Ne, není to dobře. Přejít za autem je mnohem, mnohem bezpečnější, než hrát ruskou ruletu "dobrzdí-nedobrzdí", jak je tomu na přechodech dnes.
Přednost chodců na přechodech je proti fyzice, zdravému rozumu i pudu sebezáchovy. Tento hloupý předpis již v ČR zavinil zbytečnou smrt stovek lidí.
V roce 2000, před vstoupením přednosti chodců na přechodech, zemřelo na přechodech 7 chodců. V dalších letech, po vstoupení nového předpisu to bylo přes 30 mrtvých, poté sice pomalu klesala, nikdy však již neklesla na původní hodnoty:
http://www.ibesip.cz/468_Dopravni-nehody-chodcu-v-roce-2007-a-trendy-od-roku-2000
Viz také http://blog.ihned.cz/c3-27003580-Y00000_d-prednost-chodcu-na-prechodu-nesmysl
Jak jsem psal výše, na frekventovaných silnicích přednost chodců význam má. Ale ne v podobě, v jaké je v zákoně nyní, kdy řidič musí sledovat chodce na chodníku, aby mezi nimi hledal někoho, kdo "zřejmě hodlá použít přechod".
Pokud by byl zákon napsán jinak, a chodec (např. důchodce) jasně označil, že potřebuje, aby řidič zastavil, vypadalo by to jinak.
Běžná situace na přechodu na nepříliš frekventované silnici: V čase 0 k přechodu příjíždí auto a přichází chodec.
Dříve:
- v čase +3s auto projelo přes přechod, aniž by brzdilo, a chodec mohl začít přecházet
- v čase +4s chodec začal bezpečně přecházet
- v čase +14s byl chodec na druhé straně
Nyní:
- v čase +1s řidič zareaguje na blížícího se chodce
- v čase +7s dobržďuje před přechodem
- v čase +8s chodci dochází, že řidič brzdný manévr zvládne, a začíná přecházet
- v čase +18s je chodec na druhé straně
- v čase +19s se řidič rozjíždí
- v čase +24s zařazuje 2. rychlostní stupeň
- v čase +29s získává původní rychlost
Výsledek:
- chodec se "díky" přednosti zdržel o 4s déle
- auto se zdrželo o nejakých 24s, a navíc absolvovalo jeden brzdný manévr, a jeden rozjezd, a vypustilo do životního prostředí adekvátně více znečišťujících látek