Prodávají se na internetu padělky parfémů? Ne, říká odbornice

16. 8. 2010

Sdílet

Před čtyřmi lety založila blog o parfémech, na který dnes zavítá každý den více než 1,5 tisíce čtenářů, kteří si na něj našli cestu převážně sami. Z původního koníčku se postupem času stala práce na celý úvazek. „Pokud vím, tak žádný velký český e-shop padělky neprodává,“ říká Adéla Bartlová, zakladatelka webu Arome.cz, v rozhovoru pro server Lupa.cz.

Před čtyřmi lety založila blog o parfémech, na který dnes zavítá každý den více než 1,5 tisíce čtenářů, kteří si na něj našli cestu převážně sami. Z původního koníčku se postupem času stala práce na celý úvazek. „Pokud vím, tak žádný velký český e-shop padělky neprodává,“ říká Adéla Bartlová, zakladatelka webu Arome.cz, v rozhovoru pro server Lupa.cz.

Adéla Bartlová píše na web recenze parfémů, vyměňuje vzorky a zkušenosti s uživatelkami na diskusním fóru. „Nikdy se mi nestalo, že by mě chtěl výrobce vyloženě ovlivňovat, aby recenze jejich parfémů vyzněla pozitivně,“ tvrdí.

Některé parfémy jsou v Česku sále dražší než v zahraničí. Čím je to podle vás způsobeno?

Možná je to tím, že se jich na tuzemském trhu prodává málo. V českých e-shopech, které mají nižší ceny, se dá dnes nakoupit poměrně výhodně a kolikrát se už nevyplatí objednávat či kupovat parfém v zahraničí.

Češi jsou cenově velmi sensitivní, platí to i v případě parfémů?

Platí. Dělala jsem na Arome anketu, podle čeho se zákazníci při nákupu parfému rozhodují, a pro většinu je stále tím hlavním faktorem cena. Dokonce si koupí parfém raději v e-shopu, se kterým nemají žádné zkušenosti, s vidinou, že ušetří stokorunu.

Čtěte téma: Musí Češi tak smrdět? Čichněte si k sobě, prosím…

Ze Západu jsme po revoluci přejali kdeco – široký výběr pečiva, ceny, holení nohou, módu, hypotéky. V jediné věci zaostáváme: v hygieně. Ať už jde o zuby nebo vůni těla. 

Limitujícím faktorem v případě nákupu přes internet je fakt, že si parfém nemůžete vyzkoušet. Tudíž asi lidé nakupují spíše už vyzkoušené vůně.

Lidé to řeší převážně tak, že zajdou do kamenné parfumerie, konkrétní produkt si vyzkoušejí a pak si jej koupí levněji na internetu. Jsou ale parfémy, které se vyplatí nakupovat v kamenné parfumerii. Například Dior nebo Chanel, které jsou i v e-shopech docela drahé a nákupem na internetu v podstatě příliš neušetříte.

V souvislosti s nižšími cenami v e-shopech se mluví i tom, že mohou prodávat padělky.

Je to problém, ale spíše mezi zákaznicemi. Jak se o tom neustále mluví, tak jsou hodně nedůvěřivé. E-shopy kvůli tomu mají velké problémy, protože zákaznice například vrátí parfém s tím, že je falešný, protože na něm najde něco, co se jí nezdá. Některé značky například prodávají parfémy v papírových krabičkách, které nejsou zabalené v celofánu, a občas se stane, že si zákazník myslí, že parfém je už použitý. Přitom je takto expedovaný z výroby. Je-li parfém použitý, poznáte to velmi jednoduše – při stisknutí rozprašovače ihned stříká. Pokud je parfém nový, chvíli trvá, než se napumpuje obsah do hadičky.

Někdy si zase zákaznice objedná parfém a ten voní jinak, než je zvyklá. Buď se jí to zdá, nebo je to třeba novější verze. Výrobci to hodně mění, zvláště poté, co Evropská unie uvedla v platnost pravidla o používání alergenních složek v parfémech.

Pokud vím, tak žádný velký český e-shop padělky neprodává. Určitě by se jim to nevyplatilo, ztratily by u zákazníků důvěru.

Takže v případě padělků jde spíše o hysterii?

Ano. Myslím si, že za to mohou trochu i kamenné parfumerie. S tím, jak se rozmáhá internetový obchod s parfémy, jim klesají zisky. Občas tedy vypustí nějakou informaci o kradených parfémech nebo o parfémech, které někde pět let ležely na skladu a pak se prodaly v českých e-shopech.

Osobně jste se tedy s padělky nikdy nesetkala?

Pouze na Aukru nebo v tržnici.

Dá se padělek poznat od originálu?

Obvykle podle vůně. Někdy voní úplně stejně, ale za čtvrt hodiny vonět přestane. Někdy  voní úplně jinak, setkala jsem se i s obarvenou vodou. Viděla jsem už i flakón od jednoho parfému a přitom na něm byl název parfému jiného.

Celý rozhovor najdete na serveru Lupa.cz.

Čtěte téma: Kosmetika bez chemie? Certifikovaná přírodní!

Spotřebiteli se snadno může stát, že si v dobré víře koupí kosmetický výrobek s označením bio nebo přírodní, a ve skutečnosti za své peníze nezíská to, co si myslí, ale zcela chemický výrobek. Víme proč… 

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).