„Gate is closed.“ Letuška ještě jednou přepočítává cestující na palubě letadla. Společně je čeká pět hodin v klimatizovaném prostředí bez možnosti úniku. Pět hodin, to je téměř čtvrtina dne, během kterého se doporučuje vypít alespoň dva a půl litru tekutin. Člověk by je měl přijímat po menších dávkách v průběhu celého dne – pochopitelně v závislosti na denní nebo noční době. Nikoli však nárazově velké množství. To znamená pít i během kratšího či delšího letu.
Přestože již několik let poměrně dobře zabírá osvěta, která nabádá k dodržování pitného režimu, letadel jako by se to netýkalo. Množství nabízených tekutin v ekonomické třídě rozhodně nemá s dodržováním pitného režimu nic společného.
Čtěte také: Pitný režim: Není 2,5 litru denně nesmysl?
Kde se vůbec vzalo tohle doporučení a co je na něm pravdy?
Letušky totiž nápoje zpravidla nabízejí jen několikrát během letu a vždy do dvoudecilitrového kelímku, naplněného jen ze dvou třetin. Podle Dana Šabíka z Českých aerolinií je právě tato velikost kelímků léty prověřená: „Dvě deci jsou optimální z hlediska bezpečnosti a manipulace.“ S tím nelze než souhlasit. Ona také představa, že letuška rozlévá nápoje třeba do půllitrových kelímků je poměrně děsivá.
Jednak má člověk na palubě letadla leckdy co dělat, aby si nezvrhl do klína i tu trošku tekutin, kterou dostane, natož pak větší množství; a když budeme počítat: sedačky jsou většinou po třech místech, to by byla PET láhev s objemem litr a půl. Jen v menším letadle by letušky musely rozvézt zhruba šedesát lahví, což je deset balení! To by musely mít pořádný vozík…
Široký výběr limonád letecké společnosti nespasí
To ovšem nikdo po palubním personálu nechce. Cestující by spíše ocenili častější servis. „Nejde přece o jednorázové napití. Nechápu ovšem, proč letušky nemohou projíždět uličkou častěji. Většinou nabídnou jídlo a pití během první půl hodinky a pak už o nich cestující neví. Pokud ji přece jen odchytím a žádám o dolití, mám pocit, že jsem ten nejotravnější pasažér,“ stěžuje si biolog Martin Dokupil, který cestuje nejčastěji do asijských zemí.
„Potřeba pití je u každého cestujícího individuální, a tuto potřebu České aerolinie plně respektují,“ řekl serveru Vitalia.cz Dan Šabík a dodal, že České aerolinie standardně a bezplatně poskytují ve všech cestovních třídách a na všech letech do všech destinací bez výjimky velký výběr nápojů – od limonád přes džusy po pivo a víno. „To, že nabízejí velký výběr nápojů, je od nich hezké, ale já nepotřebuji colu light. Já bych raději více vody,“ oponuje mladý biolog.
Čtěte také: Proč se někteří lidé tak bojí létání?
Pro jednoho naprosto běžný způsob přepravy, pro jiného muka. Jsou lidé, kteří se před letem na dovolenou „zlinkují pod obraz“, aby cestu vzduchem vůbec zvládli.
Proč pít v letadle?
Je nedodržování pitného režimu během letu opravdu takový problém, nebo jsou cestující jen rozmazlení a chtějí za své peníze vyždímat maximum? Nejsou a měli by pít, zejména v takovém prostředí, jakým je paluba letadla. Nedostatečný přísun tekutin během letu, to nejsou jen popraskané rty, ale řada dalších zdravotních komplikací.
Nejenom, že v letadle člověk nevypije obecně doporučované množství tekutin, ale situaci ještě komplikuje právě specifické prostředí letadla – nedostatek kyslíku, klimatizace a málo místa na nohy. Musíme sedět s nohama pokrčenýma, což vede ke stlačení podkolenní žíly a způsobuje omezení žilního toku. „Samotný omezený příjem tekutin způsobuje zahuštění krve a tím se zvyšuje krevní srážlivost. Pozor na konzumaci alkoholických nápojů, které svým močopudným účinkem mohou ještě více působit na zvýšení hustoty tělesných tekutin,“ varuje MUDr. Tomáš Klimovič ze Žilní poradny.
Nestyďte si říci o více nápojů
Tzv. cestovní trombóza není ničím neobvyklým a samotné České aerolinie na svých stránkách v sekci Péče o vaše zdraví nabádají cestující, aby během letu pili dostatek vody a vyvarovali se alkoholických nápojů. Dan Šabík k tomu dodává: „Cestující na palubách Českých aerolinií může kdykoliv a opakovaně požádat o další nápoj, a to i mimo dobu podávání občerstvení, a palubní personál ho vždy obslouží.“
Cestující by se tedy neměli stydět žádat letušky o dolití kelímku, aniž by se u toho červenali. A palubní personál, který „pravidelně prochází mezi cestujícími a nabízí nápoje“, by měl s úsměvem dolévat. Ano, ale to je ovšem trochu jiný svět, než ve kterém létáme. Nebo ne? Jaké jsou vaše zkušenosti?
Čtěte také: Dočkáme se charterových letů pouze pro dospělé?
Hotely pouze pro dospělé se staly hitem turistického průmyslu. Nyní se ve Skandinávii objevila myšlenka, že i doprava do těchto míst by mohla probíhat bez účasti dětských turistů.