Zalíbilo se vám, co nabízí jiná zdravotní pojišťovna? A chcete se přehlásit jinam? Pak pozor: máte na rozhodnutí už jen několik týdnů. Datum 30. 6. 2012 je posledním možným termínem, kdy můžete zajít na svou zdravotní pojišťovnu, odhlásit se a přejít jinam.
Pokud tento termín nestihnete, budete přes rok čekat na další možnost. Zdá se vám to nesmyslné? Je možné, že brzy se tento zákon, který platí od loňského prosince, změní. Ale zatím tady je a platí. To znamená, že při změně pojišťovny není bohužel jiné východisko, než stihnout termín přehlášení do konce června.
Čtěte také: Zdravotní pojišťovny nabízejí benefity
Podle náměstka ministra zdravotnictví Petra Noska se takový termín zavedl proto, aby zdravotní pojišťovny věděly při tvorbě svých zdravotně pojistných plánů, s kolika klienty mají pro příští rok počítat. A plány se tvoří na podzim, proto taková uzávěrka.
Což ovšem nese řadu nepříjemností pro klienty. Například: i když termín do konce června stihnete, neznamená to ovšem, že se hned od dalšího měsíce stanete klientem jiné vámi vybrané pojišťovny. Pod novou zdravotní pojišťovnu budete spadat teprve od 1. ledna 2013.
„Ne že by nám někdo na přepážkách vysloveně nadával, ale je pravda, že klienti byli nepříjemně překvapeni, když zjistili, že změnit zdravotní pojišťovnu není tak jednoduché a nejde to ze dne na den,“ říká mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny Mario Böhme. „Ono obecně povědomí o tom, jak je to s přechodem k jiné pojišťovně, je u lidí velmi nízké,“ dodává.
Některé zdravotní pojišťovny proto chystají na měsíc červen speciální kampaně, aby na poslední chvíli přilákaly nové klienty.
Termíny pro změnu zdravotní pojišťovny:
- termín pro vyřízení změny ZP: do 30. 6. 2012
- termín platnosti této změny: od 1. 1. 2013
Změna nastane vždy jen 1. lednu následujícího kalendářního roku a přihlášku k nové zdravotní pojišťovně musí klient podat nejpozději šest měsíců před dnem změny, tedy nejpozději 30. června.
Zákon se má změnit
Zákon je pohodlný pro zdravotní pojišťovny, ale nikoliv pro pacienty. Není tajemstvím, že některé menší pojišťovny jen neochotně proplácejí vysoce nákladnou léčbu svým pojištěncům a ti pak raději přecházejí jinam. Stejně tak to je problém pro pacienty, jimž například lékař zemře, nebo se přestěhují a hledají nového; pokud zjistí, že nemá smluvní vztah s jejich pojišťovnou, musí si najednou vše začít hradit hotově sami.
Aktuálně se však zdá, že lidé budou moci opět měnit zdravotní pojišťovnu častěji než jen od začátku roku. Senátem totiž nyní prošel návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění, a politici jej podpořili.
Až do loňského prosince platilo, že člověk směl pojišťovnu změnit jednou za rok, a to pokaždé k prvnímu dni čtvrtletí. To znamená k 1. lednu, 1. dubnu, 1. červenci a k 1. říjnu. Teď je to možné také pouze jednou za rok, ale změna nastane vždy jen 1. lednu následujícího kalendářního roku a přihlášku k nové zdravotní pojišťovně musí klient podat nejpozději šest měsíců před dnem změny, tedy nejpozději 30. června. Od příštího roku by pojištěnci mohli zase změnit pojišťovnu vždy k prvnímu dni čtvrtletí, opět ovšem jen jednou ročně. Tedy: mohlo by se vrátit to, co bylo.
Češi jsou sice konzervativní a zdravotní pojišťovnu mění jen zhruba dvanáct až patnáct procent lidí ročně. Vždy je ale dobré se přesvědčit, zda jiná pojišťovna nenabízí lepší podmínky. Než však svou zdravotní pojišťovnu změníte, raději se předem přesvědčte, že lékaři, které nejčastěji potřebujete, mají s vaší nově vybranou zdravotní pojišťovnou smlouvu. Jinak budete muset v ordinaci platit hotově a nikdo vám peníze neproplatí zpět.
O co se zajímat u nové pojišťovny?
- V prvé řadě o to, zda má smluvní vztah s vaším praktickým lékařem, zubařem, gynekologem, případně pediatrem či alergologem, nebo jiným specialistou, jehož nejčastěji potřebujete (oční lékař, diabetolog…) a to včetně nejbližší nemocnice.
- Jaké nadstandardní podmínky nabízí pro vaši věkovou kategorii – pojišťovny mají nejrůznější balíčky služeb pro těhotné, seniory, děti, sportovce… Díky nim můžete mít například příspěvky na nejrůznější nepovinná očkování, plavání zdarma nebo třeba vitaminy.
- Zda má dostatečnou síť poboček a nebudete muset jezdit například až do krajského města, když budete muset něco řešit.
- Zda má nějaké programy prevence, z nichž vám při jejich dodržování plynou výhody.
- Případně zda nabízí například služby call centra, které je vám schopné rychle vyhledat nejbližšího smluvního lékaře, jste-li třeba na dovolené mimo bydliště.