Od doby vstupu ČR do EU bojují naši mlékárenští výrobci proti zákazu používat název pomazánkové máslo. Mimo jiné proto, že nemohli využít na název tohoto výrobku výjimku z evropské legislativy, protože pravidla umožňující příslušné výjimky byla zrušena necelý rok před vstupem naší země do Unie. Letitý spor je nyní, zdá se, definitivně rozhodnut. Verdiktem lucemburského soudu z tohoto týdne se totiž zakazuje výrobky označované jako pomazánkové máslo uvádět na trh.
Přečtěte si: Pomazánkové máslo není máslo, vadí EU
Specifických potravin nemáme mnoho
Pomazánkové máslo je skutečně pouze českým, a z hlediska historie společného státu také částečně slovenským výrobkem
Samozřejmě lze v širokém spektru tuzemských potravinářských výrobků najít starší a tradičnější produkty, než je zhruba 40 let existující výrobek zvaný pomazánkové máslo. Jen málokteré ale dosáhly takové popularity a množství variant, jako právě pomazánkové máslo, které lze tím pádem reálně zařadit mezi nemnohá skutečná specifika naší potravinářské výroby.
Je tedy otázkou, nakolik je verdikt soudu a tlak EU na zrušení názvu pomazánkové máslo strategicky správný. Sama EU totiž verbálně, ale i reálně, podporuje identitu místní potravinářské produkce, a uděluje dokonce tři celoevropsky působící ochranná označení – ochranné označení původu, chráněné zeměpisné označení a označení tradiční místní specialita. Tyto parametry obecně pomazánkové máslo splňuje, problém je pouze ve slovu „máslo“. Evropská legislativa totiž stanovuje, že se název máslo může použít pouze v případě, že výrobek obsahuje určité množství mléčného tuku, přičemž pomazánkové máslo tohoto podílu nedosahuje.
Co je máslo
- „máslo“ je pouze výrobek s obsahem nejméně 80 % mléčného tuku
- „třičtvrtětučné máslo“ s 60–62% obsahem mléčného tuku
- „polotučné máslo“ s 39–41% obsahem mléčného tuku
- „roztíratelný tuk“ – všechny ostatní výrobky, s udáním % tuku
- výjimky – tradiční výrobky nebo označení charakteristické vlastnosti výrobku
Nařízení (č. 1234/2007) ale dává možnost označovat odlišně výrobky, jejíž přesná povaha vyplývá z tradičního používání, nebo pokud se označení jasně používají pro popis charakteristické vlastnosti výrobku. Na základě toho také Česká republika žádala v roce 2004 o výjimku.
Česká republika podala na Komisi dne 18. června 2004 oficiální žádost o zařazení názvu výrobku „pomazánkové máslo“ do přílohy příslušného nařízení Rady, resp. Komise. Toto nařízení umožňuje zapsání názvu výrobků do seznamu výrobků, jejichž přesná povaha vyplývá jasně z tradičního používání, nebo pokud se označení jasně používá pro popis charakteristické vlastnosti produktu a je u něho možné použít označení odchylně od nařízení.
Podle legislativy je pomazánkové máslo tuk
Právní podstata předmětu sporu mezi Komisí a Českou republikou spočívá v aplikaci příslušné legislativy na evropské úrovni, která se týká norem pro roztíratelné tuky. Podle vyhlášky (č. 77/2003 Sb.), kterou se stanoví požadavky pro mléko a mléčné výrobky, se pomazánkovým máslem rozumí mléčný výrobek ze zakysané smetany, obohacené sušeným mlékem nebo sušeným podmáslím, obsahující nejméně 31 % hmotnostních mléčného tuku a nejméně 42 % hmotnostních sušiny. Podle nařízení (Rady o společné organizaci trhů č. 1234/2007) se máslem rozumí výrobek s obsahem mléčného tuku nejméně 39 % (polotučné máslo).
Podle stanoviska Komise se v případě „pomazánkového másla“ vyráběného v ČR jedná o roztíratelný tuk a označení „máslo“ tedy pro tento druh výrobku nelze použít.
Co je pomazánkové máslo
- Obsahuje minimálně 31% mléčného tuku, zatímco běžný sortiment másla vykazuje obvykle obsah tuku kolem 82%.
- Vyrábí se z vysokotučné kyselé smetany, která se tepelně a mechanicky upravuje.
- Energetická hodnota pomazánkového másla je 1360 kJ/100g (325 Kcal), tedy výrazně nižší v porovnání s energetickou hodnotou běžného másla (3100 kJ/100g (740 Kcal).
Formálně je tak rozhodnutí soudu správné. Jenže ČR není jedinou zemí, která označuje nějaký svůj výrobek slovem máslo, ačkoli z hlediska legislativy o máslo nejde. Kromě naší země jde například o Itálii, Španělsko, Anglii nebo třeba Německo. Uvedené země přitom máslo-nemáslo vyrábějí a uvádějí na trh, a nic se neděje. Má-li být tedy brána pozice EU vůči našemu pomazánkovému máslu vážně, musely by se zákazy obdobných výrobků týkat i jiných zemí. Což se, alespoň zatím, prakticky neděje.
Máslo si snad s pomazánkovým nikdo neplete
Samotné pomazánkové máslo je přitom docela „vychytaný“ a nutričně zajímavý výrobek. Díky nižšímu podílu živočišného (máselného) tuku je dokonce podle současných nutričních doporučení zdravější než všechna másla, která se tak mohou nazývat. Pro spotřebitele také představuje velmi praktickou vlastnost, totiž že se po pečivu nebo chlebu dobře roztírá, což je dáno právě nižším obsahem živočišných tuků.
Spotřebitel ze zahraničí, který by si z neznalosti v ČR pomazánkové máslo koupil, a omylem by jej považoval za skutečné máslo, by na své neznalosti fakticky zdravotně vydělal, a rozhodně by nebyl nijak ohrožen. Naopak, měl by tak možnost poznat produkt, se kterým se v jiných zemích EU může setkat jen velmi vzácně.
Jak už bylo řečeno, postoj EU lze pochopit zejména proto, že na ekonomicky jednotném trhu EU by měla platit jednotná pravidla. Kromě toho ale, že zas tak úplně stejná pravidla neplatí, je však také třeba říci, že pomazánkové máslo je skutečně pouze českým, a z hlediska historie společného státu také částečně slovenským výrobkem, který se ani do zahraničí nevyváží, a jde tedy o označení a produkt, jehož působnost je v současné době omezena územím jednoho státu.
V předlistopadových dobách se u nás ročně vyrobilo dokonce zhruba 10 000 tun pomazánkových másel, což rozhodně není zanedbatelné množství. Prakticky vše bylo ale již tehdy zkonzumováno na území ČR. Což znamená, že tento výrobek neohrožoval ani v minulosti, a neohrožuje ani v současnosti žádné mlékárenské výrobce na území EU. Právě proto by bylo velmi legitimní, aby mohla ČR využít obdobné výjimky vztahující se na potraviny, které svým názvoslovím neodpovídají striktně evropským zákonům.
Čtěte dále: Hledejte spojení „čerstvé máslo“, vyhnete se mraženému výrobku