Vlákno názorů k článku Přítulný autista či Asperger? To je jako tulící se dikobraz od Moucha - Dobrý den, nejsem psycholog ani autista, ale článek od...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 12. 2016 21:19

    Moucha (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    nejsem psycholog ani autista, ale článek od dr Nováka mě nepřijde pobuřující a už vůbec nijak dehonestující část populace "Autistů či Aspergerů". Autor popisuje vývoj přístupu ostatních lidí, škol a institucí k těmto lidem a své zkušenosti s praxe. Není důvod nevěřit proč, by tomu tak nemohlo být, nenapadá mě žádná myšlenka jaký profit by na tom mohl získat.
    Já tu hledal informaci o autismu - co mě při setkání s člověkem - dítětem autistou, může a nemusí čekat. Tak jak každý člověk jinak reaguje na různé situace, tak každý autista může mít jiné reakce na různé situace a není na tom nic urážejícího či ponižujícího, je to prostě fakt, který k tomuto postižení patří. A není třeba se pro pravdu zlobit, jak tomu občas bývá a platí to i pro některé autisty respektive rodiče.

  • 15. 12. 2016 22:01

    Michal Roškaňuk

    To, co píšete, je pane Moucho právě to, co tolik lidí naštvalo: přečetl jste si článek od odborníka, který sem už dlouho přispívá, zajisté má četnou a spokojenou klientelu (ale v problematice partnerských vztahů jak jsem pochopil) a má titul, takže automaticky akceptujete vše v článku jako bernou minci.

    A za čas se setkáte někde s dospělým autistou - například v nějaké vypjaté situaci, zachováte se podle těch informací a tomu autistovi to uškodí. Proto ta kritika a všimněte si prosím, že přichází od lidí s autismem.

    Zkrátka špatně informovaný člověk se může hladce dostat do situace pedagožky, která pod vlivem bludu, že autisté "nevnímají emoce", poradila spolužákům klienta, aby když se jim něco na tom chlapci nelíbí mu to dali co nejvíc najevo, protože by to jinak nepochopil. Najednou se chlapec stal terčem šikany a přitom to paní učitelka myslela dobře - dokonce některé děti si ani nebyly vědomy, že šikanují ... v tom je nebezpečí věrohodně podané dezinformace, že škodí i skrz ty, kdo škodit nechtějí.

  • 16. 12. 2016 12:42

    Moucha (neregistrovaný)

    Dobrý den,
    (nejsem ani učitel)
    nepochopil jsem z čeho usuzujete, že pedagožky jsou pod vlivem bludu.... nezlobte se, ale to je dle mého, v souvislosti s příspěvkem dr T.N. úplně mimo. Nenabyl jsem z článku dojem že bych měl snad svou nelibost - " když se mi něco nelíbí" "někomu dávat něco najevo, co nejvíce či snad někoho nevědomky šikanovat".
    Pokud se některý z pedagogů takhle zachoval (což nevylučuji) - je to smutné
    Upřímně, domnívám se, že jsou situace (nejen setkání s autistou..) na které se nelze připravit dle jakéhokoliv návodu, přirovnám to k jízdě autem na zledovatělé silnici a dostanete smyk - víte, že to klouže, ale netušíte do které příkopy vás to vtáhne.... a jak se zachováte Vy či auto, ano pak už si jen říkáte, kdybych byl býval tolik nebrzdil....
    Já článek hodnotím jako přínosný, pokud bych měl zájem se o tématu dozvědět více, rozhodně bych vyhledal odborníka a prodiskutoval s ním problematiku osobně, vyhnul bych se tím případnému nedorozumnění. A nenapadá mě důvod proč ne, zrovna s panem doktorem Novákem.

  • 16. 12. 2016 13:13

    hmm (neregistrovaný)

    Přínosný Vám přijde možná protože o autismu zřejmě nemáte ponětí. Vzhledem k tomu, že vám stačí to, co napsal pan dr., tak i nadále s prominutím budete žít v bludu. Věřte, že spousta autistů se nechová vůbec tak, jak jsou zde popisováni. Někteří možná ano, ale rozhodně ne všichni! Opravdu to nejde zobecňovat. Někde jsem četla že tolik kolik zná člověk osobně autistů, tolik zná forem autismu. Opravdu je každý trochu jiný a nenajdete dva úplně stejné autisty se stejnými projevy (stejně jako neurotypici, ti taky nejsou všichni jak přes kopírák že ne?) Proto se tomu také říká PAS - porucha autistického spektra. Najdete zde široké spektrum projevů autismu. Nejsem žádný odborník, jen matka 5 a půl letého autisty, kterýho mám doma dennodenně před očima. Ten článek mě tedy dost nadzvedl.

  • 16. 12. 2016 16:15

    Moucha (neregistrovaný)

    Dobrý den, ano máte pravdu, mě tato informace stačí, nemám pocit, že bych byl nějakým způsobem obluzen.... Jak sama uvádíte "Spousta autistů se nechová tak jak jsou zde popisováni. Někteří možná ano" Lze tedy tímto připustit, že někteří se mohou chovat řekněme poněkud excentričtěji než jiní. Každý člověk je svým způsobem originál - není nikdo stejný. A stejně tak věřím tomu, že někteří autisté se mohou projevovat mírněji. Myslím že dr. Novák nechtěl článkem říci, že jsou pouze autisté černobílý (nevnímejte jako projev rasismu) ale naopak jsou "rozmanití" tak jako jiní lidé. A to je také fakt.
    Pan doktor uvedl fakta a zdá se, že pro tuto pravdu se zde mnoho lidí zlobí, ale to tak bylo a bude vždy.

  • 16. 12. 2016 13:21

    Michal Roškaňuk

    Pane Moucho, dopouštíte se chyby, kterou lidé tak často dělají v diskuzích - vztahujete předmět diskuze na sebe. Znovu jsem si to přečetl a jsem si naprosto jistý, že jsem vás z ničeho neobviňoval ani nevyslovil předpoklad, že jste pedagog. To je jedna z věcí, které přinejmenším mě někdy komplikují komunikaci: přestože mnou napsaný text zůstává jasný (ano, ptal jsem se dalšího člověka, jak rozumí mé poznámce), čtenář mu vdechne význam podle svého, aniž by si toho byl vědom, pro mě je to skoro fascinující. To je stejné, jako byste z mého slovního spojení "za čas se setkáte" usoudil, že se věnuji věštění budoucnosti. Já se tu nebudu účastnit žádné flamewar (které přesně takto vznikají), jen vám chci sdělit, že vašim dedukcím nerozumím a nechápu, proč "brousíte ostří pluhu". NENÍ to míněno nijak útočně, prostě se těchto her (tak oblíbených na sociálních sítích) neúčastním, protože to je moje právo.

    Tu pedagožku jsem zmínil záměrně, protože to je konkrétní kazuistika jednoho z našich klientů a opravdu to myslela dobře, vedena informací z nějakého nekompetentního článku. Uvědomte si, že pedagogové základního školství jsou pod tlakem z různých stran, mimo jiné i od nepřesně informovaných rodičů, nepřesně informované veřejnosti, nepřesně informovaných odborníků. A má-li své poslání plnit poctivě, nemá čas na to, aby se ve volném čase permanentně vzdělával ve všech možných souvisejících oborech. Potřebuje stručnou informaci, která mu pomůže dělat co nejméně chyb a PŘEDEVŠÍM poznat, že se chyby dopouští a má vyhledat poradu, protože nikdo není neomylný, jak jste správně poznamenal.

    Hledejte informace kde je vám libo pane Moucho, je to vaše právo. Kdybych já potřeboval pomoc s autem, šel bych k automechanikovi a kdybych špatně slyšel, navštívil bych ORL, protože obráceně to není efektivní. A toto si prosím přečtěte pozorně: nijak nezpochybňuji odbornost p. Nováka v jiných oblastech. Vaše domněnka, že psycholog je povinen znát všechny oblasti psychologie a umět aplikovat všechny psychologické směry, je stejně nesprávná jako myslet si, že kterýkoli ORL lékař vám implantuje kochleární implantát, nebo že automechanik zabývající se elektrickými rozvody vám přelakuje blatník.

    Takže ani pedagog nemusí nutně znát všechna zdravotní postižení žáků do detailu (byť se to nevím proč předpokládá). Ale musí mít SPRÁVNOU povšechnou informaci a vědět, kam se má obrátit, pokud s tou informací nevystačí, toť vše.

  • 16. 12. 2016 16:52

    Moucha (neregistrovaný)

    Dobrý den,

    jen bych chtěl říci, že předmět diskuze si opravdu neberu osobně - je to diskuze. Máte pravdu v tom, že jste mě neoznačil za pedagoga, informace byla opravdu informací, bez postranního úmyslu Vám jakkoliv komplikovat cokoliv.
    Ano text čtený může býti špatně pochopen či vnímán, proto bych v případě potřeby vyhledal konzultaci s odborníkem - tváří v tvář.
    Jsem rád, že se shodneme na tom že v případě problému je vhodné navštívit odborníka - myslím tím osobně, odpadá riziko odoperování nesprávného byť párového orgánu a už vůbec nehrozí místo výměny žárovky, přelakování blatníku. Zkrátka vyřeší se to, že vás bolí pravé ucho (z vašeho pohledu pravého) z pohledu protistrany levé. Oba máte pravdu. Myslím že žádné projevy autismu nejsou dokonalé - shodné - co "kus" to originál.
    Co se týče nebohé paní učitelky, je mi líto, že se zachovala jak se zachovala - nemám nejmenšího důvodu Vám to nevěřit.
    Můj syn chodí do školky s autistickým chlapcem, občas nechápal některé jeho reakce, ale respektuje je stejně tak jako paní učitelka.
    Pravdou je že chlapec má tzv. asistentku.a funguje vše bez problémů.
    Myslím si, že oproti minulému století je to "pokrok" byť se může zdát pomalý, ale je.
    Rozhodně neberte moji komunikaci jako "broušení" ostří čehokoliv prostě jen hovoříme, přiznávám, že tváří v tvář by to bylo efektivnější - i řeč těla, tón, gesta napoví jak to kolega myslí z textu to opravdu může býti těžko pochopitelné, či nedobře vnímané.
    PS: nejsem ani automechanik :-)

  • 16. 12. 2016 16:14

    Jirka Čermák (neregistrovaný)

    Autisté podle vás vnímají emoce? A viděl jste někdy nějakého? Asi ano, když o nich tady mluvíte. Tak zkusím předpokládat, že nejste hloupý, ale jen nepřesný. Autisté samozřejmě mají své vlastní emoce. Autisté ale samozřejmě daleko méně a hůře než je běžné, vnímají emoce jiných lidí. A mnoho z nich - zdá se - daleko méně a hůře vnímá i své vlastní emoce.
    Tvrzení, že "autisté nevnímají emoce", tak rozhodně není blud, ale nanejvýš trochu příliš stručný popis skutečnosti.

    A situace kterou popisujete snad na první pohled zni jako smutnž omyl.
    Autisté ale opravdu mají snížené vnímání emocí, názorů a potřeb ostatních lidí a opravdu jsou situace, kdy by bylo dobré, kdyby autisté pochopili některá sdělení. Odlišit snahu sdělit autistovi něco co možná jasně a přímočaře, aby to pochopil, od šikany ať záměrné či nezáměrné, může být dost obtížné. Váš stručný popis může být zkreslující a případ, který líčíte, mohl možná po detailnějším rozboru vypadat o hodně jinak, než jak vypadá ve vaší zkratce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).