V prodejně bez prodavačů už nakoupilo přes 1000 zákazníků
Co se dozvíte v článku
Po měsíci provozu první prodejny COOP v České republice bylo potřeba doplnit sortiment o pánskou ochranu a lepší nabídku alkoholu. Bankovní identita ani registrace pro zákazníky překážkou nejsou. Zákazníci chodí do automatického obchodu nakupovat nejčastěji do půlnoci a o volných dnech. Tak shrnují dosavadní zkušenosti s provozem úplně první prodejny podobného typu u nás představitelé sítě COOP.
Zkušenosti si zatím pochvalují a uvádějí, že automatickou prodejnu ve Strakonicích dosud vyzkoušelo více než 1000 lidí.
Unikátní bezobslužná prodejna COOP
- Jde o vůbec první automatickou neboli bezobslužnou prodejnu v ČR. Zrekonstruovaný obchod COOP ve Strakonicích s prodejní plochou pouhých 80 metrů čtverečních otevřeli v polovině března.
- Přes den funguje v běžném režimu s prodavači, nově si do něj může část zákazníků zajít také po zavírací době, kdy v prodejně nikdo ze zaměstnanců není.
- Nakupování v režimu 24/7 umožňují čtečky QR kódů a samoobslužná pokladna, podrobně se tématu věnujeme v článku První samoobslužná prodejna v ČR. Jak funguje nákup bez prodavačů.
Galerie: Jak funguje plně bezobslužná prodejna
Velikost nákupů je stejná, večer se víc mlsá
Dosavadní statistiky dále ukazují, že velikost nákupu se v běžném a automatickém provozu nijak zásadně neliší, lidé však mají tendenci si v rámci večerních nákupů více dopřávat a nakupují kromě alkoholu více také sladkosti a další pochutiny.
Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP, v rozhovoru pro Vitalia.cz již při otevírání provozovny vysvětlil, proč se COOP neobává krádeží v prodejně bez prodavačů. Tato úvaha se potvrzuje i v praxi, stejně jako optimismus ohledně zvládnutí technologií potřebných k nákupu: „Lidé si na novou technologii zvykají velmi rychle, a navíc se vůbec neobjevují případy vandalismu či krádeží,“ hodnotí Lukáš Němčík.
Lidé si na novinku zvykají i za pomoci personálu
Koncept automatického prodeje je vázán na vlastnictví bankovní identity, tu nyní nabízí jen část bank. V praxi ji má však každý, kdo u těchto bank využívá internetové bankovnictví. „Nárůst počtu lidí s bankovní identitou nám přinese více zákazníků. Důležité také je, aby si lidé na novinku zvykli,“ komentuje provoz bezobslužného obchodu ředitel rozvoje.
Mladší zákazníci přijali podle dosavadních zkušeností systém automatického prodeje okamžitě a v obchodě jich nyní nakupuje celkově více. Důležitou roli zde má personál prodejny, který neustále zaučuje zákazníky ve využívání nové technologie. „Nejsme nadnárodní řetězec a osobní přístup je pro nás zásadní. Během denního provozu, kdy je v obchodě personál, věnujeme hodně času tomu, abychom zákazníkům vše v klidu vysvětlili,“ doplňuje Roman Slamka, předseda Spotřebního družstva Jednota ve Volyni.
Další obchod bez prodavačů bude v Českém Krumlově
Čísla i reakce zákazníků podle provozovatele zatím dávají důvod k optimismu. COOP proto plánuje v podobných projektech pokračovat. Ještě větší potenciál má podle vedení sítě COOP tento koncept u větších prodejen. Strakonický automatický obchod je malá, městská prodejna, kterou lidí využívají k drobným nákupům, jako jsou například svačiny či „zapomenuté“ položky.
Další podobný obchod otevře COOP již v červnu v Českém Krumlově. Zde bude chod automatického obchodu testován na prodejně většího formátu, kde už lidé pořizují standardní nákupy.
Jednou z obvyklých výhrad vůči modelu bezobslužných prodejen je úbytek míst pro prodavače. Tato domněnka je však mylná, lidé o svá místa nepřijdou, vysvětlují zástupci COOPu:
„Cílem pro nás není nahradit prodavače automatem, ale nabídnout rozšířenou prodejní dobu a tím i větší komfort pro zákazníky,“ říká Lukáš Němčík a dodává, že zčásti automatický provoz je také cestou, jak navyšovat efektivitu menších obchodů, které jsou pod velkým tlakem nadnárodních řetězců.