Na okolí může dítě s poruchou pozornosti působit jako zlobivé, nevychované nebo dokonce hloupé. Přitom opak může být pravdou. V běžném životě mají mnohé o dost komplikovanější než většina dětí. Také chtějí být oblíbené a oceňované, ale často se jim to nedaří. Měli bychom k nim přistupovat láskyplně a se shovívavostí.
První projevy poruchy pozornosti přicházejí velmi brzy. Poruchy u dítěte si nejčastěji všimnou rodiče nebo pedagogové v mateřské školce. Dítě je nesoustředěné a často se u něj projevuje hyperaktivita.
Některé teorie přiznávají vlastnostem spojeným s hyperaktivitou význam v dřívějších dobách u pravěkých lovců v boji o přežití. V dnešní době však tyto vlastnosti staví děti do obtížné situace. Co si pod tímto pojmem můžeme v praxi představit? Nadbytečná a divoká aktivita, neustálý neklid, neschopnost dokončit započatou činnost, impulzivita a vznětlivost – to jsou nejčastější poznávací znaky, které můžeme u dětí s hyperaktivitou pozorovat.
K tématu: Je-li v okolí jediná louže, spadne do ní. Proč?
ADHD, nebo ADD?
Děti s diagnózou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neumí svou divokou energii dostatečně krotit, jejich reakce jsou rychlé, impulzivní a často zbrklé. Typický je deficit pozornosti, dětem chybí reflexe času, na jednu činnost se dokáží zaměřit jen na krátkou dobu. Na rozdíl od svých vrstevníků odbíhají od jednotlivých hraček a jakýkoliv rušivý element je od hry odláká. Nedokáží dlouho sedět na jednom místě, ani do konce vyslechnout pokyny. Jsou impulzivní, nepozorné a kvůli zbrklosti dělají často chyby.
ADD je podobnou poruchou, která se však vyskytuje bez hyperaktivity. U dětí s touto diagnózou je naopak aktivita snížena, tyto děti jsou zasněné, uzavřené do sebe a mají potíže s navazováním sociálních kontaktů.
Co dělat při podezření na poruchu pozornosti?
Pro potvrzení diagnózy nebo rozptýlení obav je nejvhodnějším řešením navštívit dětského lékaře nebo pedagogicko-psychologickou poradnu. Tam se dítěte ujmou speciální pedagogové zaměření na poruchy učení a chování. Vhodná je také neurologická poradna, protože ADHD je důsledkem nesprávně fungujícího mozku. Ideální je zařízení, které shromažďuje všechny tyto odborníky na jednom místě a dokáže tedy poskytnout komplexní péči.
Nástup do školy – významný milník
Pro děti obecně znamená nástup do školy významnou změnu a životní mezník. Pro dítě s poruchou pozornosti je situace ještě náročnější. Nároky, které jsou v běžné škole na děti kladeny – udržení pozornosti v rozsahu několika hodin bez dostatečné fyzické aktivity – jsou pro ně prakticky nesplnitelné. Tyto děti nejsou schopny dodržovat pravidla a vydržet delší dobu u jedné činnosti. Také rodiče se nacházejí ve složité situaci, kdy musí řešit stížnosti ze strany školy. Nenechávejte však všechny starosti na svých bedrech, v péči odborníků je možné dosáhnout markantních změn a pozitivních dlouhodobých výsledků.
V seriálu Buďte chytřejší! se zabýváme inteligencí a programy určenými k procvičování mozku:
K dispozici je nejen medikamentózní léčba
Při poruše pozornosti je i dnes často volena medikamentózní léčba, přestože existují i jiné a efektivnější metody. K léčbě ADHD se používá také speciální přístroj na principu biologické zpětné vazby – neurobiofeedback. Léčba za pomocí této speciální metody spočívá ve snímání elektrické aktivity mozku a její transformace za pomoci speciálního softwaru do „počítačové hry”. Cílem terapie je normalizace dotčených mozkových vln, což vede k vymizení poruchy pozornosti a jejích projevů.
Dítě se snaží dosáhnout úspěchu – při řízení autíčka, strefování do terče, závodění, a to pouze za pomocí svého soustředění a mozkové činnosti. Pokud se mu daří své soustředění ovládat, je odměněn dobrými herními výsledky, v opačném případě se mu při hraní přestává dařit. Terapeut volí typy her a zátěž individuálně, aby nebyly pro malého pacienta příliš náročné ani snadné a postupně zvyšuje nároky. V klinice Abbia máme s tímto způsobem léčby velmi dobré výsledky, kladla bych však velký důraz na to, aby s dítětem pracoval erudovaný odborník – pedagog, lékař či psycholog, který dokáže odhalit specifické souvislosti a abnormální signály.