Polské potraviny neprovází v Česku zrovna dobrá pověst. Možná je to i tím, že se na tuzemském trhu prakticky nevyskytují výrobky garantující kvalitu polských výrobků prostřednictvím některé z oficiálních polských značek. Otázkou samozřejmě je, proč takové výrobky na českém trhu nejsou.
Polské potraviny se značkami kvality se u nás prakticky nevyskytují
Odpověď, která se nabízí, je nasnadě – protože je k nám maloobchod nedováží. A nedováží je zřejmě proto, že by takové výrobky byly v porovnání, třeba i s naší konkurencí, dražší, právě díky tomu, že garantují určitou kvalitu.
Polské značky kvality potravin
Pokud chce přitom polská strana zlepšit image svých potravinářských výrobků v očích českého spotřebitele, měla by se při vývozu své produkce do ČR soustředit na prezentaci takových produktů, které jsou na polské straně vnímané a označované v nějakém parametru jako vyšší standard. Aby je spotřebitel poznal, musí ale uvedená loga a to, co vlastně garantují, znát. Server Vitalia.cz proto přináší přehled a popis nejznámějších polských značek kvality potravin:
Nejvíc polských potravin směřuje do Německa
Podle statistik dosáhl v loňském roce celkový export polské zemědělské a potravinářské produkce hodnoty 17,5 miliard eur. Celkem 22 procent polského vývozu směřovalo do Německa, 7 procent do Velké Británie, podíl šesti procent z celkového objemu pak dosahuje export polských potravin do Francie, Nizozemí, Ruska a ČR.
Z jednotlivých kategorií potravin se do ČR nejvíce z Polska dováží mléko a mléčné výrobky (podíl 12 procent na celkovém dovozu), maso (10 procent), rostlinné tuky (10 procent), drůbeží maso (8 procent), výrobky z obilovin a mouka (8 procent), tabák a tabákové výrobky (7 procent), káva, čaj a kakao (5 procent) a zelenina a houby (5 procent).
Kolik výrobků z tohoto objemu nese nějakou značku kvality, není známo. Podle informací severu Vitalia nicméně některé v ČR působící nadnárodní maloobchodní sítě o dovozech kvalitu garantujících polských potravin aktuálně uvažují. Tak uvidíme.
Porovnejte: Nejlevnější nákup: stojí nám to za to?