Já bych začal otázkou, jestli má dítě vůbec dostávat domácí úkoly. Já jsem proti tomu, abych doma doháněl, co nezvládne ve své pracovní době učitel/ka.
A pokud by se někomu zdál můj názor extrémní, dovolím si citovat jednoho klasika:
„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání" (Mark Twain)
Učitel má být mentor, má poskytovat vedení. Není to žádná fabrika na vzdělanost. To mimo jiné znamená, že děti musí svému vzdělání věnovat i nemálo svého osobního času (jak to nakonec dělal i Samuel Clemens).
Ideálně by tedy domácí úkoly neměly být potřeba, ale nedělejme si iluze. Děti jsou roztěkané, líné a v období základní školy nejsou ve většině případů mentálně schopny určit priority. Proto učitel zadá procvičení problému na doma.
On to totiž není učitel, který látku nezvládne ve své pracovní době, ale především Vaše/Naše dítka.
Iluze o dětech si s dovolením nechám. Každé se narodí s obrovským potenciálem naučit se spoustu užitečných věcí. Když tu šanci rodiče ve spolupráci se školou úspěšně promarní, je potřeba si to zdůvodnit dětskou roztěkaností, leností, nedostatkem mentálních schopností.
Samozřejmě, že dítě se vzdělává i ve svém osobním čase. Diskutovat můžeme nad tím, co a jakým způsobem má studovat. Máte pocit, že Samuel Clemens alias Mark Twain tím citátem děkuje za domácí úkoly, které mu zadával jeho učitel ve škole? :-)
Jsem prisnym zastancem toho ze dite by se melo ucit ve skole a doma ukoly nedelat! Ukoly jen v pripade ze se jedna o domaci vyuku. A i ta by mela mit podobny casovy rozvrh jako skola.
Dnes se deti casto mj. casto venuji i mimoskolnim aktivitam vcetne pripravy na budouci studium, ktere jim stavajici skolsky system neni schopen zajistit.
At uz je to gymnastika,programovani nebo hra na klavir.
Vse dohromady vede k vsestrannemu rozvoji osobnosti a zlepseni funkce mozku. Jedna se o nahradu zkostnateleho systemu.
Deti stejne jako my potrebuji osobni volno. Kde si mohou kreslit, lezt po stromech, udelat obcas pruser ci jezdit na kole;) A jen takove poflakovani plne predstav a uvazovani o svete k detstvi patri. Dite ani dospely neni stroj. Potrebujeme odpocinek.
Vytvari to i dobre budouci pracovni navyky. Tady je prace a tady je odpocinek.
Ani jako ucitel jsem zakum ukoly nezadaval nebo jen nepovinne. Nemelo to smysl. Decka unavena byla ve skole od 7h rano a prijela kolem 17 az 18h domu. Osobne jsem taky na ukoly kaslal. K nicemu to nebylo. Ukoly maji suplovat neschopnost stavajiciho systemu neco naucit deti ve skole.
Na pedagogice uci ze ukol slouzi k opakovani uciva jeste tyz den aby se vedomosti upevnily. Ale to lze splnit v ramci bezne skolni dochazky! Ubrat tuny kravin a ucit jen to podstatne a opakovat jeste ten den ve skole.
Jako ucitel stejne nezjistite kdo diteti pomohl, nebo zda-li to rodic diteti doma(suplujic neschopnost skoly) spravne vysvetlil.