Pokud dárek nepřišel včas, prodejce by vám měl vrátit peníze. Jde to, i když nesouhlasí

3. 1. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Nikoli přes prodejce, ale přes banku. To je ta správná cesta, jak získat zpět peníze za dárek, který jste objednali přes internet, zaplatili kartou, ale který včas pod stromeček nedorazil. Pozor, pokud jste platili převodem na účet, tenhle způsob použít nemůžete, stejně jako při platbě na dobírku.

Mnoho lidí se nedočkalo objednaných vánočních dárků pro své blízké. Pokud prodejce nevrací peníze nebo ani nekomunikuje, existuje způsob, jak částku získat zpět i bez jeho souhlasu. Zkušenost Evropského spotřebitelského centra Česko ukazuje, že po platbě kartou přes internet pomůže banka díky nástroji zvanému chargeback a po platbě přes online platební systémy pomohou jejich provozovatelé. Po platbě převodem mezi bankovními účty ale takovou pomoc očekávat nelze.

Ne všechny dárky se podařilo doručit včas a dochází ke sporům – podnikatel nadále zboží doručuje, zatímco spotřebitel ho už nechce. Nebo bylo doručeno něco jiného, něco nekvalitního, nebo také nic. Spotřebitel chce své peníze zpět, ale prodejce je nevrací, popisuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci problém, který momentálně řeší spousta lidí. 

Vyplatí se jezdit nakupovat za hranice? Jen na velké nákupy a z Prahy nejspíš vůbec Přečtěte si také:

Vyplatí se jezdit nakupovat za hranice? Jen na velké nákupy a z Prahy nejspíš vůbec

Pokud se na vrácení peněz nedohodnou, je vhodné obrátit se na oddělení reklamací plateb banky, která poskytla použitou platební kartu. Pomocí chargebacku, který je nástrojem karetních asociací, totiž banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne peníze zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že vše proběhlo v pořádku. Podobně pomáhá zákaznická podpora systémů elektronických peněženek.

Spotřebitelé by měli mít připravené podklady, včetně objednávky, faktury a případné písemné komunikace s prodejcem, doporučuje Ondřej Tichota. Zároveň upozorňuje i na případy poškozeného zboží – podle něj je vždycky dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit, také když je zboží dodáno poškozené.

Co při platbě převodem

Obvykle nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. To je možné pouze se souhlasem druhé strany, což nelze očekávat v případě čirých podvodů, kdy například ani není známo jméno nebo název prodejce, nebo u mnohých internetových prodejců ze zemí mimo EU.

Pokud lidé sázeli na dobírku a zaplatili za zboží kartou přímo u doručujícího kurýra, ale nebyli s výrobkem spokojeni a prodejce jim nechce peníze vrátit, pak chargeback použít nelze, podotýká Ondřej Tichota.

Pokud má spotřebitel přeshraniční spor s obchodníkem z jiné země EU, Norska nebo Islandu, může využít bezplatné pomoci sítě evropských spotřebitelských center (ECC-Net). Činnost 29 center je již 18 let financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

Galerie: Jaké dárky pod stromečkem se lidem líbí a jaké ne

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).