Proč vlastně nadáváme na mládež?

17. 11. 2010

Sdílet

 Autor: SXC
GLOSA – Povzdech „Ach, ta dnešní mládež“ je starý jako lidstvo samo. Dnešní státní svátek můžeme brát jako připomenutí, že nebude tak zle. Takhle se asi vzdychalo i v letech 1939 a 1989.

Již Sókratés před dvěma a půl tisíci lety psal: „Naše mládež má špatné chování a pohrdá autoritami. Místo cvičení a pohybu raději plácá hlouposti, nenasytně hltá jídlo a tyranizuje své učitele.“ Kafrat nad nevychovanou mládeží patří k tradičnímu folklóru starších občanů.

Státní svátek 17. 11. – Den boje za svobodu a demokracii
připomíná demonstrace studentů proti nacistické okupaci v roce 1939 a proti komunistickému režimu v roce 1989


Autor: Isifa.cz

Pokud nevychovaný mladík neuvolní důchodkyni místo v autobuse nebo do vás v parku narazí rozjetý skejťák, dá se to pochopit. Jenomže i média, která by si měla zachovávat určitou objektivitu a hledat hlubší příčiny negativních jevů, k tomuto jednostranně negativnímu pohledu rovněž často sklouzávají. Bylo například doloženo, že 70 % článků v britském tisku vyobrazuje mládež jako problém. Pokud by britská média věrně odrážela realitu, muselo by to znamenat, že sedm z deseti mladých lidí je problematických.

Britský deník The Observer se zamýšlí nad situací současných teenagerů a vysvětluje, proč dnešní mladí odmítají číst noviny. Všimněte si rovněž restriktivních opatření, kterými se britská společnost „chrání“ před mládeží:

 „Představte si na chvíli, že jste britským teenegerem. Zápasíte, abyste vyrostli, abyste  poznali, kdo opravdu jste. Manželství vašich rodičů je rozpadlé. Otec je dávno pryč. Jste pod tlakem, abyste obstáli ve škole… Váš třídní učitel dostal nervový záchvat a jediné instrukce dostáváte od vystrašených suplujících učitelů. Pokud se shromažďujete se svými vrstevníky, hrozí vám pokuta. Máte zákaz navštěvovat nákupní centra, protože nosíte kapuci. Jediný dospělý model, který máte před sebou, jsou drsní starší hoši, kteří jsou s vámi na jedné lodi. Nosíte nůž, ale ne proto, že byste měli sklony k násilí, ale protože po většinu času, co jste na ulici, máte strach. 

A pokud náhodou najdete na chodníku noviny a začnete je číst, co se dočtete? Nejspíš nenávistné, zaujaté články postavené na zkreslených faktech, které vás vylíčí jako hrozné, nebezpečné antisociály nebo drobné zločince, bez kterých by na tom společnost byla lépe. K tomu spousta plků o celebritách, liposukcích, nevěrách a manželkách fotbalistů. A – jelikož jste nevděční ničemové – ne, neobětujete 50 pencí, abyste četli takové věci.“

Čtěte téma: Policie: „Máme vaše dítě. Pilo.“

Tolerance Čechů k alkoholu je značná. Rodiče poměrně běžně nechávají dospívající děti pod dohledem „cucnout“, nebo přivírají oči, když mládež vyrazí na pivo se svými vrstevníky. 

Problémy s dnešní mládeží (z blogu stárnoucího britského punkrockera)

  • jsou to potetovaní podivíni
  • oblékají se jak blbci
  • absolutně nemají respekt
  • jsou zfetovaní drogama
  • nosí divné účesy
  • jsou to bezbožní pohani
  • nadávají jak dlaždiči
  • nosí piercing na tvářích
  • jsou závislí na videohrách
  • všichni mají nějakou poruchu
  • jsou závislí na pornu
  • poslouchají rap
  • všichni mají mobily
  • jsou to unisex podivíni
  • odmítají se živit prací
  • tancují jak idioti
  • chtějí vše hned
  • jsou materialističtí
  • nemají ambice
  • mají přístup k příliš mnoha informacím
  • vědí zatraceně všechno

http://crabby­oldfart.wordpres­s.com/

Proč bychom neměli vytvářet negativní obraz mladých 

Proč je pro společnost tak škodlivé vytvářet jednostranně negativní obraz mládeže v médiích? V článku Jaký příběh si vytváříš se dočtete, že příběhy, které si vytváříme a které jsou zdánlivě odrazem našeho života, ve skutečnosti realitu našeho života spíše tvoří. Podobný mechanismus funguje i ve vztahu média – společnost. Informace médií nejsou pouhou reflexí stavu společnosti, ale rovněž tento stav spoluvytvářejí.

Budou-li média popisovat mládež výlučně jako problém, začne veřejnost mládež odpovídajícím způsobem vnímat. Panika společnosti a lamentace nad mravním úpadkem mládeže mohou vést k různým opatřením proti mladým lidem, podobně jako si to vynutila společnost ve Velké Británii, jak je patrné z uvedeného britského článku. Mladí, na které společnost uvalí restrikce, se naštvou a obrátí svůj hněv proti společnosti, což povede k dalšímu zhoršování mediálního obrazu mládeže…

Přečtěte si: Silná slova a sprosté panny

Být pannou a být sprostá. Těmito parametry nás, čtrnáctileté muže, snad chtěly oslnit naše spolužačky, tehdy, v dobách puberty. A jaké jsou dnes? 

V jakém světě žijí dnešní dvacetiletí?

Dnešní dvacetiletí se narodili v roce 1990. Toho roku Tim Berners-Lee vynalézal světovou webovou síť (www), internet existoval teprve 7 let, Nintendo spustil svou první senzační hru „Super Mario Brothers“ před pěti lety. První SMS byla odeslána roku 1992, když jim byly dva roky. Amazon a eBay byly spuštěny v roce 1995, hotmail v roce 1996. Google byl spuštěn roku 1998, Wikipedia a iPod se objevily v roce 2001. Skype se začal používat v roce 2003 a YouTube roku 2005.

Máme důvod kritizovat mládež?


Autor: SXC

Položme si ještě jednu otázku a pokusme se na ni upřímně odpovědět. Je kritika mládeže opodstatněná? V jistém smyslu určitě, negativních jevů spojených s mladými najdeme více než dost. Vsadím ale své boty, že kdyby se provedl opravdu zevrubný sociologický průzkum na téma „Jaká je dnešní mládež“, zjistili bychom přesně totéž, k čemu dospěl mladý sociolog ve filmu Vrať se do hrobu: Mládež je taková, jací jsme my.

Mládež je taková, jaká je doba, jaká je společnost. Můžeme tedy mladým něco vyčítat? Možná to, že nejsou lepší. Pokud je nová generace pouze tak „slušná“ jako ta předchozí, nedojde k žádnému pokroku…

Držíte krok s mladými lidmi?

Používáte Skype? Máte svůj profil na MySpace nebo aspoň na Facebooku? Znáte Badoo? Píšete blogy? Máte Flickr účet? Umíte používat iMovie nebo Adobe Premiere k editaci videa a jeho zveřejnění na YouTube? Používáte BitTorrent? (Víte vůbec, co to je?)

Proč mají důchodci rádi zkaženou mládež

Domnívám se, že negativní obraz mládeže v médiích může mít ještě jednu, méně známou příčinu. Média, zejména tisk, se snaží vyjít vstříc poptávce svých čtenářů, kteří jsou tvoření především starými lidmi. Jak naznačuje článek The Observeru, mladí lidé dnes totiž opravdu noviny moc nečtou a starým lidem daný způsob informování vyhovuje. Proč?

Podle nejnovějšího německého výzkumu starší lidé rádi čtou negativní zprávy o svých mladších spoluobčanech, protože si tím zvyšují svou vlastní sebeúctu. „Protože žijí v kultuře, která je orientována na mládí, starší lidé ocení, když si mohou zvýšit svou sebeúctu. Dávají přednost negativním příběhům o mladých lidech, protože se zdá, že mladí mají v naší společnosti vyšší status,“ vysvětlují autoři výzkumu.

Výzkumníci ukázali každému účastníkovi údajnou novou verzi online magazínu. Účastníci dostali omezený čas podívat se na negativní nebo pozitivní verzi deseti předem vybraných článků.

Výzkum ukázal, že zatímco mladí lidé dávali přednost četbě pozitivních článků o jiných mladých lidech, staří lidé si nejraději vybírali negativní články o mladých lidech. Články o jejich vrstevnících, ať už pozitivní nebo negativní, zajímaly příslušníky starší generace málokdy. Následný dotazník odhalil, že na rozdíl od mladších protějšků se sebeúcta starých lidí zvýšila poté, co si přečetli negativní článek o mladých lidech.

Otázka k zamyšlení nejen pro důchodce: Nenadáváme na dnešní mládež tak trochu i proto, že si potřebujeme zvýšit vlastní sebevědomí v době, která tak vyzvedává kult mládí?

Autor článku

Vystudoval jsem obor teologie - český jazyk. Snažím se přijít na kloub různým otázkám a záhadám, zejména z oboru psychologie a duchovna.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).