Já bych začal otázkou, jestli má dítě vůbec dostávat domácí úkoly. Já jsem proti tomu, abych doma doháněl, co nezvládne ve své pracovní době učitel/ka.
A pokud by se někomu zdál můj názor extrémní, dovolím si citovat jednoho klasika:
„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání" (Mark Twain)
Učitel má být mentor, má poskytovat vedení. Není to žádná fabrika na vzdělanost. To mimo jiné znamená, že děti musí svému vzdělání věnovat i nemálo svého osobního času (jak to nakonec dělal i Samuel Clemens).
Ideálně by tedy domácí úkoly neměly být potřeba, ale nedělejme si iluze. Děti jsou roztěkané, líné a v období základní školy nejsou ve většině případů mentálně schopny určit priority. Proto učitel zadá procvičení problému na doma.
On to totiž není učitel, který látku nezvládne ve své pracovní době, ale především Vaše/Naše dítka.
Iluze o dětech si s dovolením nechám. Každé se narodí s obrovským potenciálem naučit se spoustu užitečných věcí. Když tu šanci rodiče ve spolupráci se školou úspěšně promarní, je potřeba si to zdůvodnit dětskou roztěkaností, leností, nedostatkem mentálních schopností.
Samozřejmě, že dítě se vzdělává i ve svém osobním čase. Diskutovat můžeme nad tím, co a jakým způsobem má studovat. Máte pocit, že Samuel Clemens alias Mark Twain tím citátem děkuje za domácí úkoly, které mu zadával jeho učitel ve škole? :-)