"Pohané jsou lidi, kteří věří ve víc bohů, jde o tzv. polyteismus."
Pohané mohou být monoteisty, polyteisty, duo-teisty, panteisty, anebo i pochybovači o tom, jestli vůbec nějaké božstvo existuje. Viz:
http://www.vitalia.cz/clanky/interview-s-carodejnici/
"Nevím, proč křesťani tohle nechtějí chápat a používají slovo pohan jako synonymum pro bezvěrce"
V článku ale oba termíny důsledně rozlišuju. Pohané jsou ti, kdo slavit uměli, na rozdíl od ateistů.
" Proč křesťani očekávají, že bude každý sdílet jejich hodnotový systém?"
Článek ale není o křesťanských, ale o jistých obecně lidských hodnotách, v nichž bohužel nejvíce selhávají právě ateisté. Vemte si člověka z jakékoliv jiné kultury, než je ta moderní ateistická, a řekněte mu o společnosti, kde se svatby a pohřby apod. odbývají podobně jako u nás. Považoval by takovou kulturu za nesmírně barbarskou. A to včetně neandertálců a pravěkých lidí, kteří podle některých vědců začali poprvé projevovat své lidství právě tehdy, když začali své mrtvé pietně pohřbívat.
křesťanského, stále je to jen prázdná schránka, tedy nic."
Jenomže ta schránka kdysi v sobě nesla lidskou bytost, v křesťanském pojetí duši.
"např. mít smuteční/svatební obřad). Když o to někdo nestojí, proč se na něj díváte jako na někoho, kdo je špatný člověk?"
"Ať už se na mrtvolu díváte z pohledu ateistického či
A jak víte, že zesnulý člověk si nepřál mít důstojný pohřeb? Pokud by se předem vyslovil, že chce mít kremaci bez obřadu a jeho blízcí se neobtěžovali vyzvednout ani jeho popel, je to něco jiného. Ale kolik lidí by tohle opravdu chtělo? Aby jim jejich děti takto odbyly pohřeb?
"Na rituálech nikdy nebylo a nikdy nebude žádné spojení fyzična s duchovnem. Žádné duchovno totiž neexistuje."
To je věc názoru a debaty na toto téma nevedou nikam.
"Lidé tradice udržovali a udržují, ale ne pro nějaké spirituální důvody."
Většina tradic vznikla právě z náboženských, tedy spirituálních důvodů. A z podobných důvodů je taky dlouho zachovávaly, dokud se neztratil jejich obsah a nezůstala jen forma. Popírat to je totéž jako tvrdit, že kostely se stavěly, aby se z nich jednou staly kulturní památky.
"Člověk v rituálech nacházel a nachází (falešný) pocit jistoty (že je rituál neměnný) a sounáležitosti (když se rituálu účastní vícero lidí)."
Rituály existovaly a existují v každé kultuře a je to něco, co se hluboce dotýká lidské přirozenosti a jejich hlubších rovin. Rituály, to je celá věda a nelze ji odbýt takovými zjednodušenými výklady.
"Já nechci žádnou teatrální svatbu, ani žádný teatrální pohřeb, jsem proto špatný?"
Nemusí být teatrální, ale určitě by měl být aspoň nějaký. Není proto špatný, ale určitě se tím stává odcizený. Své přirozené lidské podstatě.
"Až se od boha oprostí, jistě svět kolem sebe pochopí lépe."
To znamená, že pak uvidím svět natolik prázdný a život natolik banální, že v něm ani nebude co slavit?