Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou

17. 7. 2009

Sdílet

Je to trochu paradoxní: kolo je určeno k přepravování člověka z místa na místo, a přitom dnes bývá samo neustále přepravováno. Není proto od věci si říci, jakým způsobem a kde můžete kolo převážet.

Jak upevnit kolo na auto

Sport-relax-Outdoor (sport)-cyklistika-14

Pravděpodobně nejrozšířenějším druhem přepravy kola je na autě. Nejčastěji se kola se převážejí na střeše, na nosičích upevněných na příčných lištách. Druhou variantou jsou nosiče na zadní části auta. Nosiče jsou k dostání v cykloprodejnách a v obchodech s autopříslušen­stvím. S koly na střeše je nutné jet pomaleji, především kvůli větrným poryvům – kolo při příliš silném větru může spadnout. Nevýhodou také je, že se kola během jízdy mohou od případného deště zašpinit. Proto alespoň řídítka a sedlo zabalte do igelitu.

Kolo se dá přepravovat i uvnitř auta, nejlépe se na to hodí vozy s pátými dveřmi, tedy typu hatchback, kombi, van a podobně. Čím větší auto, tím se kolo převáží snáze. U menších vozů je nutné sklopit zadní sedadla a odmontovat obě kola, u větších vozů stačí jen sklopit zadní sedadla; kolo se obvykle vejde celé, někdy je nutné sundat přední kolo. Někdy stačí také sklopit jen část zadních sedadel (jsou-li dělená), pak mohou s kolem v autě cestovat i tři lidé. Pod kolo je dobré dát starou deku či prostěradlo, aby se neušpinilo čalounění. Do větších aut se takto vejdou dvě i tři kola.

Přepravování kola vlakem

Z hlediska cykloturistického, ale i ekologického, k sobě nejlépe patří spojení kolo-vlak. Vlakem se kolo přepravuje snadno a pohodlně, nicméně mnoho rekreačních cyklistů stále nemá potřebné informace a bojí se vlak využívat více.

Nejsnadnější je jízda v příměstských elektrických soupravách, v nichž se automaticky otevírají dveře. Kolo majitel sám umístí na přepravní plošinu a při příchodu průvodčího zaplatí poplatek, pokud ho už neplatil společně s jízdenkou u pokladny. Jedná se o tzv. rozšířenou přepravu spoluzavazadla, která platí i pro motoráčky a některé větší (zelené) vagóny s vyhrazenými přepravními prostory. Rozšířená přeprava se pozná podle loga kola v jízdním řádu, logo je i na dveřích vlaku. Příměstské spoje se vyplatí využívat hlavně v Praze, vyhnete se tak frekventovaným výpadovkám a několikakilometrové jízdě z centra na okraje.

Sport-relax-Outdoor (sport)-cyklistika-13

Pro přepravu kola v ostatních vlacích je možné využít vagóny určené pro přepravu zavazadel: většinou přijedete s kolem až k vagónu s dvoudílnými velkými dveřmi, průvodčí vám kolo naloží, zaplatíte poplatek a v cílové stanici si kolo vyzvednete. V některých vlacích lze kolo přepravovat i na posledním a prvním představku, tedy v prvních a posledních dveřích soupravy.

Pozor: některé rychlíkové a expresní vlaky kola vůbec nepřepravují – poznáte je podle toho, že v jízdním řádu nemají ve svém sloupci logo kola v kolečku, případně v rámečku. Některé rychlíkové spoje mají zase tzv. povinnou rezervaci kol (čtverhranné logo kola v rámečku). Tu je nutné si zajistit do dvou hodin před odjezdem; když ji nemáte, průvodčí vám kolo sice může vzít, ale platíte přirážku. Kolo lze nicméně přepravovat třeba i Pendolinem – i zde však platí tzv. povinná rezervace.

Všechny informace nutné pro tuto přepravu kol jsou podrobně popsány v každém jízdním řádu nebo na webu www.cd.cz.

Cestování s kolem autobusem a MHD

Sport-relax-Outdoor (sport)-cyklistika-15

Kolo lze přepravovat také autobusem, v jeho úložném prostoru, pokud k tomu dá řidič svolení. Informujete-li řidiče, že lze kolo rozebrat a zmenšit tak jeho velikost (odmontovat přední a zadní kolo), situaci to jistě ulehčí. U dálkových linkových autobusů, s nimiž jezdí cestující s mnoha taškami, může být přeprava kola problematická, v případě místních linek, které nejedou plné, bývá lehčí. Autobusy – i jejich zastávky – lze zase využít třeba v případě, že jste nenadále zastiženi deštěm a k vlaku je daleko. Vždy přitom záleží na formě prosby, kterou řidiče o přepravu požádáte.

Kolo je možné přepravovat i na většině horských sedačkových lanovek (Harrachov, Špindlerův Mlýn, Klínovec, Kleť atd.). Obyčejně kolo obsluha lanovky umístí na navařené háky a na výstupní stanici zase sundá. Kola berou i některé kabinkové lanovky – např. na Ještěd, na Černou horu v Krkonoších (nikoli však pražská lanovka na Petřín).

V pražském metru se kolo přepravuje na každé poslední plošině každého vozu a to maximálně dvě kola na plošinu. Za kolo se v metru neplatí. Rovněž metro je vedle vlaku pro pražské cyklisty ideálním prostředkem, které mu umožní vyhnout se nepříjemné a nebezpečné jízdě mezi auty.

Kolo lze přepravit i letadlem, musí být však složené v přepravním vaku. Pokud ho nemáte, lze využít papírové krabice, v nichž dovozci kol dodávají kola do prodejen. Krabice jsou úzké, cca 1×1,5 metru veliké a lze o ně požádat v cykloprodejnách. Do krabice se kolo dává s odmontovanými koly, vyndaným sedlem a naležato otočenými řídítky. Krabice se přelepí izolepou a na letišti ještě zabalí do fólie.       

Autor článku

Publicista, pracoval v týdeníku Reflex a televizi Public, zajímá ho oblast kultury, historie, ale také turistika a minulost a současnost české krajiny. Věnuje se aktivně cyklistice a golfu a o obou sportovních činnostech píše (www.navzduchu.cz).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).