Nejprve si vyjasníme pojmy. Jízdu na kole, která stojí v tělocvičně, můžete najít pod různými názvy – Spinning, indoor cycling nebo schwinncycling, a možná už existují i další „ingy“. Je to hlavně záležitost licencí a reklamní politiky obchodníků se stacionárními koly. Takže pokud má například instruktor licenční kurs na spinning, nesmí (tedy neměl by) bez dalšího licenčního kursu vést hodiny indoorcyclingu a naopak. Údajně jsou totiž mezi těmito směry jízdy na stacionárním kole rozdíly. Protože na to mám trochu jiný názor, rozhodla jsem se používat jakýsi jednotící název – cycling. I když vlastně sama používám hezké české slovo „kola“.
Čtěté téma: Mé první cycling
Jdeme na kola
Výhody stacionární jízdy na kole oproti jízdě na horském nebo silničním kole jsem už naznačila v úvodu. Nemusíte mít kolo, nemusíte mít strach, že vás sejme kamion, nepotřebujete helmu ani plnou skříň cyklistického oblečení od letních modelů po zimní, nehrozí vám, že bez mapy zabloudíte v hustém lese a hlavně – nespálíte se od slunce, nezmoknete, nezmrznete, neprofouknete a nebudete muset volat o pomoc, když 60 km od místa bydliště píchnete a zjistíte, že nemáte ani lepení, ani náhradní duši.
Výhody oproti jiným formám aerobního pohybu také stojí za zmínku. V porovnání s během vítězí kola na plné čáře tím, že šetří klouby a jsou vhodná i pro lidi s nadváhou. Dilema, zda se pustit do aerobicu nebo cyclingu, vyřešíte tak, že si odpovíte na základní otázku: Chci se potit při více či méně složitých choreografiích, pamatovat si anglické názvy jednotlivých krokových variací a celou dobu se přitom sledovat v zrcadle, nebo nechci moc přemýšlet, ale potřebuju dostat pořádně do těla a rychle zvýšit kondici? Pokud je správně za b, čtete dál.
Hubne se po cyclingu?
To je zajímavá otázka. Tedy, spíš nejčastější otázka. A tak vás nebudu napínat. Pokud budete vydávat víc energie, než přijímat, zhubnete. Zda energii vydáte jízdou na kole, během, aerobicem, mytím oken, štípáním dřeva nebo sexem, je v zásadě jedno. Ale pokud si po tréninku dáte dvě piva nebo pořádnou večeři, jste zase na nule.
Čtěte téma: Cvičím, ale nehubnu. Proč?
Možná jste také slyšeli, že po cyclingu ztloustnou a zmohutní stehna. Také jsem to slyšela. Je to asi tak: kulturisté by dali vše za to, aby jim narostly svaly. Zvedají tuny železa, konzumují hromady bílků a syrovátky, a polykají různé suplementy, a to vše v kombinaci s mužskými hormony opravdu vede k nárůstu svalové hmoty. Při jízdě na kole sice občas přidáte zátěž, ale stále jde o pohyb dynamický a aerobní. Museli byste jezdit každý den minimálně hodinu s velkou zátěží, a teprve potom by vám možná nohy zesílily. Půjdete-li na cycling dvakrát týdně, neřešte to. Jediné, co hrozí, je úbytek tukové vrstvy a posílení svalů. To ale neznamená jejich viditelný nárůst. Prostě budete mít hezky tvarovaná stehna a lýtka.
Správné nastavení kola při cyclingu (Foto: autorka)
Cycling? To nezvládnu
Častá obava, zejména žen, které pravidelně necvičí. A mužů, kteří vidí vycházet ženy po hodině jízdy na kole z tělocvičny. Je to obava naprosto zbytečná. Hodinu na kole přežije každý přiměřeně zdravý člověk bez ohledu na pohlaví, věk, kondici i hmotnost. Ovšem jen za určitých podmínek, a tím se dostávám k tomu nejdůležitějšímu. Není to ani název, ani podoba kol, ani výběr hudby. Jde o lektora. Na něm jediném záleží, jestli si nezkušený klient cycling oblíbí, nebo jestli se po 15 minutách zhroutí vyčerpáním a už nikdy do tělocvičny nepřijde.
Zkušený a profesionální lektor se vždy nových klientů zeptá, jestli už mají s jízdou na kole zkušenosti. U nováčků se zajímá o jejich zdravotní stav. Každému bez ohledu na to, zda je na hodině poprvé nebo posté, zkontroluje nastavení kola. To je totiž téměř nejdůležitější. Špatně nastavená výška sedla nebo řidítek vám nejen zkazí požitek z jízdy, ale můžete si ublížit.
Když budete mít sedlo nízko nebo příliš vepředu, budete nadměrně zatěžovat kolena, vysoko vytažená řidítka ve stylu jízdy a la paní radová pak úplně mění styl jízdy a nemá to s cyclingem nic společného.
Nastavení kola
Jak se tedy správné nastavuje kolo pro cycling? Sedlo si nastavte do výšky hrotu pánevní kosti. Vzdálenost sedla od řidítek se rovná délce vašeho předloktí. Řidítka jsou stejně vysoko nebo nepatrně výš než je sedlo. Když si na kolo sednete, měli byste mít v dolní úvrati nohu na pedálu téměř napnutou. Vždy zkontrolujte, zda máte utažený řemínek od klipsny. Na kole seďte s rovnými zády, aerodynamickou polohu s ohnutými zády necháme cyklistům na Tour de France, my odpor vzduchu překonávat nemusíme. Ramena tlačte dolů, řidítka držte celými dlaněmi, paže nepatrně pokrčte v loktu.
Špatné nastavení kola při cyclingu (Foto: autorka)
Na začátku každé hodiny by vám měl instruktor poradit, jak na kole zvyšovat a snižovat zátěž a jak ho rychle zabrzdit v okamžiku, kdy se váš sprint změní v neovladatelné perpetuum mobile. Hlavně by vám měl říci, že jste-li na hodině poprvé, bez předchozích zkušeností, bude úspěch, když celou lekci odšlapete jakýmkoli způsobem. Kolo má totiž výhodu, že každý jede sám za sebe a i když nebudete stíhat tempo nebo nezvýšíte zátěž tak jako ostatní, nijak tím hodinu nenarušíte. Což se třeba u aerobicu stát může.
Čtěte speciál Vitalia.cz: Desatero cyklistiky
Zatímco jízda v sedle vás zřejmě nezaskočí, při jízdě ve stoji nebo se střídavým vysedáváním už trochu fyzické kondice a koordinace potřebujete. Hlavně je nutné zvýšit zátěž, bez ní se jízda ve stoji stává krajně nebezpečnou až adrenalinovou (chcete-li komickou) záležitostí. Při jízdě ve stoji zkuste udržet zadek nad sedlem, to znamená, že těžiště těla bude co nejvíc vzadu. Jinak to odnesou vaše kolena. Při střídavém vysedávání, kterému se mezi námi lektory říká jumping, platí to samé. Jde navíc už o poměrně náročný prvek a pokud vám při první hodině nepůjde, neřešte to. Až svaly zesílí a tělo si zvykne, jumping si určitě oblíbíte.
Hudba hraje důležitou roli
Cycling jezdí za doprovodu hudby a tu vybírá instruktor. Hudba by měla udávat rytmus jízdy – měli byste šlapat do rytmu. Ne každý ale rytmus slyší, a pokud je to váš případ, sledujte tempo instruktora a snažte se šlapat podle něj. Když ale třeba při sprintu nebudete zpočátku stíhat, prostě zvolněte a jeďte tak, abyste to zvládli bez pocitu, že každou chvíli vypustíte duši.
Zejména při prvních hodinách vám možná budou docházet síly třeba i proto, že se necháte strhnout atmosférou a přepálíte začátek. Pak jsou dvě možnosti – buď se za každou cenu pokusíte vydržet tempo s těmi, kteří jezdí pravidelně a zničíte se tak, že už nikdy nepřijdete, nebo zpomalíte, uberete zátěž, vynecháte jumpingy a hodinu si užijete ve svém tempu. Příště to bude lepší a za měsíc zjistíte, že zvládnete to, co ostatní.
Co si vzít na sebe
Chcete-li si i po pravidelném tréninku na stacionárním kole uchovat spokojený sexuální život, doporučuji alespoň zpočátku jízdu v cyklistických kalhotách s vložkou. Oceníte je zejména při vysedávání ze sedla. Triko sající pot, ručník, lahev s vodou a pevné boty. Jinak hrozí, že vás v půlce hodiny začnou brnět a pálit chodidla. Prsteny a náramky nechte doma – jednak škodí povrchu řidítek a hlavně – při jízdě vám mohou mírně otéci ruce a prsteny pak zabrání průtoku krve i energie.
Pozor na instruktora
Jak už jsem napsala, instruktor je tím, kdo vytváří hodinu. Pokud přijdete poprvé na cycling a do sálu vběhne naspeedovaný instruktor s mikroportem, pustí na plné pecky hudbu, skočí do sedla, zavelí: „Jedééém, šlapééém a makej, makej“, aniž by zkontroloval nastavení kol a zjistil, v jaké jsou klienti kondici, místo vysvětlování jednotlivých pozic pouze vykřikuje povely, z nichž výše uvedené zazní nejčastěji a nenechá vás vydechnout, natož zvolnit, raději to příště zkuste jinde.
Když vás ale přivítá, vše vysvětlí, zvolí individuální přístup a povzbudí vás k dalšímu pokračování, překonejte lenost a přijďte znovu. Za pár týdnů zjistíte, že kondice stoupá, sami si přidáváte zátěž, při sprintu nelapáte po dechu a na jumpingy se vysloveně těšíte. Kalhoty vám jsou volné, stehna a zadek nepřipomínají rosol a vy máte daleko víc energie, než před tím.