Líbí se mi, že se konečně přiznává, že zboží v bezobalových obchodech je dražší a někdy opravdu výrazně, dosud jsem se totiž setkával s reklamou typu "nechci platit za obal".
Jak ale uvedli ostatní diskutující, není úplně uspokojivě vysvětleno, proč tomu tak je. Jasně, trochu se mlží o lepší kvalitě, ale když si to člověk porovná s cenou v super-hyper (rovněž se zbožím v bio kvalitě) nebo v Makru, stále je to dražší a stále o hodně. Jasně, je to náročnější na lidskou práci, není tam takový obrat (takže obchod nedosáhne na takové ceny, jako řetězce), ale mělo by se to na férovku lidem přiznat. Dostáváte méně (bez obalu), platíte více. Je to zkrátka móda, tak taky neplatíte za šaty podle množství látky, životní styl, platíte ze značné části na ten zážitek.
Ohledně ekologičnosti - to je na dlouhou debatu. Kdysi jsem četl porovnání vratných a jednorázových lahví a ty vratné vycházely lépe jen pokud se prodej uskutečnil do cca 80 km od výroby, dále převážila ekologická zátěž ve formě vyšší spotřeby pohonných hmot a chemikálií nutných k mytí a desinfekci.
Nebo třeba porovnání igelitové a bavlněné tašky, která by musela být použita 7100 krát, aby srovnala svoji ekologickou stopu.
Věřím, že tento typ prodeje má budoucnost, ale v jiné formě. S minimálním podílem lidské práce a s dostatkem informací pro nakupující. Pro mne je zásadním nedostatkem, že nedostávám informaci o trvanlivosti zboží a myslím, že je to i jeden z důvodů, který "zabil" mlékomaty. Několik metrů čtverečních reklamní plochy a nikde tam nebylo "naplnila 1. 5. 2019 v 6:30 Vonásková", zákazník tak nevěděl, jestli je to mléko v automatu hodinu nebo 2 dny a stejný problém je v bezobalových obchodech. Mám dojem, že ani sám personál obchodu netuší, jak dlouho tam jednotlivé zboží v násypnících má, jen stále přisypává další, čímž hrozí šíření plísní a hmyzu (stačí aby bylo kontaminované jedno balení, třeba i před několika měsíci a houby, plísně nebo hmyz se může v násypníku neustále množit a napadat čerstvě dosypané zboží).
Budoucnost bezobalových obchodů tak vidím - paradoxně - v obalech. Vícekapacitních a ze strany obchodníka bez možnosti manipulace s obsahem - něco jako je jednosměrný ventil na některých láhvích s alkoholem (v některých zemích povinný), které neumožňuje lahev znovu naplnit (typicky v hospodě, kde by byl dolit jiný alkohol - falzifikát, nedaněný,...). Na obalu vyznačené datum výroby a datum trvanlivosti, zákazník by si přes jednosměrný ventil "načepoval nebo nasypal" potřebné množství a třeba i ihned zaplatil (platební kartou, věrnostní kartou obchodu, čipem,...), něco na způsob konceptu Amazonu, kdy jde nákup zákazníka zcela bez kontaktu s personálem. Obchod by tak mohl mít výhodu v otevírací době (nonstop) a možnosti nakoupit jen požadované množství (třeba dle receptu na pečení/vaření). Prázdné obaly by odebíral výrobce/dodavatel zpět a po pečlivém vymytí a desinfekci by je znovu plnil nebo by je "jen" recykloval.
Dobrý den Patriku,
Přijde mi pokrytecké vaše prohlášení ohledně nejasného mlžení ohledně kvality a poté ze stejných úst vycházející srovnání "stále dražší a stále o hodně". Udělejte si cenové srovnání, pokud Vám to leží na srdci a přijdete si kompetentní to veřejně komentovat, věřím že dojdete ke stejnému závěru jako ostatní průzkumy v této oblasti a to, že zboží ve srovnatelné kvalitě je v Bezobalových obchodech průměrně opravdu levnější. Mé tvrzení zde vychází z cenového průzkumu a nikoliv pocitového hodnocení.
Porovnání odnosných obalů je hezky zpracování panem Kočím a jeho týmem z VŠCHT a nepřekvapivě tam plast dostává poslední příčky.
Trasparentnost informací, hygieničnost, prevence výskytu škůdců - to jsou témata na delší diskuzi. Ze zkušenosti Vám mohu říci, že i ten nejzanedbanější bezobalový obchod je na tom lépe než velké provozy. I často z důvodu toho, jaké lidi zaměstnávají a jaké hodnoty zastávají.
Jsem si vědom toho, že jste dlouhodobým odpůrcem a častým komentátorem našich aktivit, ale opravdu si myslím, že kdybyste se začal zajímat o naše aktivity více do hloubky, tak pochopíte o co nám jde. Trh potravin a zemědělské produkce je tak zkažený, že ani největší zastánce konzumu po prohlédnutí nebude kopat za supermarkety.