Prague candy festival: Rozpočet se pohybuje v řádu statisíců

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz
Už za tři dny se v Praze uskuteční první ročník Prague candy festivalu. Co vše na něm najdete, ochutnáte a uvidíte? To nám prozradila hlavní organizátorka festivalu Kristýna Stejskalová.

Už tuto neděli 17. dubna se v prostorách hotelu Pyramida v Praze uskuteční první ročník Prague candy festivalu. Od dvanácti do devatenácti hodin se tam budou prezentovat i malí i začínající podnikatelé, kteří nabídnou vše, co umí. Ochutnat tak budete moci třtinové koblížky z Růžového domečku, cupcaky z Cakeland cupcakes či ručně vyráběnou čokoládu Lyra. Bude toho ale mnohem víc, jak prozrazuje hlavní organizátorka festivalu Kristýna Stejskalová.

Jste jednatelkou firmy LiveArt, jaké akce už máte za sebou?

Naše firma je na trhu už spoustu let, dříve se specializovala na koncerty vážné hudby, teď, po deseti letech nečinnosti, jsme firmu obnovili a zaměřili jsme se festivaly. První velkou akcí, kterou máme za sebou, je Prague Cake Festival, který probíhal v říjnu loňského roku.

Co vás přivedlo k nápadu rozjet Prague candy festival?

Jednak moje velká láska ke sladkému, ale především dlouholeté organizační zkušenosti z plánování různého typu akcí.

Jak dlouho trvaly přípravy?

Standardně se začíná plánovat asi půl roku až devět měsíců předem. Rádi bychom měli na přípravy více času, ale v Česku vám bohužel moc firem není schopno zaručit účast rok předem, takže se tomu musíme přizpůsobit. Nejvíce úkolů pak musíme zvládnout tak měsíc před konáním akce.

Co se tak dá zařídit předem a co zařizuje teď, kdy máte nejvíce napilno?

Předem jsme zařizovali prostory, plánovali jsme rozpočet, reklamu, sháněli se vystavovatelé… Zrovna v minulém týdnu jsme zaregistrovali posledního, pětadvacátého. Teď, těsně před spuštěním festivalu, vystavovatele rozmisťujeme do třech velkých sálů a zodpovídáme dotazy výrobců, kteří se festivalu zúčastní. Přece jen se jedná o první ročník a vystavovatelé chtějí vědět, co přesně je čeká.

Co je vůbec to nejdůležitější, když bych se třeba rozhodla uspořádat podobný festival, třeba festival bábovek?

Nejdřív byste si měla zjistit, jestli je na trhu dostatek firem, které budou ochotny se festivalu zúčastnit, a zda o takový festival bude vůbec zájem. V neposlední řadě byste si měla ujasnit, jestli si na to troufáte z organizačního hlediska, protože je to hodně práce, a určitě byste měla disponovat i značnými finančními prostředky na rozjezd, což je u prvních ročníků jakékoliv akce to hlavní, pokud chcete začít kvalitně. Velkou výhodou je také vzdělání v oblasti podnikání, což se bohužel v českém prostředí dost podceňuje a podle toho pak spousta akcí vypadá dost neprofesionálně.

Jaký je třeba váš rozpočet?

To bych si nechala pro sebe, ale mohu prozradit, že rozpočet je dvojnásobný oproti Prague Cake festival. Přičemž nejde o desetitisíce, pohybuje se v řádech statisíců.

Řada výrobců, kteří se festivalu budou účastnit, jsou opravdu malí nebo nejsou tak hodně známí, proč jste vybrala zrovna je?

My jsme lidem nechtěli představovat firmy, jejichž výrobky najdete všude. Cílem festivalu je představit návštěvníkům sortiment originální, který nabízejí třeba i právě začínající firmy, které ještě nejsou tak dobře známé. O tom by dle mého názoru měly festivaly být – seznámit člověka s něčím novým, neotřelým a originálním. A zároveň dát začínajícím firmám příležitost nasbírat zákazníky a představit své produkty široké veřejnosti.

Podle jakých kritérií jste výrobce pro festival vybírali?

V první řadě jsme se zaměřovali na originalitu, důležitá pro nás byla i cenová relace, protože chceme nabízet jak kousky dražší, tak i levnější. Dbali jsme i na rozmanitost sortimentu, k ochutnání i koupi tak budou bonbony, cupcaky, čokolády, dorty, nápoje, ale budete moci ochutnat i například raw produkty.

Kde jste výrobce na festival hledala?

Někteří s námi byli už na Prague Cake Festivalu, další se ozývali sami, a zbytek jsem oslovila přímo. Ale je pravda, že se potýkáme i s tím, že se některé firmy prvních ročníků bojí. Chtějí se podívat, zjistit, jak festival naživo probíhá a pak se na druhý ročník už hlásí samy. Každopádně proto najdou návštěvníci na festivalu firmy, které se nebojí jít do něčeho nového, což také podtrhuje nekonvenční myšlení a nadšení jejich majitelů.

Musela jste nějakého výrobce odmítnout, protože například nesplňoval nějaká vaše kritéria?

Ano, to se stalo, někteří výrobci, které jsme na festivalu chtěli mít, odmítli s tím, že jsou časově vytíženi. V jednom případě to bylo i proto, že na Prague Cake Festivalu nasbírali tolik kontaktů, že rozšířili výrobu, výrobky nabízejí už i přes distributora, a na akci v současné době nemají čas. I když mě to mrzelo, naopak jsem měla velkou radost, že jim předchozí festival hodně urychlil rozjezd. Ale hlásili se nám i lidé, jejichž sortiment či filozofie nám nezapadala do konceptu akce, nebo také ti, kteří ještě neměli webové stránky, ani svou vlastní značku.

Šlo třeba o foodblogery?

Také. Ale tato akce není o tom si něco zkusit, my potřebujeme profesionály, takže jsem takové lidi spíše naváděla k tomu, aby si všechno trochu více předpřipravili, ujasnili si koncept a ozvali se na příští ročník.

Vstupné je v předprodeji stovku, co za tyhle peníze na festivalu dostanu?

Za stovku se dostanete do celého areálu, kde bude probíhat řada ochutnávek a probíhat bohatý doprovodný program: módní přehlídka, kde se spojí jídlo a odívání, budete se moci zúčastnit soutěží, naživo sledovat, jak se vyrábí medovník, pralinky i jak zvládnout skvělou kávu v džezvě.

Byl o účast na festivalu v řadách výrobců zájem? Není už trh podobných festivalů přesycen?

Myslím, že každý festival nabízí něco jiného. My se poměrně úzce zaměřujeme na určitý sortiment, nenabízíme všechno a od všech. Najdete u nás samé dobře vybrané profesionály, kteří přináší něco nového a co dle mého názoru stojí za to, aby se šířilo mezi více a více lidí. Na druhou stranu si myslím, že je to báječné, že se kultura food festivalů dostala konečně i do České republiky. Samozřejmě ne každá akce je zárukou kvality, ale naštěstí si trh vyčistí sám ty dobré akce, které na rozdíl od těch horších budou mít stále spoustu návštěvníků a zájem o další ročníky.

Na co vy se osobně nejvíce těšíte?

V listopadu jsem měla takovou hezkou představu, jak od všech vystavovatelů na Prague Cake Festivalu všechno ochutnám a nakonec jsem se k ochutnávání dostala až v šest večer. Takže na tohle už se netěším, i když bych ráda. Ale hodně moc se těším na doprovodný program, který jsme opravdu skvěle vyladili, a také na ten pocit, až začnou lidé přicházet a ochutnávat a kdy se to celé, po více než půl roce příprav, dá do pohybu.

Co myslíte, že nejdříve zmizí? Který prodejce bude mít první prázdný pult?

Myslím, že první budou pryč cupcaky. Kdo se na ně těší, měl by určitě přijít co nejdříve.

A budou ceny jednotlivých výrobků pro moji kapsu výhodnější?

Určitě, všechny ceny jsou zvýhodněné. Výrobky na festivalu pořídíte o pět až dvacet procent levněji, než jsou běžné ceny výrobců.

Kolik máte zatím prodáno vstupenek?

Několik stovek, ale týden předem mizí vstupenky nejrychleji. Maximální kapacita festivalu je dva a půl tisíce lidí.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).