tam mi bylo řečeno, že když není, tak už není, že už jim to vozí jen jednou denně.
Napsal jsem stejný email na české ústředí daného řetězce i do pekařství. Z pekařství mi druhý den odepsal přímo ředitel, že by rádi dodávali 2x denně, ale že řetězec centralizoval nákupy a někdo z prahy od stolu rozhodl, že budou brát jednou denně.
Zástupce řetězce se ze mě snažil udělat vola a odpověděl mi po týdnu, že oni přece vždy brali jen jednou denně a je vše při starém.