No,… nevím, jestli s tímto argumentem uspějete v pragmatické společnosti.
Každopádně ale souhlasím, že omlouvat (si) nevěru tím, že je přirozená je dost slaboduchý argument. Vedle zmíněného (přirozeného) incestu to je i přirozený zákon kyje a tesáku a řada dalších lidských vlastností, které jsou v zájmu společnosti (ve všech smyslech) potlačovány.
Mno je tu otazka co slovo pragmaticky presne znamena, ma totiz minimalne dva filozoficke smery. Dost casto se to pouziva ve vyznamu jit pres mrtvoly pro svuj vlastni materialni prospech na nikoho se neohlizet nebo nebrat v uvahu jine duvody nez materialisticke.
Takove byla lidska spolecnost vzdycky. V dobach jezise bylo bezne ze se od nej nechali nakrmit, vylecit a pak ho jeste sli udat knezim.
Protoze Buh nechtel z nas mit otroky ale syny. Abychom byli silni a dokazali volit spravne veci tak jako on. Mame schopnost odrazet Bozi slavu a tak jsme dostatecne silni a kvalifikovani na to abychom zlu vzdorovali pokud chceme.
Cele je to velmi jednoduche. Zit cistym nepromiskuitnim zivotem dokazeme bez problemu pokud budeme chtit a prijmeme Bozi autoritu. Nezalezi na tom zda je clovek dusevne silny nebo ne a co predtim v zivote udelal za dobre nebo spatne ciny. Staci jen chtit a Buh nam zarucuje ze to s jeho pomoci zvlademe. Je to pravda. Ja neznam jediny pripad kdy by to lide kteri se opravdu odevzdaji Bohu nezvladli.
Takze ve finale nejde o zadne nase chopnosti nebo inteligenci ale o prostou volbu teamu za ktery chcete v zivote hrat: Buh nebo Satan.
To neni nedokonalost, ale naopak dokonalost. Kdyby clovek nedostal moznost se vzbourit proti Bohu tak by stvoreni nebylo dokonale. Chybela by v nem svoboda a laska. Bylo by to otroctvi. Vsichni mame velmi silnou touhu po svobode. Buh si svobody kazdeho jedince vysoce ceni a proto mu dava moznost se vzbourit i za cenu toho, ze nenapraveny vzbourenec pak o svuj zivot prijde.
Proc byl strom poznani dobra a zla v Edenu? Aby si lide mohli vybrat a odmitnout bozi lasku, moudrost a peci.
Lidi by za to nemohli kdyby nemeli svobodnou vuli. Pak by nebyli odpovedni za sve ciny. My ale svobodnou vuli mame. Jezis nikdy nezpochybnil fakt, ze jsme kompetentni pokud se jedna o volbu mezi dobrem a zlem.
Divka se muze rozhodnout zda chce vstoupit do manzelstvi jako panna nebo ne.
Je to jen na ni. Buh ji dal prostredky k realizaci obou rozhodnuti a proto ho tezko muze vinit z pripadnych nasledku. Navic vyucuje ze nemame smilnit a napsal nam svuj zakon i do srdce takze se nenarodime neznali, ale znali jeho zakona. V prubehu zivota pokud nam jeho zakon nevyhovuje ho muzeme vymenit za dilo Satanovo.
Proc z toho vinit Boha? Volba je jen a jen na nas. Nasledky svych rozhodnuti take poneseme my a ne Buh.
Samozřejmě, že z toho můžeme vinit Boha. Dokonce musíme! On je na počátku všeho. Nelze ho omlouvat svobodnou vůlí, jelikož vše co máme, je od něj. Jak to dobré, tak to zlé. Ano, i to zlé! Něco jako svobodná vůle neexistuje. To si jen vymysleli lidé, kteří nedokážou pochopit pravou podstatu Boha.
Prirozene ze schopnost konat zlo mame take od Boha. To ale neznamena ze mame tuto schopnost pouzivat. Buh nam jde v tomto prikladem a take nekona zlo, ackoliv muze.
Vlada sice stavi vezeni, ale nepreje si aby do nej musela zavirat vlastni obcany. Nechce mit v zemi zlocince, ale nekteri jedinci si drahu zlocinu vyberou.
Svobodna vule prirozene existuje. Kdo rozhoduje co si rano vezmeme na sebe? My sami. Nic neni predurceno.