V poslední době přibývají stížnosti na různé předváděcí akce spojené s prodejem výrobků. Mnoho účastníků tvrdí, že byli zmanipulováni ke koupi něčeho, co – jak si později uvědomili – vlastně vůbec nepotřebují.
Někteří si dokonce uvědomí, že si objednali zboží předražené až o tisíc procent. Jak je možné, že vám prodejci dokážou prodat něco, co byste si normálně nikdy nekoupili?
Dobrý obchodník je svého druhu profesionál a ovládá různé triky, které se učí na školeních. Samotná předváděcí akce staví na osvědčených technikách.
Možná si ani samotní organizátoři neuvědomují, do jaké míry jsou tyto techniky manipulativní. Všimněme si alespoň těch nejběžnějších…
Přečtěte si: Manipulátoři: Je jedno, co vám chtějí vnutit – prášek na praní, prášek na klouby nebo politický program
Triky prodejců
- Na předváděcí akci vás nalákají slibem nějakého dárku, např. mobilu. Na konci pozvánky naleznete napsáno drobným písmem, že dárek je jen pro ty, kdo podepíší smlouvu.
- Potenciální zákazníci jsou skupinově vytrženi ze známého prostředí, aby byli přístupnější různým sugescím. Pro dealery je jednodušší oslovovat celou skupinu. Proto ty předváděcí akce v hotelových zasedačkách, zájezdy s nabídkami apod.
- Obchodník vás uplatí drobnou pozorností, laskavým slovem, věnuje vám čas. Protože jste naučeni, že nic není zadarmo, cítíte se zavázání něco koupit. Podobný pocit dluhu zakoušíte, odmítnete-li koupit nabízený produkt. Obchodník vám proto pohotově nabídne něco jiného, abyste se z tohoto pocitu mohli „vykoupit“.
- V úvodu programu se organizátoři snaží vyvolat souhlas, proto pronášejí určitá obecná tvrzení, se kterými bude každý souhlasit. Posluchač je tak předem naladěn k dalšímu přitakání.
- Vyvolávání představ potenciálního nebezpečí. V obyčejné matraci vegetují nebezpečné viry. Mikroorganismy ve špatně vysátém koberci vám významně zkracují život. Voda z vodovodu obsahuje spoustu humusu. Názorné ukázky zvětšenin roztočů. Zdravotní komplikace způsobené požíváním přepálených tuků… Všem těmto hrůzám se vyhnete, když zakoupíte výrobek: speciální matraci za 25 000, vysavač za 60 000, filtr na vodu, soupravu titanových hrnců, cenu si ani netroufám odhadnout.
- Sugestivní hudba, tón hlasu a gesta mluvčích, pravidelné údery bicích, to vše jsou způsoby, jak vyřadit kritické myšlení vaší pravé hemisféry a dostat vás z normálního stavu vědomí do hladiny alfa, v němž jste mnohem přístupnější sugescím.
- Účinnou metodou je rovněž svědectví. Prostředek otestovaný v různých evangelikálních církvích je úspěšně využit i při nabídce poněkud materiálnějších hodnot. Jsou-li jiní zákazníci spokojeni, proč bych nebyl já?
- Manipulace profesionálních prodejců může být velice jemná. Účinnost nenásilné manipulace byla dobře známa již za války. Příklad: Američtí vojáci, kteří se vraceli z korejského zajetí jako přesvědčení komunisté, nebyli svými vězniteli nijak mučeni ani biti. Věznitelé je jednoduše přiměli, aby řekli něco pozitivního o komunismu, byť jen maličkost, např. „V komunistické zemi neexistuje nezaměstnanost“. Poté tuto výpověď vysílali rozhlasem do jiných cel, kam zajatce záhy přeložili. Noví spoluvězni se pak na přeloženého zajatce začali dívat jako na komunistu, a on tuto roli nakonec přijal.
K tématu: Výlet s obědem a kilo uzenin zdarma!
Zákon reciprocity
Prodejcům usnadňuje práci tzv. zákon reciprocity. Za normálních okolností reciprocita účinkuje tak, že projeví-li vám někdo laskavost, téměř v každém případě se cítíte povinni nějak mu to vrátit (přečtěte si: Akce a reakce v mezilidských vztazích).
Pokud obchodník projeví souhlas při vyjednávání s vámi, cítíte se podle zákona reciprocity rovněž zavázáni projevit souhlas. Pokud tedy odmítnete první nabídku, obchodník s tím vyjádří souhlas a dosáhne tím mnohem větší pravděpodobnosti, že na druhou nabídku odpovíte kladně; nezáleží na tom, máte-li o ni zájem, nebo ne. V případě, že odmítnete náročný požadavek, stáváte se mnohem náchylnější akceptovat nějakou méně závažnou žádost.
Dokonce i v případě, že již odcházíte, prodejce má stále šanci. Změní nabídku – sníží cenu a odstraní bonusy – a dostane vás. Není náhodné, že při předváděcích akcích např. na drahé titanové hrnce současně nabízejí i mnohem levnější kosmetiku.
Je to přece pro vaše dobro
A jak se na používání těchto triků dívají samotní prodejci? V příručkách pro obchodníky jsem našel ospravedlňující vysvětlení: Obchodník na rozdíl od potenciálního kupce ví, že jeho výrobek je kvalitní a důležitý, a proto tyto manipulativní techniky vlastně používá pro dobro zákazníka, který to neví.
Proto až si někdy zase koupíte nějaký předražený krám, nemějte to prodejci za zlé. Obchodník ví jistě lépe než vy, co je pro vás dobré, a snaží se vás touto skvělou a potřebnou věcí nezištně obohatit!
Kupte si: Měřič úsměvů
Před časem jsem se dočetl o novém výrobku, který vyvinuli Japonci. Jedná se o přístroj, který měří úsměv. Na závěr uvádím svůj fantazijní text o tom, jak by mohla vypadat předváděcí akce na zmíněný produkt. Vychází z brainwashingových metod (a je trochu nadsazený, uznávám).
Blbá nálada se šíří mezi lidmi a zanechává za sebou mozky přeprogramované k pesimistickému vidění světa. Vážně si myslíte, že zrovna vy uniknete?
Také vás obtěžují kyselé úsměvy vašich sousedů, nevlídná obsluha prodavaček či vzájemné nadávání našich spoluobčanů na situaci v zemi? Vadí vám vzrůstající odosobněnost mezilidských vztahů a stále více mizející vzájemná komunikace? Jste inteligentní člověk s vlastním názorem, nezasloužíte si proto něco lepšího?
Přečtěte si: Blbá nálada. Kde se vzala a jak se šíří
Víte, že negativní myšlení podporuje vznik řady nemocí, jako je zánět slinivky břišní, kornatění cév, lupénka, způsobuje žaludeční vředy a někdy vyvolává i vznik rakoviny? Víte, že pesimisté se dožívají v průměru o šest let nižšího věku? A že lékařské časopisy nám výsledky těchto výzkumů tají, protože jsou zaplacené politiky, zednáři a farmaceutickými firmami, které profitují z vašich nemocí? Opravdu byste jim věřili? Ne? To děláte dobře! Protože vy si zasloužíte něco lepšího!
Jedinečný pomocník, který vám pomůže vykouzlit úsměv na tváři. Měřič úsměvů EMAN. Pomůže vám odhalit, nakolik je váš úsměv opravdový!
Jenom se v duchu zaposlouchejte do toho krásného názvu: Měřič úsměvu EMAN. Už jen to slovo! Cítíte tu energii protékajícího optimismu? Nyní zavřete oči, představte si EMANův zlatý zářící úsměv a dvě minuty si pomalu opakujte jeho jméno. Cítíte to? Právě zažíváte vibraci fantastického vzrušení ze skvělé nálady, které tohle jméno znamená.
EMAN vám pomůže skončit s blbou náladou a zaručeně z vás udělá optimistu! Podle zákona přitažlivosti vám váš zářivý úsměv přitáhne další zářivě se usmívající lidi a tak vám přibude nových spokojených zákazníků. Jak ukazují naše zkušenosti, váš obrat se vám zaručeně znásobí. A to vše za pouhých 5 999 Eur i s balením.
A za tuhle směšnou cenu budete mít dobrou náladu každý den. Dejte si předsevzetí, že chcete zvítězit nad negativním myšlením, skepsí a pesimismem. Slibte si, že EMANa si co nejrychleji, co? Ano, koupíte. Jinak vás blbá nálada pohltí a negativismus vám jednou zkrátí život. A to byste snad nechtěli. Nebo snad ano? Nebo snad ano?? Nebo snad ano??? No vidíte, že ne! Jsem rád, že jsme se domluvili…
A proto teď opakujme všichni společně: Koupíme si EMANa a budeme se usmívat. Ó, jak je povznášející věřit v nový, krásný svět. Ó, jak je krásné býti optimistou…!
Mohlo by se hodit: Telefonická poradna pro spotřebitele
Použité zdroje:
www.super.cz
www.iandavidchapman.com