Je tu rec o potravinach, ale kdyz uz jste nakousl tu bundu...me by tedy hodne zajimalo, kde bylo napr. vyrobeno moje nove auto, za ktere utratim statisice korun. Nepredstirejme, ze svet je unifikovany, jak by si to prala EU, ze se vsude dodrzuji normy kvality a pouzivaji jen schvalene suroviny. Tak to neni. Nechapu, proc by se ze zakaznika melo stat nevedouci tele, ktere bude jen platit a nevedet, za co.
S autem je to podobný problém. Automobilka skládá dohromady díly, které si objedná od dodavatelů různě po světě. Motor z Německa, světlomety z ČR, díly karoserie z Belgie, sedačky z Polska atd. Navíc se každý díl skládá z dalších dílů, které opět dodávají firmy z různých zemí.
Vůz je z právního hlediska "vyrobený" v místě kde složí dohromady nápravu se zbytkem vozu, což může být ČR stejně jako USA nebo Indie. Jenže v jednom závodu vyrábějí motory, karosářské díly, svařují karoserie, lisují plastové díly atd., a v jiném jen skládají svařenou nalakovanou karoserii s hotovými nápravami a pohonným systémem.
Jak potom určíte zemi původu vozu? Vždyť není problém v ČR "vyrobit" ruský vůz Lada. Stačí ho dovézt v pár dílech a složit ho tu. Je takový vůz snad v něčem lepší než ten vyrobený v Rusku? Nebo chcete k vozu knížku s výčtem třiceti tisíc dílů s místem jejich výroby?
Pro uvedení vozů do prodeje platí v EU přísná pravidla, která musí výrobce plnit bez ohledu místo výroby. Kvalitu můžete soudit podle značky, statistiky poruchovosti od ADAC, referencí od autobazarů apod.