Poškodil vás obchodník? Braňte se!

16. 3. 2011

Sdílet

Právní řád ČR neposkytuje poškozeným spotřebitelům vhodný prostředek k obraně. To se může změnit. Spotřebitelský časopis dTest nabízí až do 15. dubna příležitost projevit svůj názor v anketě na webu www.dtest.cz, ve které se ptá na odhodlání soudit se v modelové situaci, kdy je mnoho spotřebitelů poškozeno jednáním stejného podnikatele.

Právní řád ČR neposkytuje poškozeným spotřebitelům vhodný prostředek k obraně. To se může změnit.

Spotřebitelský časopis dTest nabízí až do 15. dubna příležitost projevit svůj názor v  anketě na webu www.dtest.cz, ve které se ptá na odhodlání soudit se v modelové situaci, kdy je mnoho spotřebitelů poškozeno jednáním stejného podnikatele.

„Neochota spotřebitelů se s podnikateli soudit je i v případě celkem jasných sporů a poměrně zanedbatelné škody s ohledem na nutně vynaložený čas a peníze zcela pochopitelná,“ říká Martina Vernerová, vedoucí poradenské linky časopisu dTest.“ Bez ohledu na výši částky finanční ztráta naštve, obzvlášť když z médií víte, že v této situaci nejste sami, a že poskytovatel služby či prodejce se nejen k ničemu nemá, ale dokonce se mu neseriózním jednáním daří zvyšovat zisk."

Postupujte společně

V anketě časopisu dTest je předložena následující modelová situace:

Na veřejnost se dostala informace, dle které váš mobilní operátor, aniž by si toho kdokoliv všiml, celé roky svým klientům v důsledku chybně nastaveného systému špatně počítal (a následně účtoval) provolané minuty v jejich nepros­pěch. Podíváte-li se zpětně na své výpisy, zjistíte, že za dobu vašeho vztahu jste operátorovi bezdůvodně přispěl téměř patnácti sty korunami. Operátor místo toho, aby vám škodu nějak kompenzoval, zahájil reklamní kampaň, ve které se chlubí „nejspokojenějšími zákazníky na trhu“.

Uvážíte-li počet postižených ve výše popsaném případě, přináší to otrlému podnikateli za stávajícího právního stavu celkem slušný zisk s minimálním rizikem postihu. Trochu zjednodušeně lze říci, že chovat se vůči zákazníkům seriózně se v porovnání s opačným přístupem paradoxně vůbec nevyplácí. Co byste tedy říkali tomu, kdyby se postižení spotřebitelé spojili se spotřebitelskou organizací a žalovali o náhradu škody společně?

„Právě nad tím se před několika lety zamyslela Evropská komise v Zelené knize o kolektivním odškodnění spotřebitelů. Tato snaha však vloni poněkud ustrnula a další vývoj se v blízké budoucnosti nepředpokládá,“ připomíná Vernerová. Přimět Evropu k přijetí jednotné úpravy můžete spolu s dalšími tisíci spotřebiteli z celé Evropy vyplněním krátké ankety na  www.dtest.cz/hla­suj.

Akce odstartovala na světový den spotřebitelů 15. března ve všech zemích EU pod záštitou BEUC (Evropského sdružení spotřebitelských svazů). Výsledky celoevropského hlasování po vyhodnocení budou zúčastněnými spotřebitelskými organizacemi předloženy Evropské komisi, aby se urychlilo přijímání tolik potřebné úpravy umožňující kolektivní odškodnění spotřebitelů. Máte tedy jedinečnou možnost nejen dvěma kliky trochu „pošťouchnout“ Evropskou komisi, ale bezmála změnit Evropu.

Pro upřesnění je třeba uvést, že na možnost hromadných spotřebitelských žalob už náš právní řád myslí, připomíná dTest. Zabývá se ale jen možností nařízení zdržení se protiprávního jednání, což je nejen pro uvedený případ prostředek zcela nedostačující.

Kde nechali zákonodárci díru? Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).