„Lidé na našich prodejních místech, což jsou především čerpací stanice Benzina, Shell a OMV, prodejny POINT na vlakových a autobusových nádražích a vybraná ubytovací zařízení a lázně, oceňují především to, že mají léky k dispozici v okamžiku, kdy je aktuálně potřebují. Tedy většinou 24 hodin denně po 7 dní v týdnu,“ říká ředitel společnosti Medipoint Services Petr Malíř.
Jaké léky jsou k dostání mimo lékárny?
Přestože léčivo může prodávat pouze vyškolený personál, mimo lékárny si můžete zakoupit pouze vybraná léčiva, která je možné užívat bez odborné spolupráce. Mezi vyhrazená léčiva patří například čaje, dezinfekční přípravky, ale i léky na léčbu mírné bolesti, zažívací potíže, nachlazení a podobně.
V Medipoint boxech zákazníci naleznou také zdravotnický materiál na ošetření ran.
Vyhrazené léčivé přípravky
- Léčiva ke snížení horečky a rychlé úlevě od akutní bolesti (např. Paralen, Apo-Ibuprofen)
- Léčiva k rychlé úlevě příznaků akutního nachlazení (např. nosní spreje, léčiva na kašel, vitaminy)
- Léčiva k rychlé úlevě od příznaků akutního průjmu (např. Carbo Medicinalis)
- Léčiva k rychlé úlevě od zažívacích potíží
- Léčiva k rychlé úlevě při dysurických potížích (problémy s močením)
„Tyto léky sice uleví organismu a spoléhají na samouzdravný mechanismus. Neléčí, pouze potlačují symptomy. Pokud obtíže přetrvávají nebo se opakují, je potřeba vyhledat lékařskou pomoc,“ upozorňuje praktický lékař Petr Mylek.
Kdo může léky prodávat?
Veškerá léčiva jsou v prodejních místech prodávána z rukou odborně školeného personálu, který pečlivě dohlíží na to, aby léky zákazník dostal v pořádku. „Musí se například hlídat celistvost balení, expirační doba, skladovací podmínky apod.,“ vysvětluje doktorka farmacie Martina Štýbnarová, která prodejce pravidelně školí, a dodává: „Pracovníci všech prodejních míst musí projít školením dle platné legislativy a získat certifikát způsobilosti prodeje vyhrazených léčivých přípravků. Jejich školení je kontinuální.“