Proč mají chipsy tak nafouklé sáčky?

Sdílet

Obří sáček chipsů je nafouknutý k prasknutí a po otevření je pln jen z poloviny. Zákazník se cítí podveden, ale výrobce se hájí. Je to pro dobro vás i chipsů.

Procházím obchodem kolem regálu s chipsy a zaslechnu rozhovor dvou rozlícených mladíků: „Hele, jak je ten pytlík nafoukej, aby to vypadalo, že je tam těch chipsů hodně.“ A druhý teenager přitakává: „Přesně, a schválně to maj neprůhledný.“ No, může to tak vypadat, ale tmavé sáčky i nafouknutí je nutnost, nikoli schválnost. Potvrdili nám to přímo ve výrobně Bohemia Chips v Choustníku v jižních Čechách.

Galerie: Jak se vyrábí chipsy

Uvnitř sáčku není vzduch, ale dusík

Otázka ohledně nafouknutých sáčků zdejšího šéfa Miloše Cikrta vůbec nezaskočila. Pravděpodobně jsme nebyli první ani poslední, kdo se ho na podobnou věc ptal. „Někteří spotřebitelé říkají, že sáčky nafukujeme, aby vypadaly větší, ale to není pravda. Sáček je plněn dusíkem, aby se zabránilo styku brambůrek se vzduchem. Pokud by sáček dusíkem plněn nebyl, došlo by po kontaktu se vzduchem ke žluknutí tuku, v němž jsou brambůrky smažené,“ vysvětluje. Ochranná atmosféra navíc pomáhá udržovat chipsy déle čerstvé a křupavé, díky ní se v sáčku nelámou a my tak díky nafouknutému sáčku doma do mísy nesypeme drobky.

Další zajímavostí, která se týká obalů na chipsy, je, že jsou z vnitřní strany opatřeny velmi tenkou vrstvou hliníku, to i proto, aby obal nebyl průhledný a nedostalo se do něj světlo, které by také urychlovalo žluknutí. (I přes obsah hliníku jej ale můžete vytřídit do kontejneru na plasty.) Neprůhledné obaly mají v Bohemia Chips asi od roku 2000, výjimku tvoří Bohemia Chips, které můžete koupit v rámci retro týdnů v řetězci Lidl, ty mají průhledný obal.

Miloš Cikrt

Pracoval pro Nestlé, Danone i Mondelēz International. Od června 2016 je plant managerem – šéfem společnosti Intersnack a.s.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).